دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری:

تبعات تغییر واحد پولی کشور بر بازار سرمایه

تبعات تغییر واحد پولی کشور بر بازار سرمایه

هرچند اثرات چنین تغییری در بعد کوچک خیلی قابل توجه نیست چون سالهاست به طور غیر رسمی واحد پول کشور در خرید و فروش کالاها تومان است، اما در بازار سرمایه این تغییر تاثیر کوتاه مدتی دارد چراکه قیمت سهام با اعشار ریال است و در صورت تغییر واحد پولی باید این اعشار حذف و قیمت ها به تومان رند شوند.

 

در بازار سهام، "ریال" مفهوم دارد و باید منتظر شیوه اجرای این تغییر واحد پولی دولت ماند چراکه این اتفاق اثرات روانی کوتاه مدتی بر بازار سرمایه خواهد داشت، چون با تغییر واحد پولی از تومان به ریال ، اعشار از قیمت سهام حذف می شود که ممکن است در کوتاه مدت بر بازار اثرگذار باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از عصر مالی، سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در خصوص تغییر واحد پول ملی کشور و تبعات این تغییر برای بازار سرمایه گفت: هرچند اثرات چنین تغییری در بعد کوچک خیلی قابل توجه نیست چون سالهاست به طور غیر رسمی واحد پول کشور در خرید و فروش کالاها تومان است، اما در بازار سرمایه این تغییر تاثیر کوتاه مدتی دارد چراکه قیمت سهام با اعشار ریال است و در صورت تغییر واحد پولی باید این اعشار حذف و قیمت ها به تومان رند شوند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تغییر واحد پولی کشور گفت: تغییر واحد پولی و حذف صفر از پول ملی تاثیر عمیقی بر اقتصاد ندارد و عمده این تاثیر کوتاه مدت و روانی است، مگر اینکه چنین اتفاقی آغاز کننده اهداف اقتصادی دیگر باشد.

وی درباره هزینه های چنین اتفاقی گفت: مهمترین هزینه این تغییر ، جایگزینی اسکناس ها و جمع آوری اسکناس های قدیمی است که البته رقم قابل توجهی نیست.

اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه تغییر واحد پولی اثرات مستقیم اقتصادی در بلند مدت ندارد، گفت: این اتفاق فقط در زمان کوتاهی اثرات روانی به همراه دارد و دولت باید با برنامه ای دقیق اقدام به جایگزینی پول جدید کند.

وی با تاکید بر اینکه سالهاست در اقتصاد ایران به طور غیر رسمی تومان جایگزین ریال شده است، گفت: ما هیچ دارایی را با ریال معامله نمی کنیم و همه معاملات ما با تومان است پس چنین تصمیمی تورم زا نیست.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری اظهار داشت: امید است این برنامه های دولت با هدف کاهش تورم و رشد اقتصادی باشد.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا