همسایگان غربی، مصرف‌کننده گاز ایرانی

عراق مشتری دوباره صادرات گاز ایران شد

عراق مشتری دوباره صادرات گاز ایران شد

دومین مسیر صادراتی گاز ایران به عراق با امضای قرارداد میان ایران و همسایه غربی رسما کلید خورد.

به گزارش ایسنا مراسم امضای قرارداد دومین طرح صادرات گاز ایران به عراق عصر روز چهارشنبه با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، حمیدرضا عراقی رییس شرکت ملی گاز و خالد حسن صابر معاون وزیر برق عراق در ساختمان شرکت ملی گاز برگزار شد.

حمیدرضا عراقی درباره این قرارداد اظهار کرد: بر اساس این قرارداد به مدت شش سال روزانه 20 تا 35 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عراق صادر می‌شود. بین ماه‌های می و سپتامبر 35 میلیون متر مکعب و بقیه ماه‌ها 20 میلیون مترمکعب طی سه فاز صادر می شود.

وی افزود: در شش ماهه اول هفت میلیون متر مکعب، 12 ماه بعد از آن 14 تا 18 میلیون متر مکعب و در نهایت 20 تا 35 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می شود که مجموع صادرات گاز به بغداد و بصره حدود 45 تا 65 میلیون متر مکعب خواهد بود.

رییس شرکت ملی گاز در خصوص اصلاحیه قرارداد با بغداد، گفت: در خصوص اصلاحیه قرارداد با بغداد اصلاحات جزئی وجود دارد که در آینده نهایی خواهد شد.

وی در خصوص اجرای طرح صادرات گاز به عراق گفت: اجرای این طرح در ابتدا احتیاج به سرمایه گذار داشت که در سه ماه قبل سرمایه گذار را انتخاب کردیم. خط لوله از اهواز به خرمشهر و از خرمشهر به بصره می رود.

عراقی در خصوص رقم قرارداد انتقال گاز به عراق، گفت: قراردادهای گاز و درآمدهایش مطلبی نیست که بتوان آن را اعلام کنیم چون فرمولش مبتنی بر فرمول‌های نفتی است و محرمانه به حساب می آید.

وی در خصوص زمان صادرات به بصره و عراق گفت: صادرات به بصره از یک سال و نیم دیگر آغاز و صادرات به بغداد از اواخر امسال یا اوایل 95 آغاز می شود این در صورتی است که ابهامات و موانع موجود رفع شود. سرمایه گذاری کل این پروژه برای صادرات گاز به عراق حدود 2.3 میلیارد دلار بود که این قرارداد تضمینی برای امنیت انرژی در داخل و همچنین برای صادرات به بصره، عراق و بغداد است.

در ادامه این نشست خالد حسن صابر معاون وزیر برق عراق اظهار کرد: عراق در تابستان برای تولید برق به گاز بیشتری نیاز دارد و ایران هم در زمستان برای تولید گرما به گاز بیشتری نیاز دارد از همین رو عقد این قرارداد به نفع طرفین خواهد بود.

به گزارش ایسنا، خط لوله انتقال گاز ایران به شهر بغداد توسط یک پیمانکار ایرانی احداث شده که تاکنون دو بار از سوی نیروهای وابسته به القاعده و عناصر تکفیری مورد هجوم قرار گرفته و تعدادی از نیروهای پیمانکاری بر اثر این حملات به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا