جشنواره عکس معدن، اتفاقی ارزشمند در ایمیدرو

هنر عکاسان معدنی دیده شد

هنر عکاسان معدنی دیده شد

گروه معادن - آیین گشایش نمایشگاه عکس معدن با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه، محمود نوریان مدیرعامل چادرملو، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، اکبر عالمی رئیس هیات داوران نخستین جشنواره عکس معدن و ناصر بزرگمهر مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در طبقه دوم ساختمان ایمیدرو برگزار شد.

به گزارش ماین نیوز، این نمایشگاه عکس از روز یکشنبه آغاز شده و آیین پایانی این جشنواره، روز چهارشنبه با تقدیر از برگزیدگان برگزار می‌شود. همچنین آیین نکوداشت فرهود حقی استاد برجسته عکاسی، همزمان با آیین پایانی نخستین جشنواره ملی عکس معدن در محل سالن اجتماعات ایمیدرو برگزار می‌شود.رئیس هیات عامل ایمیدرو در آیین گشایش جشنواره عکس معدن اظهار کرد: پیشنهاد برگزاری این کار حدود ۸ماه گذشته مطرح شد و قرار بود با هماهنگی معاونت وزارت ارشاد یک کار ملی خوب برگزار شود.

اما به دلیل هماهنگ نشدن، این کار کمی با تاخیر انجام شد.مهدی کرباسیان با بیان اینکه میزان استقبال از این جشنواره بسیار خوب بود، افزود: مدت داوری این جشنواره به‌طور تقریبی کوتاه بود به همین دلیل کار به طور فشرده انجام شد اما اجرای آن یک اتفاق خوب و بنیانی برای آینده شد.وی ادامه داد: این کار شروع خوبی بود، اما بدون شک از نظر کیفی، سال آینده بهتر خواهد بود.کرباسیان اظهار کرد: حوزه معدن و صنایع معدنی با توجه به اشتغال و توسعه ۸ درصدی نقش موثری در رونق اشتغال و اقتصاد دارد و جزو حوزه‌هایی است که حرفی برای گفتن دارد اما شاید از آن غافل بودیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره هنر تصریح کرد: ایشان فرموده‌اند هنر به معنای عام است و می‌تواند در خدمت توسعه کشور باشد.کرباسیان ادامه داد: یکی از دلایل موفقیت انقلاب روسیه، همراهی هنرمندان و نویسندگان با آن بود. در کشور ما نیز در حوزه سینما کارهای بسیار خوبی تولید شده است، به عنوان مثال فیلم «از کرخه تا راین» به خوبی مصائب یک رزمنده شیمیایی را به تصویر کشیده است در حالی که این فیلم در آلمان فیلمبرداری شده است. این موضوع در تئاتر و موسیقی نیز دیده می‌شود. در حوزه موسیقی سمفونی، ایثار یک کار فوق‌العاده است.

وی گفت: به اعتقاد بنده در حوزه معدن می‌توان شاهد ساخت فیلم، تئاتر و موسیقی بود، به طوری که به تازگی «سرود سنگ» در حوزه موسیقی در بخش معدن از سوی فریدون شهبازیان ساخته شده است. در این زمینه، شروع این کار عکاسی یک اتفاق ارزشمند است. در کنار آن نیز فکر می‌کنم مجسمه‌سازی در بخش معدن می‌تواند تاثیرگذار باشد.رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه این کار اتفاقی ارزنده در بخش معدن است، افزود: باید این حوزه را گسترش داد. فعالیت در این حوزه به ویژه در صنایع معدنی بسیار سخت است. کار کردن در کنار کوره‌های مواد مذاب بسیار دشوار است و این موارد را حوزه هنر می‌تواند با عکاسی یا ساخت فیلم به تصویر بکشد. وی ادامه داد: این کار در سال‌هایی که گذشت مغفول مانده بود اما ایمیدرو امروز پیشتاز شده و امیدوار هستیم در حوزه‌های دیگر بخش معدن و صنایع معدنی انجام شود.
کرباسیان تصریح کرد: گاهی اوقات تقدیر مادی از یک فرد جواب نمی‌دهد بلکه تقدیر معنوی است که دارای ارزش می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین با اشاره به موضوع ایجاد موزه‌های معدنی گفت: هفته گذشته کار احداث موزه زغال‌سنگ در زیرآب را شروع کردیم.رئیس هیات عامل ایمیدرو در این برنامه با اشاره به خاطره نخستین دوربین عکاسی خود، گفت: نخستین دوربین عکاسی خود را از عمه‌ام هدیه گرفتم. با دریافت این هدیه به دنبال یادگیری ظهور عکس رفته و جعبه‌ای چوبی برای ظاهر کردن عکس‌ها سفارش دادم. امروز نیز عکس‌های آن دوربین در آلبوم عکس‌هایم قرار دارد.


معدن، شانه‌به‌شانه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
رئیس هیات داوران نخستین جشنواره عکس معدن با اشاره به حضور ۴۳ساله خود در دانشگاه‌های هنر کشور و تدریس دروس عکاسی، سینما و گرافیک اظهار کرد: نکته مهم آن است که تحصیلکرده‌های ما اطلاعات ناقصی از معدن به عنوان ثروت ملی دارند.اکبر عالمی گفت: در ۷۰درصد کتاب‌های عکاسی خارجی از یک ضرب‌المثل انگلیسی یاد می‌شود که می‌گوید: «یک عکس بیش از ۱۰هزار کلمه حرف دارد». خوب است به این نکته اشاره کرد که ما در جلوی یک عکس می‌ایستیم اما برای دیدن فیلم باید آماده بود و یک دکمه فشرده شود.وی ادامه داد: من می‌خواهم مسئولان کمک کنندتا کاری انجام شود که اهمیت معدن را جدی بگیرند. پیشنهاد می‌کنم این نمایشگاه تنها در تهران برگزار نشود بلکه در شهرهای بزرگ ایران نیز برپا شود.عالمی گفت: صنعت معدن در آینده بسیار نزدیک، شانه‌به‌شانه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به شکوفایی اقتصاد کشور حرکت خواهد کرد.رئیس هیات داوران نخستین جشنواره عکس معدن افزود: نه فقط به عکس بلکه به فیلم، تئاتر، نقاشی، موسیقی و... باید بها داده شود. این همان نکته‌ای بود که دکتر کرباسیان نیز بر آن تاکید کرد. باید به این نکته اشاره کرد که پشت‌سر هر گام موفقی باید سایه یک مدیر را جست‌وجو کرد.


مستندسازی مبارکه از مراحل ساخت
بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این آیین اظهار کرد: شاید فولاد مبارکه یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌هایی باشد که از ابتدای دوران ساخت خود، یک مرکز مستندسازی ایجاد کرد و در آن دوره مجهزترین دوربین‌ها در اختیار بود. این مجموعه از فعالیت‌های اولیه ساخت‌وساز، مستندهایی را تهیه کرده است. در واقع مبارکه بسیار به این موضوع بها می‌دهد. امروز نیز این مرکز مستندسازی فعال است اما نه به شدت گذشته، زیرا واحدهای مستندسازی اهدافی ویژه را دنبال می‌کنند. وی افزود: همه ناگفته‌ها را می‌توان در یک عکس زیبا مشاهده کرد. سبحانی در پایان نیز از رئیس هیات عامل ایمیدرو به دلیل برگزاری این نمایشگاه تشکر کرد. محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز درباره برگزاری این جشنواره گفت: امیدوار هستیم این تلاش‌ها نتیجه داده و صنعت معدن شناخته‌تر از گذشته شود. وی گفت هنر برتر از گوهر آمد پدید.با هنر می‌توان گوهرهای ناب را معرفی کرد


مردم عکس‌بین هستند
مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه ایده این نمایشگاه از دکتر کرباسیان بود، اظهار کرد: حرف‌های زیادی می‌توان درباره عکاسی زد، اما باید پرسید از کدام زاویه می‌خواهیم نگاه کنیم.
ناصر بزرگمهر با بیان خاطره‌ای از دوران حضور کرباسیان در عسلویه، گفت: در عسلویه از آقایان حاتمی‌کیا، مجید مجیدی، کمال تبریزی و سایر کارگردان‌های بزرگ کشور دعوت کردیم. نخستین موضوعی که دکتر کرباسیان در این دیدار مطرح کردند، این بود که در عسلویه موارد زیادی وجود دارد که می‌توان از آن فیلم ساخت، اما می‌توان فیلمی ساخت که سختی‌ها را به تصویر کشیده باشد یا می‌توان فیلمی ساخت که توانایی‌ها، امید و آینده صنعتی و اقتصادی کشور را نشان دهد. آلبومی که دکتر عالمی از عسلویه تهیه کرده است، همان زاویه‌ای است که پیشرفت عسلویه را نشان می‌دهد.

وی افزود: عکس، تثبیت لحظه‌های نابی است که از جلوی چشمان ما می‌گذرد.بزرگمهر اظهار کرد: به عنوان عضوی از خانواده مطبوعات کشور باید بگویم براساس آخرین آمار وزارت ارشاد، در تمام دنیا مردم وقتی در مقابل کیوسک‌های روزنامه قرار می‌گیرند در نخستین مرحله عکس‌ها را می‌بینند. در مرحله بعدی تیترها را رصد می‌کنند و تیترخوان هستند، پس از آن سوتیترخوان و در رتبه بعدی کاریکاتور بین هستند. و در آخرین رتبه‌هاشاید بتوان گفت مقاله‌ای علمی می‌خوانند. نکته مهم این رتبه‌بندی آن است که مردم تمام دنیا عکس‌بین هستند در نتیجه عکس دارای جایگاهی است که برای افرادی که در صنایع و مشاغل مختلف حضور دارند، ماندگاری ایجاد می‌کند.وی تاکید کرد: دوستان ما در هیات داوران این جشنواره خودشان عکاس هستند، باید قدر آنها را دانست و این جشنواره باید ادامه پیدا کند.


یک عکس جامعه‌ای را دگرگون کرد
رئیس خانه معدن ایران با تشکر از این اقدام رئیس هیات عامل ایمیدرو، اظهار کرد: یک عکس می‌تواند یک جامعه را دگرگون کند، حتی یک عکس توانسته یک انقلاب ایجاد کند.محمدرضا بهرامن افزود: امیدوار هستیم دبیرخانه این نمایشگاه، دائمی باشد چون می‌تواند آثاری در سال‌های آینده داشته باشد.وی گفت: فناوری را می‌توان با عکس‌ها نشان داد. در واقع مسیرهایی که برای ورود یک فناوری طی شده را می‌توان با عکس به تصویر کشید. بهرامن تصریح کرد: یکی از راهکاری‌هایی که ایمیدرو باید به آن بها بدهد، موزه شدن معادنی است که شما هنرمندان در آن عکاسی کرده‌اید.


تمهیداتی برای تولید عکس
عضو هیات داوران این جشنواره اظهار کرد: ما امروز زندگی مستندگونه داریم، اما آیا این مستندسازی در همه بخش‌های صنعتی کشور رشد کرده است؟ مسعود زنده روح کرمانی تصریح کرد: تصور جامعه از معدن، کارگران خسته با صورت‌های سیاه است، درحالی که معدن از فناوری پیشرفته‌ای برخوردار است که جامعه این را نمی‌داند.وی افزود: ۹۰درصد عکس‌ها در این مجموعه ۷۰تایی با نگاه کارگری انداخته شده است. به گفته زنده‌روح کرمانی، سختی برگزاری این جشنواره زمانی است که به دوره‌های ۲رقمی برسد. در فضای جامعه ایرانی و در زمان کم ۲ هزار عکس به این جشنواره ارسال شد. در نتیجه بخش عمده آرشیو عکاسان از بخش معدن را دریافت کرده‌اید، به همین دلیل برای دوره‌های بعدی پیشنهاد من این است که تمهیداتی از سوی شورای سیاست‌گذاری برای تولید عکس در نظر گرفته شود.


۷۳ اثر برگزیده در جشنواره عکس
مدیر روابط عمومی ایمیدرو نیز درباره این جشنواره اظهار کرد: ۲هزار عکس به این جشنواره ارسال شد که از میان آنها ۷۳ اثر برگزیده شد و در آیین پایانی از ۱۱ اثر تقدیر خواهد شد. ۷۳ اثر برگزیده، قابلیت چاپ در کتاب این نمایشگاه را دارا هستند.حسین منصوری تاکید کرد: در صورتی که دکتر کرباسیان در مسئولیت ایمیدرو قرار نداشتند این جشنواره برگزار نمی‌شد.وی بیان کرد: امیدوار هستیم این جشنواره در دور دوم خود به شکل بین‌المللی و با حضور عکاسان منطقه برگزار شود. منصوری گفت: تاثیر یک عکس به مراتب بیش از هزار کلمه است. وقتی یک رویداد خبری رخ می‌دهد در فضای مجازی بازدید از عکس‌ها به مراتب بیشتر از خبرهاست. این موضوع حاکی از اهمیت عکس است.

به گفته وی، این جشنواره کار خود را از ابتدای خرداد آغاز کرد و آثار از طریق سایت به دبیرخانه ارسال شد. هر عکاس می‌توانست ۱۸ عکس در ۶ محور جشنواره ارسال کند. معدن و محیط‌زیست، انسان و معدن، گدازه‌ها و براده‌ها، معدن گوهر زمین و معدن و ایمنی و زنان و معادن محورهای این جشنواره بودند. ۴تور عکاسی در معدن چادرملو، ایرالکو، فولاد مبارکه و یکی از معادن زغال‌سنگ استان گلستان نیز برگزار شد. تاریخ نهایی برای ارسال آثار ۱۵ تیر بود اما به دلیل استقبال فراوان، این تاریخ ۵ روز تمدید شد.منصوری با اشاره به پیشنهاداتی برای برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره، افزود: پیشنهاد دوستان و هیات داوران برای جشنواره دوم، برگزاری نمایشگاه عمومی در خارج از ایمیدرو است. البته پس از پایان دور نخست نمایشگاه تا شروع دور دوم، ۴ نمایشگاه عمومی برگزار خواهد شد. وی تصریح کرد: براساس تصمیمات اخذ شده از سوی هیات برگزارکننده این جشنواره، پس از پرداخت دستمزد عکاسان برتر، مبالغ حاصل از فروش عکس‌ها، صرف هزینه درمان بیماران سخت درمان خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا