رئیس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی:

فعالیت معادن بدون مسئول فنی قانونی نیست

فعالیت معادن بدون مسئول فنی قانونی نیست

گروه معادن - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه معدن فعالیت برخی معادن بدون مسئول فنی است. این اقدام برخلاف قانون بوده و باید به آن رسیدگی شود.

به گزارش ماین نیوز، حسین نکاحی روز چهارشنبه افزود: طبق قانون باید عملیات معدنی از اکتشاف تا بهره برداری تحت نظارت عضو صاحب صلاحیت(مهندس معدن) که مسئول فنی نامیده می شود باشد در غیر این صورت برخلاف قانون عمل شده است.
وی ادامه داد: 2 هزار و 900 مهندس معدن در رشته های معدن، زمین شناسی، نقشه برداری و متالورژی عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی هستند که با عنوان بازوی فنی خدمات فنی و مهندسی را ارائه می کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: در مجموع 30 درصد مهندسان معدن در معادن این استان فعال هستند و باقی آنها در مشاغل دیگر فعالیت دارند. عملیات معدنکاری یک کار علمی است که قوانین خاص خود را دارد. حضور مسئول فنی به عنوان مهندس معدن باعث ارتقا ایمنی معادن، جلوگیری از حیف و میل ذخایر معدنی و نیز ارتقا بهره وری معدن می شود.

وی افزود: در خراسان رضوی اغلب معادن بزرگ که احساس نیاز به حضور مهندس معدن یا مسئول فنی داشتند نسبت به این مهم اقدام کردند و حضور مسئول فنی در این معادن در موفقیت آنها بسیار تاثیر داشته است.

نکاحی گفت: اکنون معادن سنگ آهن و معادن فلزی خراسان رضوی که جزو معادن بزرگ استان به شمار می روند دارای مسئول فنی هستند اما اغلب معادن شن و ماسه، سنگ لاشه و خاکهای صنعتی فاقد مسئول فنی می باشند.

162 پروانه اکتشاف معدن، 68 گواهی کشف معدن با ذخیره 49.5 میلیون تن و هزینه عملیات 33 میلیارد و 899 میلیون ریال، 825 پروانه بهره برداری معدن با ذخیره 2 میلیون و 831 هزار و 755 تن با اشتغالزایی 9 هزار نفر در خراسان رضوی وجود دارد. تاکنون 46 نوع ماده معدنی در خراسان رضوی کشف شده که معدل دو سوم مواد معدنی کشف شده در سطح کشور است. 40 درصد معادن موجود خراسان رضوی مربوط به مصالح ساختمانی است. همچنین سنگ آهن بیشترین میزان استخراج مواد معدنی را در این استان تشکیل می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا