سبدگردان بازار سرمایه در گفت و گو با سنا تشریح کرد؛

مزیت های مطلق اقتصاد کشور برای رونق صنایع بزرگ

مزیت های مطلق اقتصاد کشور برای رونق صنایع بزرگ

صفاری تغییرات گروه بانکی را منوط به دولت دوازدهم دانست و اظهار داشت: باید در انتظار معرفی وزرای دولت دوازدهم بود و رویکرد وزرا به خصوص وزرای اقتصادی دولت برای بازار سرمایه بسیار مهم است. باید منتظر ماند تا مشخص شود رویکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم تمرکز بر بازار بدهی است یا بازار سهام.

 

 

صنایع صادرات محور اگر بتوانند وارد اقتصاد جهانی شوند نسبت به سایر صنایع ارجحیت و رقابت پذیری بیشتری دارند.

مصطفی صفاری، مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با بیان مطلب فوق در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) با اشاره به صنایع صادرات محور به عنوان یکی از صنایع پیشتاز بازار گفت: واردات تکنولوژی، جذب سرمایه گذار خارجی و صادرات محصول به بازار های جهانی از مهمترین مزیت های صنایع صادرات محور هستند. کشور ما نیز در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی مزیت مطلق دارد و سیاست های دولت آینده در این صنایع اثرگذار است.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی، شرکت ها از مزیت های اتصال به بازارهای جهانی استفاده کردند، گفت: شرکت های پتروشیمی و صنایع خودرویی با واردات تکنولوژی و جذب سرمایه های خارجی تلاش کردند تا از فرصت های موجود استفاده کنند. هر چه قدر سرمایه خارجی بیشتری وارد صنایع کشور شود، در رشد و توسعه اثر پذیرتر خواهد بود.

وی با اشاره به زمزمه های کاهش نرخ سود بانکی افزود: در صورتی که اصلاحات نظام بانکی صورت بگیرد و بانک ها افزیش سرمایه بدهند این گروه نیز چشم انداز روشنی خواهد داشت.

صفاری تغییرات گروه بانکی را منوط به دولت دوازدهم دانست و اظهار داشت: باید در انتظار معرفی وزرای دولت دوازدهم بود و رویکرد وزرا به خصوص وزرای اقتصادی دولت برای بازار سرمایه بسیار مهم است. باید منتظر ماند تا مشخص شود رویکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم تمرکز بر بازار بدهی است یا بازار سهام.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام منتظر است تا در نیمه مرداد ماه کابینه جدید دولت مشخص شود، گفت: پس از نفت و گاز، معادن و کانی های فلزی و غیر فلزی از دیگر پتانسیل های اقتصادی کشور هستند که چشم انداز روشنی دارند.

مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان به محصولات کشاورزی، صنعت بسته بندی و غذا نیز به عنوان صنایع برتر بازار اشاره کرد و ادامه داد: رکود حاکم بر اقتصاد و نرخ بالای بهره باعث شده سرمایه گذاری در بسیاری از صنایع سودساز نیز کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه برای خروج از رکود رویکرد اقتصاد باید به سمت رونق تولید و اشتغال باشد، تاکید کرد: گروه خدمات نیز از دیگر گروه های پر پتانسیل است. در حال حاضر با توجه به شرایط خاص منطقه، قطر، عراق و حتی به زودی سوریه می تواند بازارهای پر پول و خوبی برای پیمانکاران کشور ما باشد.

صفاری در ادامه در خصوص چشم انداز بازار سهام گفت: بازار پول و سرمایه همیشه دو رقیب یکدیگر بودند، معمولا پس اندازهای کوچک و سرمایه گذاری های کمتر از یک سال جذب بازار پول و سرمایه های بزرگ با سرمایه گذاری های بلند مدت در بازار سرمایه وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه بازاری فراگیر است، افزود: بازار بورس، یک بازار ثانویه است و رقابت در بازار ثانویه وقتی نرخ بهره بالا باشد، رقابتی نابرابر و سخت می شود چون هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست نقدینگی خود ر وارد بازار سهام کند بلکه بازار پول با سود بالا و بدون ریسک را ترجیح می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه رکود حاکم بر اقتصاد و بازارهای کشور به دلیل نرخ بالای بهره است، اظهار داشت: در این شرایط تنها راهکار کاهش نرخ بهره است. نرخ بهره در بازارهای پول دنیا صفر و متناسب با تورم است اما در این چند سال اخیر نرخ بالای بهره بانکی باعث شده تا حتی سرمایه های تولیدی نیز در بانک ها بخوابند و رکود عمیق تر شود.

وی در پایان گفتگو با "سنا" اظهار امیدواری کرد؛ دولت دوازدهم با تغییر رویکرد اقتصادی و کاهش نرخ بهره باعث رونق اقتصادی شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا