صادرات سولفور ایران و قطر به این زودی افزایش نمی‌یابد

صادرات سولفور ایران و قطر به این زودی افزایش نمی‌یابد

با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر منطقه و مشکلات ایران و قطر در توسعه میدان گازی پارس جنوبی به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک افزایش صادرات سولفور توسط این دو کشور به بازار جهانی را شاهد باشیم.

 

به نقل از مارکت واچ، اخیراً ایران قراردادی را با شرکت توتال فرانسه برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا کرده است. قطر نیز از برنامه خود برای افزایش ۳۰ درصدی تولید ال‌ان‌جی خبر داده است.
در صورتی که این دو پروژه از سوی دو کشور اجرایی شود عرضه سولفور به بازار جهانی افزایش خواهد یافت اما با توجه به مشکلات فنی، بحران سیاسی و تحریم‌های اقتصادی که علیه دو کشور در جریان است به نظر می‌رسد بازار جهانی نباید در چشم‌انداز ۵ سال آینده بر روی افزایش عرضه حساب کنند.
به طور کلی ایران و قطر به ترتیب ۱۸ و ۱۳ درصد کل منابع گاز جهان را در اختیار دارند و میدان گازی پارس جنوبی در مرز آبی دو کشور تأمین‌ کننده بخش قابل توجهی از تولید گاز دو کشور محسوب می‌شود.
این میدان به صورت ۴۰ به ۶۰ بین ایران و قطر تقسیم شده است. از سال ۲۰۰۲ تاکنون قطر برداشت گاز از این میدان را ۵ برابر کرده و از ۲.۹ میلیارد فوت مکعب  در روز به ۱۷.۵ میلیارد فوت مکعب رسانده است.
ایران نیز برداشت گاز از این میدان را از ۵.۸ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۰۰ به ۱۵.۵ میلیارد فوت مکعب رسانده است. همزمان باید افزایش تولید گاز دو کشور تولید سولفور نیز افزایش می‌یابد. به گونه‌ای که تولید سولفور قطر در سال گذشته از ۰.۲۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۲ به ۲.۲۷ میلیون تن رسید.
تولید سولفور ایران نیز از ۱.۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۲ به ۱.۵۹ میلیون تن در سال ۲۰۰۶ رسیده است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا