یک تصمیم خنثی برای صنعت فولاد ایران

یک تصمیم خنثی برای صنعت فولاد ایران

دنیای معدن -روز گذشته خبرهایی از تمایل اتحادیه اروپا برای وضع تعرفه روی ورق نورد گرم ایرانی منتشر شد که بر اساس آن قرار است به بهانه ارزان‌فروشی، تعرفه‌ای 23 درصدی بر واردات این نوع محصولات فولادی از ایران وضع شود. تا لحظه تنظیم این گزارش، در پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا خبری در این خصوص درج نشده است،

با این حال پلتس ادعا کرده اسنادی در دست دارد که صحت این خبر را تایید می‌کند. با توجه به روند افزایشی قیمت‌های جهانی به نظر می‌رسد این وضعیت تاثیر چندانی بر صادرات کشورمان نداشته باشد و افزایش نرخ‌ها خود به خود تاثیرگذاری این اقدام را کاهش خواهد داد. این احتمال در شرایطی مطرح شده که صادرات ورق نورد گرم ایران به اتحادیه اروپا از حجم و جذابیت بالایی برخوردار نیست. به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون اتحادیه اروپا قصد دارد تعرفه‌های ضد دامپینگ برای واردات ورق نورد گرم از ایران، روسیه، اوکراین و برزیل اعمال کند. بر اساس اسنادی که به رویت پلتس رسیده است این تعرفه‌ها در محدوده 3/ 5 تا 33 درصد است و تعرفه واردات فولاد از ایران 23 درصد اعلام شده است.

 

کمیسیون اتحادیه اروپا ادعا کرده است که این تعرفه‌ها در پی اقدامات دامپینگی این کشورها صورت می‌گیرد که به دنبال این هستند تا با صادرات فولاد ارزان‌قیمت، بازار را در دست بگیرند، در حقیقت این اقدام کمیسیون اتحادیه اروپا از نظر آنها اقدام ضد دامپینگ علیه این کشورها است. این در حالی است که مسوولان کشور ما معتقدند این تصمیمات تنها بهانه‌ای بیش نیستند. به‌عنوان مثال پیش‌تر دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرده بود برخی به دلیل موفقیت‌هایی که ایران در صادرات فولاد کسب کرده در تلاشند تا پایین بودن سهم خود را توجیه کنند. وی معتقد است رکود حاکم بر بازارهای جهانی و پایین بودن سهم رقبا باعث شده تا تلاش کنند محدودیت‌هایی را برای ایران ایجاد کنند.

به هر صورت کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است که صربستان به دلیل صادراتش به اتحادیه اروپا و به دلیل اینکه حجم دامپینگ این کشور بسیار کم و قابل اغماض بوده، از فهرست اعمال تعرفه حذف می‌شود.کمیسیون اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که قیمت هر تن فولاد وارداتی را 472.27 یورو در نظر بگیرد که البته قرار است بعد از یک دوره بررسی، قیمت فولاد خام افزایش یابد و از نظر این کمیسیون در شرایط فعلی این بهترین قیمت محسوب می‌شود.بر اساس گزارش پلتس، کمیسیون اتحادیه اروپا واردات از برزیل و روسیه را که قرارداد آن در 7 ژانویه 2017 منعقد شد مشمول این تعرفه نمی‌داند و اعمال تعرفه فعلی برای این کشورها عطف بماسبق نخواهد شد.کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرده است که اعمال تعرفه برای این 4 کشور می‌تواند منافع تولید‌کنندگان داخل اتحادیه اروپا را تامین کند.

 

تاثیرگذاری این رخداد

ا توجه به واقعیت‌ها و آمارهای صادراتی مصنوعات فولادی به نظر می‌رسد این اقدام هرچند که هنوز به‌صورت رسمی اعلام و اجرایی نشده ولی باز هم تاثیر چندانی بر روند صادراتی کشورمان نخواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تعرفه تنها برای صادرات ورق نورد گرم وضع شده و سایر گروه‌های کالایی و یا دیگر شرکت‌های تولیدکننده فولاد را در بر نمی‌گیرد. هم اکنون صادرات ورق نورد گرم ایران به مقصد اتحادیه اروپا حجم بالایی را شامل نمی‌شود، بنابراین تاثیر چندانی بر صادرات مصنوعات فولادی کشورمان نخواهد داشت. رکورددار وضع تعرفه در این خبر برند MMK روسیه با 33 درصد است که البته سابقه ارزان فروشی بسیاری دارد. شرکت‌های ایرانی تولیدکننده ورق و یا محصولات میانی همچون فولاد اکسین، فولاد کاویان، فروگیلان، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و از این دست واحدهای تولیدی و البته تولیدکنندگان ورق‌گالوانیزه و یا فولادهای ساختمانی از محدودیت فعلی هیچ گونه تاثیری نمی‌پذیرند. با توجه به نیاز داخلی به محموله‌های ورق نورد گرم که در روزهای گذشته با التهاب قیمتی رو‌به‌رو شده، می‌توان به افزایش عرضه در بازار داخلی نیز خوش بین بود که سیگنال مثبتی برای حمایت از تولید داخلی در صنایع مصرف‌کننده ورق محسوب می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا