در یادداشتی بررسی شد؛

ادامه رکوردهای قیمتی در بازار جهانی فولاد

ادامه رکوردهای قیمتی در بازار جهانی فولاد

تقاضای فولاد در بازار چین همچنان پر قدرت است. قیمت ورق گرم و ورق سرد در چین به ترتیب به 2.13 و 2 درصد رشد طی این هفته روبرو بوده است. تقاضای قوی برای تامین فولاد در شش ماهه دوم دلیل اصلی این افزایش قیمت است. بر این اساس به نظر می رسد که اگر حادثه غیرمترقبه ای به وقوع نپیوندد، بازار فولاد در مسیر چشم انداز شش ماهه دوم در حال ادامه روند صعودی است.

 

* علی مرتضوی راد؛ تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

رشد قیمت محصولات فولادی از چین شروع شد و اکنون در حال سرایت به اکثر قریب به اتفاق بازارهاست. از یک سو رشد تقاضای داخلی در چین و تقاضای وارداتی در مصر دو محرک بازارهای آسیایی هستند و از سوی دیگر نزدیک شدن به موعد اجرای برنامه محدود کردن صادرات ورق به اروپا و در دستور کار قرارگرفتن برنامه توسعه ای موسوم به 232 در ایالات متحده، خریداران ورق را در اروپا و امریکا به تکاپو انداخته است. مجموع این عوامل در حال حاضر موجب شده است تا بازار فولاد رکوردهای قیمتی جدیدی به ثبت برساند.

بیلت به بالاترین قیمت 5 سال گذشته رسید

قیمت بیلت در ادامه روند صعودی ماه جولای در بازار تانگشان چین به 512 دلار در هر تن رسید که نسبت به روز جمعه گذشته 10 دلار افزایش نشان می دهد. قیمت بیلت و اسلب، این هفته در تمامی بازارهایی که معامله شد با افزایش همراه بود. نرخ اسلب آماده حمل از دریای سیاه در بازار کشورهای مشترک المنافع CIS با رشد 3.14 درصدی به 415 دلار بر تن رسید. همچنین نرخ هر تن بیلت CIS نیز با رشد 1.3 درصدی همراه شد و به محدوده قیمتی 395 دلار افزایش یافت. بررسی آخرین سفارشات ثبت شده نشان می دهد که احتمال رسیدن قیمت بیلت تا 420 و 430 دلار نیز وجود دارد. افزایش نرخ انواع ورق در بازارهای جهانی طی دو هفته گذشته موجب شده است تا کارخانجات نورد فولادی به امید ادامه روند صعودی ورق تقاضای خود را برای اسلب و بیلت افزایش دهند. همین امر موجب افزایش بهای آن شده است. از هفته گذشته که نرخ بیلت در ترکیه به 415 تا 425 دلار در تن رسید و همزمان نرخ سنگ آهن و ورق نیز در بازارهای چین افزایش یافت، احتمال افزایش نرخ بین تولیدکنندگان CIS نیز تقویت شد. خریداران اروپایی دریای سیاه پیشنهادهای خرید را تا 410 دلار هم بالا برده اند، زیرا گمان می کنند که قیمت ها هنوز هم می تواند رشد داشته باشد.

 

انتشار داده های مثبت تولید فولاد در چین

در همین حال آمارهای اقتصادی چین نیز که روز دوشنبه 17 جولای منتشر شد، به تقویت بازار دامن زد. این داده ها نشان می دهد که میزان تولید فولاد خام در ماه گذشته در این کشور به 73.23 میلیون تن رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 5.7 درصد بیشتر است و در مقایسه با ماه می نیز 1.3 درصد رشد نشان می دهد. به گزارش مرکز آمار ملی چین تولید روزانه فولاد خام چین در ماه ژوئن با تولید روزانه 2.44 میلیون تن به یک رکورد تاریخی دست یافته است. این بالاترین میزان تولید روزانه در تاریخ فولادسازی این کشور است. در شش ماهه اول 2017 با وجود سیاست های سخت گیرانه دولت در خصوص متوقف کردن تولید کارخانجات با آلایندگی بالاتر از استاندارد و برنامه اقتصادی محدود کننده برای کنترل تورم، به ویژه در بخش مسکن، 419.75 میلیون تن فولاد خام در چین تولید شده که حاکی از رشد سالانه 4.6 درصد است. تقاضای قدرتمندی که در بازار داخلی چین وجود دارد موجب شده است تا قیمت ها کماکان روندی افزایشی داشته باشند.

 

آینده مبهم بازار ورق فولادی در اروپا

بازار چین کماکان محرک اصلی بازارهای جهانی در هفته جاری است. با وجود اینکه قیمت ورق در بازارهای داخلی اروپا در مقایسه با آوریل کاهش یافته اما تقاضای قدرتمند چینی ها بازار را رهبری می کند. در ادامه اجرای برنامه ضد دامپینگ انجمن فولاد اروپا در خصوص محدود کردن واردات ورق گرم از 5 کشور ایران، روسیه، اوکراین، صربستان و برزیل، ممکن است تا ماه سپتامبر واردات ورق گالوانیزه از چین نیز ممنوع شود. این اقدام می تواند توازن بازار اروپا را لااقل در کوتاه مدت به هم بزند. در سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران گمان می کنند اجرای سیاست های اقتصادی مربوط به سرمایه گذاری بخش 232 ایالات متحده می تواند چشم انداز مثبت بازار فولاد اروپا را بشدت تهدید کند. از این رو می توان گفت بازار اروپا فعلا در شرایط معلقی به سر می برد و پیش بینی آن برای پاییز بسیار دشوار است.

 

بازار آسیا در غلبه تقاضای چین و مصر

اکثر بازارهای آسیایی این هفته نیز روند افزایشی خود را ادامه داده اند. بر اساس آخرین معاملات ثبت شده روز گذشته قیمت ورق گرم منطقه CIS با توجه به تداوم خرید متقاضیان مصری با 1.08 درصد رشد به 470 دلار در هر تن رسید. این در حالیست که قیمت ورق سرد در محدوده 530 دلار قرار دارد که تنها 1.03 درصد کمتر از هفته گذشته است. ورق گرم صادراتی ایران نیز در محدوده 469 تا 490 دلار نوسان دارد و ورق سرد نیز تا روز سه شنبه به نرخ 553 دلار در هر تن به فروش رسید که تقریباً در سطح قیمت های هفته قبل است. به نظر می رسد اختلاف قیمت بازار داخلی مصر با بازار دریای سیاه موجب شده تا تجار و کارخانجات بیشتر به واردات از ترکیه و کشورهای CIS اقبال نشان دهند. این برای دومین هفته متوالی است که فشار تقاضای کصر موجب افزایش قیمت ورق گرم در این سوی آسیا شده و در طرف دیگر این قاره بزرگ هم جنب و جوش خریداران چینی رونق تازه ای به بازار بخشیده است.

تقاضای فولاد در بازار چین همچنان پر قدرت است. قیمت ورق گرم و ورق سرد در چین به ترتیب به 2.13 و 2 درصد رشد طی این هفته روبرو بوده است. در حالی هر تن ورق گرم چین به 485 دلار و ورق سرد به 515 دلار رسیده است که نرخ حواله ورق گرم در معاملات روز دوشنبه بازار آتی چین با رشد 13.30 دلاری روبرو شد و به 564 دلار در تن رسید. تقاضای قوی برای تامین فولاد در شش ماهه دوم دلیل اصلی این افزایش قیمت است.

بر این اساس به نظر می رسد که اگر حادثه غیرمترقبه ای به وقوع نپیوندد، بازار فولاد در مسیر چشم انداز شش ماهه دوم در حال ادامه روند صعودی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا