تسنیم گزارش می‌دهد

رشته پنبه‌کاران پنبه شد

رشته پنبه‌کاران پنبه شد

با کاهش قیمت جهانی پنبه، حدود 6 هزار تن پنبه در 7 ماه ابتدای سال جاری معادل 4 برابر مدت مشابه سال گذشته به کشور وارد شد که این امر بازار پنبه کاران را کساد و به سمت طرح خرید تضمینی روانه کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هر ساله به طور معمول نیمی از پنبه مصرفی صنایع نساجی کشور از طریق واردات تامین می‌شود، اما در سال جاری این رقم، رشد عجیب و غریبی داشت به طوری که بر اساس داده های گمرک در 7 ماهه ابتدایی سال جاری، واردات این محصول 4 برابر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

در این مدت 5.8 هزار تن پنبه حلاجی نشده یا شانه نزده به ارزش 12.7 میلیون دلار به کشور وارد شده که این رقم در سال قبل 1.4 هزار تن به ارزش 3.1 میلیون دلار بوده است.

درباره افزایش تقاضا برای واردات پنیه، محمدعلی انصاری کارشناس بخش پنبه کشور در گفتگو با تسنیم، گفت:  قیمت پنبه به کمترین قیمت خود در بازار های جهانی رسیده است، این امر باعث شده که صنایع نساجی برای تامین نیاز خود واردات این محصول را افزایش دهند.

وی افزود:  پنبه تولید کشاورزان داخلی بازار خوبی ندارد و صنایع، پنبه کشاورزان را خریداری نمی‌کنند و پنبه کاران مجبور هستند که محصول خود را به صورت تضمینی به دولت بفروشند.

مدیرعامل شرکت تعاونی پنبه کاران ادامه داد:  سال 92 قیمت هرکیلوگرم پنبه محلوج 2.1 دلار بود که این رقم در حال حاضر به 1.48 دلار رسیده است.

وی با اشاره به دلایل کاهش قیمت جهانی پنبه، خاطر نشان کرد: ورود چین به بازار تولید پنبه و کاهش قیمت نفت باعث کاهش قیمت جهانی پنبه شده است.

انصاری با اشاره به اینکه فصل برداشت پنبه به تازگی آغاز شده است، تصریح کرد:  میزان تولید پنبه کشور درمقایسه با سال گذشته تغییری نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت هرکیلوگرم وش پنه با کیفیت(رقم یک سفید) را 2740 خریداری می‌کند، افزود: پنبه محلوج وارداتی با هزینه های واردات 5 هزار و 400  تا 5 هزار و 700  به کشور وارد می شود که کمتر از  قیمت 6 هزار تومانی محصول داخلی است.

این فعال بخش خصوصی همچنین درباره مشکلات طرح خرید تضمینی وش پنبه اظهار کرد: زمان باز پرداخت پول کشاورزان معمولا 2 تا 3 ماهه است به همین منظور برخی از کشاورزان محصول خود را در بازار و به قیمت کمتری به فروش می رسانند.

انصاری یادآور شد: قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم پنبه در کشور ما 2 هزار تا 2 هزا و 200 تومان است که این امر با توجه به راندمان تولید پنبه کاران تغییر می‌کند.

گفتنی است که براساس قانون خرید تضمینی، در چنین شرایطی، دولت محصولات کشاورزان را بر اساس نرخ مصوب شده خریداری می‌کند تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا