رییس کمیسیون معادن:

نبود برنامه هدفدار ارزش اقتصادی معادن را از بین می برد

نبود برنامه هدفدار ارزش اقتصادی معادن را از بین می برد

گروه معادن - رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی, صنایع, معادن و کشاورزی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران بین 10 کشور شاخص معدنی قرار دارد اما فقدان برنامه هدفدار برای بهره گیری از این ذخایر غنی، در آینده ارزش اقتصادی آنها را تنزل می دهد.

به گزارش ماین نیوز، «بهرام شکوری» امروز افزود: میزان ذخیره سنگ های تزیینی و ساختمانی ایران پنج میلیارد تن است که با روندهای کنونی، حدود 300 سال زمان برای استخراج نیاز دارد.

وی ادامه داد: عرضه انبوه سرامیک برای استفاده در کف واحدهای مسکونی، بتدریج آن را جایگزین سنگ تزیینی کرده است.

** سهم 73 درصدی سنگ خام در تجارت چین
شکوری تصریح کرد: آمارها نشان می دهد حدود 73 درصد از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات سنگ تزیینی چین به شکل کوپ (خام) صورت می گیرد؛ در حالی که از 250 میلیون تا 300 میلیون دلار ارزش صادرات سنگ ایران، سهم سنگ های خام و کار شده، هریک حدود 50 درصد است.

** جذب فناوری روز؛ زمینه ساز تولید صادراتی
شکوری یادآور شد: خرید فناوی روز و انتقال آن به کشور، زمینه تولید صادرات محور را فراهم می سازد و از سوی دیگر به جذب سرمایه گذار خارجی در طرح های معدنی می انجامد.

به گفته وی، پیشینه تولیدات کشور در بخش صنایع معدنی نشان می دهد برخی اقلام با استانداردهای جهانی مطابقت دارد اما به دلیل بازاریابی نامناسب، امکان صادرات فراهم نشده است.

** رشد 18 درصدی تولید سنگ
وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرد: پارسال تولید سنگ تزیینی نسبت به سال 1394 رشد 18 درصدی داشت و میزان سنگ استخراجی نیز از رشد 6 درصدی برخوردار شد.

پارسال حدود 15 میلیون و 500 هزار تن سنگ تزیینی در کشور تولید شد که ارزش صادرات آن 270 میلیون دلار شد که نسبت به سال 1394 حدود 35 درصد رشد کرد.

در سه ماه نخست امسال ارزش صادرات سنگ تزیینی و ساختمانی ایران به 90 میلیون دلار رسید و برآورد می شود تا پایان 1396 ارزش صادرات سنگ تزیینی به 360 میلیون دلار برسد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا