کوهکن:

افزایش قیمت سنگ آهن تولید کننده را از صادرات محروم می‌کند

افزایش قیمت سنگ آهن تولید کننده را از صادرات محروم می‌کند

گروه معادن >سنگ آهن - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در مجموعه‌های که دخالت دولت در آنها بالا است، هیئت مدیره کاملی ندارد و انتخاب دولتی‌ها برای هیئت مدیره بخش‌های تولیدی، دولتی کاملا سیاسی است.

به گزارش ماین نیوز، محسن کوهکن ریزی درخصوص حمایت‌های انجام شده از معدن داران سنگ آهن و اشکالات ساختاری موجود در این صنعت، اظهار داشت: افزایش قیمت به دلایل مختلف بوده و باید دید چه اتفاقی در انتها افتاده است که تصمیم گیرندگان نمی‌توانند این موارد را با هم متوازن کنند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به عنوان مثال اساس یکی از کارخانجات فولاد کشور که قبل از انقلاب بسته شده و حتی کارگر ساختمانی که جاده این کارخانه را ساخته استخدام کرده است، گفت: مشابه این کارخانه در شرق آسیا با 4 هزار و 500نفر فعالیت می‌کند در حالی که این تولید کننده داخلی با 25هزار نفر اداره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بارهای دیگری غیر از افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده، حرکت در کاهش مسائل زیست محیطی تولیدکنندگان فولاد بر دوش آنها گذاشته شده است، اضافه کرد: به جای اینکه به سه بخش اشاره شده بپردازیم به سمت اینکه از یک کارخانه ذوب‌آهن موجود دو کارخانه دیگر در جاهای مختلف کشور با استفاده از نیروی انسانی، تجربه، منابع و امکانات حرکت کرده‌ایم.

افزایش قیمت با وجود عدم اصلاح ساختاری عاملی برای افزایش قیمت تمام شده

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز اگر بخواهیم قیمت سنگ آهن را منطقی و معقول تعیین کنیم ولو اینکه منطق اقتصادی خود را هم داشته باشد و معدن داران را تشویق به تولید بیشتر، ایمنی بیشتر کند و این افزایش قیمت به سمت هزینه شدن برای تولید سنگ آهن بهتر حرکت کند، تصریح کرد: کسی که در خط بعدی بخواهد از این سنگ آهن استفاده کند ولی در آن اصلاح ساختاری انجام نشده باشد تنها یک اثر دارد و آن افزایش قیمت تمام شده محصول را برای مصرف کننده است.

افزایش قیمت سنگ آهن تولید کننده را از صادرات محروم می‌کند

کوهکن با بیان اینکه اگر قیمت سنگ آهن به نوعی باشد که حاکمیت ورود کند و ما شاهد اختلاف زیاد قیمت آن با قیمت سنگ آهن در بازار جهانی باشیم، تصریح کرد: معنا و مفهوم آن این است که تولید کننده خود را از صادرات و بهره برداری از سود صادرات محروم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تمامی بخش‌ها در این صنعت باید همانند حلقه‌های به هم ‌پیوسته یک زره عمل کنند و از یکدیگر حمایت کنند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ما کاملا موافق هستیم تا اصلاح ساختاری در کارخانه‌های ذوب‌آهن انجام شود، بیان کرد: باید هزینه‌های آنها کاهش یابد و فرآیند مدیریتی آنها براساس مدیریت بخش خصوصی باشد و دولت دخالتی در آنها نداشته باشد.

انتخاب هیئت مدیره بخش‌های تولیدی توسط دولت سیاسی است

کوهکن افزود: در مجموعه‌های که دخالت دولت در آنها بالا است، هیئت مدیره کاملی ندارد و اصلا انتخاب دولتی‌ها حتی برای بخش‌های تولیدی نمی‌تواند بر اساس تفکرات سیاسی نباشد و از همین جهت بعد از عوض شدن دولت‌ها اصل بر این است که نباید اعضای هیئت مدیره کارخانه‌های دولتی تغییر کند ولی متاسفانه شاهد تغییرات در مدیریت بخشی از آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه بخش تولید و معدن صنعت فولاد و آهن حلقه‌های متصل به هم هستند که منافع و مضار مشترکی با هم دارند، افزود: به‌خاطر مشکلات مدیریتی در هر دو بخش، شاهد ایراد‌های ساختاری در آنها هستیم که اگر صرفا در حلقه معدن افزایش قیمت داشته باشیم شاهد آثار منفی در حلقه بعدی می‌شویم که نهایتا به‌علت اشکال ساختاری به حلقه قبلی بازمی‌گردد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به این اشکالات ساختاری را با دید جامع نگاه کرد، عنوان کرد: ما اگر برنامه هدف گذاری کیفی برای تدام و ماندگاری تولید داشته باشم و اینکه برای این هدف چه اقداماتی را باید انجام دهیم کفایت نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر سرمایه گذاری را در بخشی که ریل گذاری آن بر اساس ساختار دولتی بنا شده است قرار دهیم این سرمایه را زمین‌گیر می‌کنیم و گذر زمان بر این سرمایه گذاری تولید را غیراقتصادی می‌کند، خاطرنشان کرد: برنامه جامه اصلاحاتی در دو بخش معدن و تولید آهن در پروسه زمانی معقول می‌تواند عامل حرکت‌ آنها به سمت تولید اقتصادی،افزایش تولید، ماندگاری و روی پای خود ایستادن باشد./
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا