بازار سنگ آهن گوش به زنگ چين

بازار سنگ آهن گوش به زنگ چين

گروه معادن >سنگ آهن - اما و اگرهاي بازار جهاني سنگ آهن جدي تر از قبل شده و گمانه زني هاي بسياري درخصوص دورنماي قيمت ها، نگراني از کاهش نرخ، عقب نشيني نرخ و حجم معاملات در بازار آتي و کاهش بهاي مصنوعات فولادي در بازار چين به گوش مي رسد که همگي از پتانسيل تاثيرگذاري بر بازار سنگ آهن خبر مي دهند. به نظر مي رسد اين بازار خود را براي تغيير آماده مي کند اما چند و چون آن به توجه بسياري نياز دارد.

به گزارش ماین نیوز، رشد بهاي سنگ آهن در روزهاي اخير همگام با افزايش قيمت فولاد چهره غالب اين دو بازار با محوريت بازار چين را تعيين مي کند؛ هرچند که قيمت مصنوعات فولادي در دو روز پاياني هفته گذشته در بازارهاي نقدي و آتي اين کشور وارد يک فاز کاهشي شده است. افزايش حجم توليد سنگ آهن در کنار موجودي بالاي انبارهاي محصولات فولادي نيز به اين روند قيمتي کمک کرده و ممکن است قيمت ها را دستخوش تغييراتي جدي کند.

اين در حالي است که حجم توليد محصولات فولادي در روزهاي اخير در کشور چين افزايش داشته و به نظر مي رسد اين حجم بالا باز هم در آمارهاي توليد فولاد و حتي سنگ آهن تجربه مي شود. اين موارد چهره خطرناک و شکننده اي را از بازار سنگ آهن ترسيم خواهد کرد که مي تواند رخدادهاي مهمي را باعث شود. با توجه به خوش بيني به ادامه حجم توليد بالا در صنعت فولاد چين، احتمالا تقاضاي سنگ آهن تغيير چنداني نخواهد داشت که مي تواند در کوتاه مدت از قيمت هاي موجود حمايت کند ولي رخدادهاي بازار آتي و البته نگراني از تغيير فاز قيمتي در بازار فولاد خود مي تواند به تغيير فاز قيمت ها در بازار سنگ آهن منجر شود. به نظر مي رسد بازار سنگ آهن در جهان با چند تکانه قيمتي رو به رو خواهد بود ولي در نهايت بايد منتظر يک فاز تعديل قيمتي باشيم.

بهاي سنگ آهن در ماه هاي اخير فراز و فرودهاي بسياري را تجربه کرد و از قيمت هايي نزديک به 90 دلار در هفته هاي ابتدايي سال جاري ميلادي تا رقمي نزديک به 56 دلار در هر تن متغير بوده است. اين وضعيت اگرچه پس از دوره اي طولاني از کاهش ممتد قيمت ها تجربه شد ولي باز هم از ضعف بنيادين اين بازار حکايت دارد که دليل اصلي آن را بايد در برتري عرضه بر تقاضا و ورود سنگ آهن وارداتي از کشورهاي برزيل و استراليا و ساير کشورها دانست. اين شرايط در کنار ضعف نسبي قيمتي در بازار جهاني فولاد شرايط شکننده اي را براي بازار سنگ آهن پديد آورد؛ هرچند که مدتي است اين وضعيت به سمت بهبودي شکننده حرکت کرده است. آخرين آمارها از رشد بهاي سنگ آهن در بازار چين خبر مي دهد که برآيند آن براي عيارهاي مختلف، از نرخ هايي بين 65 تا نزديک به 70 دلار براي نقاط مختلف اين کشور حکايت مي کند. اين وضعيت به صراحت از رشد قيمتي در يک ماه اخير خبر داده که با خوش بيني و بدبيني هايي همراه است که مي تواند چهره اي متفاوت را از اين بازار ترسيم کند.

آخرين وضعيت توليد سنگ آهن در بازار چين
بر اساس گزارش دفتر ملي آمار چين، توليد داخلي سنگ آهن چين رو به افزايش بوده و خود به عنوان محركي جدي براي كاهش قيمت سنگ آهن مطرح شده اما به بحث و بررسي بيشتري نياز دارد. چين در ماه ژوئن ( ماه گذشته ميلادي) مقدار 7/ 124 ميليون تن سنگ آهن كلوخه توليد كرد كه 16 درصد افزايش را نسبت به توليد 5/ 107 ميليون تني ماه مه نشان مي دهد. اين آمار نشان مي دهد چين در حدود 6 ماهه اول سال 2017 درمجموع مقدار 4/ 633 ميليون تن سنگ آهن كلوخه توليد كرد كه 7 درصد بيش از 6ماهه اول سال 2016 است.مقدار كل توليد سنگ آهن داخلي چين در سال 2016 بالغ بر يک ميليارد و 295 ميليون تن اعلام شده است كه پيش بيني مي شود در پايان سال جاري ميلادي از يك ميليارد و چهارصد ميليون تن عبور کند و از اين لحاظ با توليد سنگ آهن داخلي اين کشور در سال 2014 برابري كند. همان گونه که ذکر شد؛ حجم توليد سنگ آهن چين در ماه ژوئن به 7/ 124 ميليون تن افزايش يافته که بالاترين حد از اکتبر سال 2015 تاکنون به شمار مي آيد. رشد بهاي سنگ آهن در روزهاي گذشته خود دليلي براي عدم رشد محسوس عرضه به شمار مي آيد، اگرچه افزايش قيمت فولاد در بازارهاي داخلي چين و بازارهاي جهاني در کنار رشد تقاضاي سنگ آهن و تقويت حجم توليد فولاد خام اين کشور هم در اين افزايش نرخ موثر بوده است. اين وضعيت در کل نشان مي دهد که شايد رشد توليد سنگ آهن به نسبت ماه هاي قبل کمتر بوده يا حتي افزايش نداشته است اما تا زماني که آمارهاي رسمي اين کشور مخابره نشود، نمي توان با اعتماد بالايي در اين خصوص اظهارنظر کرد.

از طرفي فرارسيدن روزهاي اوج بارش در شمال و شرق چين در کنار جاري شدن سيل و رانش زمين مواردي است که خود پتانسيل و امکان پذيري توليد را محدود مي سازد که در نهايت به حمايت از بازار منجر خواهد شد. از سوي ديگر رشد قيمت سنگ آهن نيز از يکسو جذابيت واردات را افزايش داده و از طرف ديگر بر رونق استخراج داخلي مي افزايد. تجربه نشان داده است که در صورت وجود تقاضا با قيمت هايي جذاب باز هم استخراج، فرآوري و واردات سنگ آهن ادامه خواهد يافت يعني مشکلات فني و آب و هوايي چندان هم بر حجم توليد تاثيرگذار نبوده و در نهايت بايد به رشد احتمالي حجم توليد سنگ آهن داخلي در چين با نظر مثبت نگريست که نکته اي نه چندان جذاب براي بازار سنگ آهن و حتي بازار فولاد به شمار مي رود. اين در حالي است که بازار فولاد مدتي است که تغيير فاز داده و بازار آتي فولاد و بازار ورق چين هر دو با کاهش قيمت ها رو به رو هستند، آن هم پس از مدت ها رشد قيمتي. رويترز در گزارشي عنوان کرد: بالابودن موجودي انبارهاي واحدهاي توليد فولاد از مصنوعات ساختماني در کنار برخي نگراني ها از کاهش تقاضا موجب شده تا بهاي فولاد در بازارهاي آتي چين با محوريت بازار ميلگرد براي دومين روز پياپي وارد يک فاز کاهشي شود. فعالان باسابقه نيز به سمت فروش متمايل شده اند. بالابودن موجودي انبارها و نگراني از کاهش تقاضا مواردي است که خوش بيني هاي پيشين را به پايان کار خود نزديک کرده است.

آمارها نشان مي دهد موجودي ميلگرد در شهرهاي بزرگ اين کشور با 123 هزار و 600 تن افزايش هفتگي به 4 ميليون تن رسيده که به نسبت مدت مشابه در ماه قبل 100 هزار تن افزايش داشته است. با توجه به رشد حجم توليد فولاد در اين کشور در کنار عدم امکان تغيير سريع در حجم توليد فولاد، اين امکان وجود دارد که موجودي انبارها باز هم افزايش يابد. هم اکنون سودآوري توليد ميلگرد به صورت کلي در چين به 1128 يوآن معادل 72/ 166 دلار در هر تن رسيده که در مقايسه با سال قبل و رقمي نزديک به 300 يوآن، عدد قابل تاملي محسوب مي شود. ساده ترين پيش بيني از آينده اين وضعيت را مي توان ادامه توليد با حجم بالا به شمار آورد که ساده ترين خروجي آن افزايش موجودي انبارها و ادامه کاهش بهاي مصنوعات فولادي است که البته احتمال کاهش قيمت ها در بازار آتي فولاد را تقويت مي کند. آمارها نشان مي دهد که بيشترين معامله آتي ميلگرد در بورس آتي شانگهاي با 2/ 3 درصد کاهش نرخ و بهاي 3467 يوآن رو به رو شده اما در نهايت اين بازار با قيمت 3525 يوآن (6/ 1 درصد کاهش نرخ) به کار خود پايان داده است. حجم معاملات در بازار آتي ميلگرد نيز کاهش يافته است. تجميع اين موارد نشان مي دهد که بازار فولاد با محوريت معاملات آتي به سمت افت قيمت ها در حرکت است.

معاملات آتي سنگ آهن
در بازار داليان به عنوان يکي از پرحجم ترين بازارهاي معاملاتي، بهاي آتي سنگ آهن در پايان هفته گذشته با 9/ 0 درصد کاهش به 521 يوآن در هر تن رسيده است. اين در حالي است که حجم معاملات براي تحويل در ماه سپتامبر به 4/ 1 ميليون لات (واحد معاملاتي سنگ آهن و بسياري از فلزات) در روز جمعه به ثبت رسيد که به نسبت روز سه شنبه و معامله 8/ 1 ميليون لات رقم پاييني محسوب شده و البته حجم معاملاتي در روز جمعه نيز کمترين حد از 31 مارس تاکنون به شمار مي آيد. اين وضعيت به صراحت نشان دهنده کاهش جذابيت معاملاتي در اين بازار است و البته کاهش جذابيت خريد را نشان مي دهد.

نوسان قيمت قراضه و چدن خام
در کنار نوسان بهاي سنگ آهن، رشد نسبي قيمت قراضه و حتي چدن خام را مي توان يکي ديگر از سيگنال هاي تاثيرگذار بر بازار به شمار آورد که حداقل تاثير آن، تاثيرگذاري بر قيمت تمام شده مصنوعات فولادي است که سيگنالي براي هدايت بازار سنگ آهن محسوب مي شود. اين در حالي است که توجه به بازار قراضه خود شاهدي از احتمالات در بازار سنگ آهن بوده و مي تواند به مثابه چراغ راهنماي کوچکي براي اين بازار عمل کند. بهبود قيمت ها در بازارهاي جهاني تقاضا براي قراضه را افزايش داده و کشوري همچون ترکيه براي تامين اين ماده اوليه مورد نياز خود حاضر شده تا قيمت هاي بالاتري را بپذيرد تا از رقابت براي توليد و فروش با قيمت هاي بالاتر در بازار فولاد عقب نماند؛ اگرچه اين وضعيت بيشتر براي هفته گذشته شايان ذکر است. نکته جالب توجه در بازار ترکيه را بايد ثبات نسبي تقاضا دانست اما باز هم روند بازار به گونه اي خودنمايي مي کند که مي توان پذيرش قيمت هاي پيشنهادي بالاتر را مشاهده کرد. اين وضعيت بر بازار قراضه صادراتي تايوان و آمريکا تاثيرگذار بوده و به تحريک روند افزايش قيمت ها منجر شده است. در بازار ترکيه به دليل رشد بهاي بيلت و از اين قبيل محصولات مياني و حتي ورق وارداتي، واحدهاي توليدي ترجيح مي دهند تا حجم توليد خود را بالا نگه دارند که در نهايت موجب شده بهاي قراضه براي محموله هاي بزرگ چند هزار تني بين 311 تا 314 دلار در هر تن قيمت گذاري شود هرچند که قيمت هاي کمتر، هنوز هم به چشم مي خورد.

درخصوص چدن خام با مبدا کشورهاي مشترک المنافع موسوم به CIS شاهد ثبات نسبي قيمت هاي پيشنهادي هستيم اما واحدهاي توليدي اين کالا تمايل چنداني به فروش از خود نشان نمي دهند و معاملات محدودي ثبت مي شود. فعالان اين بازار معتقد هستند که به دليل رشد بهاي قراضه در کشورهاي منطقه اي و البته در اقصي نقاط جهان بايد بهاي اين کالا نيز افزايش يابد ولي تاکنون چنين انتظاري محقق نشده است. با توجه به تفاوت در ويژگي هاي فني چدن خام با آهن قراضه و البته محدوديت در تقاضا براي واحدهاي مصرف کننده مشخص، هنوز واحدهاي توليدي چدن خام موفق به افزايش نرخ ها نشده اند ولي مشخص نيست که تلاش آنها براي رشد قيمتي چگونه به ثمر خواهد نشست. اين در حالي است که شواهد معاملاتي از افزايش تقاضاي واحدهاي فولادي بزرگ ترکيه خبر مي دهد که البته در کنار رشد قيمت قراضه منطقي به نظر مي رسد که همين سيگنال در صورت تاثيرگذاري جدي مي تواند به رشد قيمت اين کالا نيز منجر شود. به جز ترکيه، در بازار اروپا نيز شاهد رشد بهاي قراضه هستيم اما اين افزايش قيمت ها بيشتر به قراضه هاي آلياژي باز مي گردد که البته تقاضاي بيشتري از اين کالا را مي توان در کشورهايي همچون انگليس و آلمان جست وجو کرد. با توجه به محدوديت هاي جمع آوري قراضه هاي آلياژي و جذابيت بالا براي مصرف آن در واحدهاي توليد فولادهاي آلياژي به نظر مي رسد قيمت هاي بالاي فعلي باز هم حفظ شده و البته هيچ تضميني براي عدم رشد بيشتر قيمت ها وجود ندارد.

با توجه به تمامي اين موارد مي توان به احتمال ادامه رشد قراضه در بازارهاي جهاني خوش بين بود که سيگنالي براي حمايت از قيمت تمام شده فولاد محسوب مي شود. اين در حالي است که اگر رشد قيمت قراضه ادامه يافته ولي در بازار سنگ آهن تغيير چنداني به ثبت نرسد، واحدهاي توليدي از سنگ آهن مخصوصا کوره هاي بلند با قيمت تمام شده کمتري به فعاليت خواهند پرداخت که ذات همين رقابت خود به سود بازار سنگ آهن تمام مي شود. با توجه به تمامي اين موارد بايد گفت که سيگنال هاي حمايتي محدودي از سوي بازار قراضه به سمت بازار سنگ آهن در حرکت هستند ولي اين موارد به تنهايي نمي توانند بهاي سنگ آهن را به سمت رشد، هدايت کنند.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا