برق سهام شرکت‌های معدنی و فولادی همه را می‌گیرد

برق سهام شرکت‌های معدنی و فولادی همه را می‌گیرد

دنیای معدن -مرکز آمار از رشد سرمایه‌گذاری در صنعت معدن و رشد ۴۸درصدی ارزش سرمایه‌گذاری معادن در حال بهره‌برداری در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ خبر داده و گفته که نرخ جهانی سنگ‌آهن در حال افزایش است.

بررسی عملکرد معادن در حال بهره‌برداری سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ نشان می‌دهد تعداد معادن درحال بهره‌برداری با ۱۴۱ مورد کاهش، ۲/۶درصد افت داشت. اما گزارش‌های عملکرد ۳ماهه ابتدای سال ۹۶ بیشتر شرکت‌های فولادی، فلزات اساسی و معدنی نیز مثبت بوده است، به طوری که عمده این شرکت‌ها موفق به تقسیم سود بین سهامداران شدند. فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند، گزارش‌های ۶ماهه این شرکت‌ها نیز متناسب و متاثر از سیاست‌های دولت دوازدهم، مثبت و همراه با سودآوری ارزیابی شده و اقبال بازار به این سهم‌ها بیشتر می‌شود.


بازاری مثبت و آرام تا پایان سال
بیشترین علت رشد شاخص، ارائه گزارش‌های عملکرد مثبت ۳ ماهه شرکت‌ها است، به طوری‌که این گزارش‌ها فراتر از انتظار بازار بوده است؛ گزارش‌های مثبتی که درباره بیشتر صنایع شاخص‌ساز منتشر شده است نشان می‌دهد شرکت‌ها به‌تدریج در حال خروج از رکود هستند و روند صعودی پیدا کرده و نسبت به ۳ماه نخست سال گذشته وضعیت فروش و سودآوری بهبود خوبی یافته است.
محسن نظری کارشناس بازارسرمایه، در گفت‌وگو با صمت افزود: همه این عوامل باعث شده انتظارهای آتی بازار بالا رود و همین افزایش انتظار از آینده بازار، باعث شده اتفاق‌های مثبتی در روند معاملات بازار در ۱۰روز اخیر را شاهد باشیم. نظری ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به رشد نرخ فلزات، محصولات فولادی و سایر کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، همچنان این رشد ادامه‌دار باشد. بیشتر گزارش‌های سه‌ماهه یا تعدیل مثبت داشته یا مثبت بوده و یا با رشد همراه بوده است. وی با ابراز امیدواری از ادامه روند کنونی بازار، پیش‌بینی کرد: اگر بعد از گزارش‌های ۶ماهه وضعیت معاملات سهام همچنان مثبت باشد، بنابراین می‌توان انتظار داشت تا پایان سال ۹۶ بازاری مثبت و آرام داشته باشیم. این کارشناس کالایی درباره چشم‌انداز بازار جهانی و تاثیر در بازار داخلی افزود: چشم‌انداز بازار جهانی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و با روندی که درحال‌حاضر در پیش گرفته است، به طور قطع سهام شرکت‌های معدنی و فولادی به دلیل اینکه شرکت‌ها ظرفیت‌های بسیار بالا و خوبی دارند یکی از سهم‌های مورد توجه در ماه‌های آینده خواهند بود. نظری افزود: از سوی دیگر بازار انتظار دارد نرخ دلار تقویت شده و به سمت ۴هزار تومان رشد پیدا کند. به نظر می‌رسد تمام پارامترهای سیاسی و اقتصادی که درحال‌حاضر مشاهده می‌شود، در زمینه رشد بازار باشد. این فعال بازارسرمایه وضعیت سهام شرکت‌های سنگ‌آهنی را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود: به دلیل افزایش نرخ محصولات شرکت‌های سنگ‌آهنی از یک سو و اتفاق‌های مثبت در معدن چادرملو و گل‌گهر مبنی‌بر چانه‌زنی با شرکت‌های فولادی برسر فرمول‌گذاری نرخ فروش و افزایش آن و رشد نرخ در بازارهای جهانی، می‌توان چشم‌انداز بهتری برای شرکت‌های سنگ‌آهنی متصور شد چنانچه گزارش‌های ۳ماه این شرکت‌ها نیز مثبت بوده است.به گفته نظری، در میان مدت، عملکرد ۶ ماهه این صنعت، گزارش‌های مثبتی داشته و شرکت‌های تولیدکننده روی هم رفته رشد خوبی خواهند داشت.


بهبود اوضاع با شیب ملایم
به‌طور معمول درفصل مجامع به دلیل اخبار و اطلاعاتی که در مجامع مطرح می‌شود و سود نقدی که نصیب سهامداران می‌شود، بازار رونق می‌گیرد و میزان این رونق بیشتر به پیش‌بینی که فعالان در شرایط بازگشایی سهم‌ها بعد از مجامع دارند بستگی دارد. حامدستاک کارشناس بازار سرمایه، با بیان این مطلب به صمت گفت: این رونق بازار با بالارفتن حجم معاملات اتفاق می‌افتد و به تبع آن نرخ سهام‌ها هم اندکی رشد می‌کند. شرکت‌ها به طور جدی‌تری بازارگردانی می‌کنند تا سهامداران خرد و نهادی در مجمع شرایط مطلوب‌تری داشته باشند.ستاک افزود: برای اینکه بازار رونق باثبات‌تر و عمیق‌تری را تجربه کند نیازمند رشد سودآوری شرکت‌ها و جذاب نبودن سایر بازارها است. وی با اشاره به اخبار شنیده شده از سوی بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سپرده‌ها گفت: اگر سازوکاری تدوین شود که این نرخ‌ها به طور واقعی کاهش پیدا کند، همین عامل باعث کاهش جذابیت بازارپول و روانه شدن پول‌های سرگردان احتمالی به سمت بازارسرمایه است. به احتمال اگر در اقتصادکلان کشور تورم عقب‌افتاده‌ای که بسیاری از فعالان اقتصادی به آن معتقدند اتفاق بیفتد، آن تورم هم می‌تواند باعث رشد سودآوری شرکت‌ها از نوع تورمی شده و در نتیجه باعث رشد قیمت‌ها شود.
ستاک افزود: اوضاع بنیادی شرکت‌ها بعد از برجام با شیب بسیار ملایمی رو به بهبود است اما این اتفاق عامل رشد بازارسرمایه با آن شدتی که انتظار می‌رود نمی‌شود و پیش‌بینی از بازار به طور کامل به سیاست‌های کلانی که دولت دوازدهم در پیش خواهد گرفت وابسته است. اگر سیاست تورمی در نظر گرفته شود باعث رشد قیمت‌ها و سودآوری در بازارسرمایه می‌شود اما اگر همچنان سیاست بر کنترل تورم و مهار نرخ ارز و سیاست‌های پیشین باشد، رویه بازار به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا