فناوری ایرانی"پرد" گامی بلند در راستای اقتصاد مقاومتی است

فناوری ایرانی

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت MMEدر ایران گفت: به عنوان شرکت ام ام ای مفتخر هستیم با تولیدی که به روش پرد در کارخانه فولاد شادگان انجام شد، گامی بلندی در راستای اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان متخصصان داخلی و قطع وابستگی به کشورهای خارجی برداشته‌ایم.

حسن کرباسچی در نشست خبری با موضوع تولید آهن اسفنجی با روش ایرانی پرد که امروز، 27 تیرماه در محل کارخانه فولاد شادگان برگزار شد، اظهار کرد: شرکت ام ام ای ( MME ) تنها شرکت فنی مهندسی زیرمجموعه ایمیدرو است که در سال 1996 در آلمان به ثبت رسید و فعالیت‌های آن در زمینه صنایع معدنی است. این شرکت در چهار طرح فولاد استانی تکنولوژی پرد را به اجرا گذاشته است و در فولاد سپیددشت نیز در حال حاضر در قالب طرح فولادسازی فعالیت می‌کند. 

وی با بیان این‌که این شرکت در طول دو دهه فعالیت خود، تجربه‌های دیگری در بحث واحدهای احیا و فولادسازی داشته است، افزود: این شرکت عمدتا در ایران با فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان و... همکاری‌هایی داشته و همچنین قراردادهای تکنیکال اسیستنت برای استفاده از خدمات کارشناسی با فولادسازی‌های بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و سایر فولادسازی‌های کشور منعقد کرده است.

کرباسچی  تصریح کرد: روش‌های متداولی برای تولید آهن اسفنجی در ایران و سایر کشورها به کار گرفته می‌شود اما به دلیل وجود منابع فراوان گاز در کشور عمدتا روش تولید فولاد در ایران با سایر دنیا متفاوت است، به شکلی که حدود 75 درصد از فولاد کشور به روش کوره‌های قوس الکتریکی در کشور انجام می‌گیرد و 25 درصد از تولید فولاد به روش کوره‌های بلند انجام می‌شود. 

وی تصریح کرد: به دلیل آنکه ماده اولیه کوره‌های قوس الکتریکی، آهن اسفنجی است، تولید آهن اسفنجی در کشور حدود 18میلیون تن است و در این زمینه ایران رتبه اول تولید آهن اسفنجی در جهان را دارد. با توجه به این‌که ایران اولین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است، این ایده به ذهن رسیده که چرا خودمان در داخل کشور، روش تولید آن را بومی‌سازی نکنیم و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام برداریم که در این زمینه به کمک تجربیات داخلی و خارجی یک تکنولوژی جدید به نام پرد عرضه شد.

وی افزود: به طور معمول طرح‌هایی که راه‌اندازی می‌شوند، در زمان راه‌اندازی و رسیدن به تولید مسایل و مشکلاتی دارند تا تولید به پارامترهای مورد نظر برسند. علی‌رغم آنکه این تکنولوژی برای اولین بار در فولاد شادگان به کار گرفته می‌شد و زمان اجرای آن که قرار بود طی 3 سال انجام شود حدود 10 سال به طول انجامید، نگرانی‌هایی داشتیم که ممکن است فرسودگی‌هایی در تجهیزات به وجود آمده باشد؛ خوشبختانه شاهد بودیم که در کمترین زمان ممکن کارخانه به آهن اسفنجی با ضریب فلزی 93درصد دست پیدا کرد. 

کرباسچی گفت: به عنوان شرکت ام ام ای مفتخر هستیم با تولیدی که به روش پرد در کارخانه فولاد شادگان انجام شد، گامی بلند در راستای اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان متخصصان داخلی و قطع وابستگی به کشورهای خارجی برداشته‌ایم.

وی در خصوص بحث جانمایی طرح‌های احداث کارخانه‌های فولاد در کشور عنوان کرد: در دولت گذشته، با سیاست اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی، نسبت به در نظر گرفتن مناطقی برای احداث کارخانه‌های فولاد اقدام شد. این کار ایده درستی بود اما نه برای صنعت فولاد. برخی از طرح‌های احداث کارخانه فولاد نباید در برخی از مناطق و با آن شرایط اجرایی می‌شدند. 

کرباسچی گفت: دولت قبل به مطالعات انجام گرفته برای بحث جانمایی احداث کارخانه‌های فولاد اعتقاد چندانی نداشت و با استراتژی اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی، اقدام به اجرایی کردن 8 طرح فولاد در شهرهای مختلف ایران کرد. در این زمینه کارها به سرعت انجام گرفت و باعث شد تا گرفتاری‌هایی به دولت بعد منتقل شود.

وی افزود: در دولت جدید با توجه به سیاست‌های ایمیدرو، یک مدل جذب سرمایه‌گذاری برای این طرح‌ها در نظر گرفته شد تا برای طرح‌ها مشارکت در نظر گرفته شود زیرا دولت شرایط آن را نداشت تا بتواند به تامین منابع بپردازد. با این کار همه طرح‌ها سرعت بسیار خوبی به خود گرفتند و اولین طرح، در سپید دشت به بهره‌برداری رسید و طرح دوم نیز که فولاد شادگان است با تکنولوژی پرد به بهره‌برداری می‌رسد.

کرباسچی گفت: شرکت ام ام ای پس از اجرای طرح فولاد شادگان، طرح فولاد میانه و فولاد نی‌ریز را در یک یا دو ماه آینده به مرحله راه‌اندازی گرم و تولید آهن اسفنجی خواهد رساند. طرح فولاد بافق نیز که چهارمین طرح فولادی است با فاصله چند ماهه پس از این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد تا مجموعا برای شرکت ام ام ای،  چهار مرجع و تجربه ایجاد شود. 

وی بیان کرد: در ایران با توجه به وجود منابع سرشار گاز و چشم‌انداز کشور در افق 1404، برای تولید 55 میلیون تن فولاد، کشور نیاز به تولید بیش از 50 میلیون تن آهن اسفنجی دارد. در این زمینه اکنون تولید کشور حدود 18میلیون تن است و ظرفیت تولید نیز حدود 25 میلیون تن است و برای رسیدن به 55 میلیون تن فولاد نیاز به احداث تعداد زیادی واحدهای احیای مستقیم داریم و امیدواریم با حمایت‌های مجموعه‌های حاکمیتی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از توانمندی ساخت داخل استفاده شود تا سهم عمده از طرح‌های فولادی آینده را با تکنولوژی پرد در کشور اجرا کنیم.‌

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا