تأثیر تمدید قانون وضعیت فوق‌العاده ملی آمریکا بر اقتصادی ایران چیست؟

تأثیر تمدید قانون وضعیت فوق‌العاده ملی آمریکا بر اقتصادی ایران چیست؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - شرق نوشت: اگرچه آمریکا به تعهدات خود در توافق وین عمل کرده و لغو تحریم‌ها را در روز تصویب برجام اعلام کرده است، اما بااین‌حال، قانون «وضعیت فوق‌العاده ملی آمریکا» علیه ایران تمدید شده است.

سه‌شنبه ١٩ آبان، کاخ سفید خبر از ارسال نامه‌ای از طرف اوباما به کنگره آمریکا داد که طبق آن، رئیس‌جمهور آمریکا خواهان تمدید قانون «وضعیت فوق‌العاده ملی آمریکا» نسبت به پرونده ایران شد. در نامه‌ای که باراک اوباما برای کنگره فرستاده، آمده «روابط ما با ایران هنوز به حالت عادی باز‌نگشته است». پیش از این نیز رویترز در روز جمعه (۱۷ مهر، ۹ اکتبر) گزارشی را منتشر کرده بود که طبق آن، دولت باراک اوباما از طریق کانال‌های خصوصی به دولت‌های خارجی و بانک‌های ایالات متحده متذکر شده که با وجود دستیابی به توافق هسته‌ای، از‌آنجایی‌که هنوز اجرای آن رسما آغاز نشده، تحریم‌ها علیه ایران همچنان پابرجا بماند و آنها نباید برای معامله با ایران یا سرمایه‌گذاری در این کشور شتاب‌زده عمل کنند. بر‌اساس این گزارش در پیام خصوصی دولت آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران، به کمپانی‌های غربی هشدار داده شده که برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و دیگر حوزه‌های اقتصادی ایران عجولانه عمل نکنند و منتظر بمانند تا این کشور اجرای کامل مفاد توافق جامع هسته‌ای را آغاز کند.

محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، مشاور معاون اجرائی رئیس‌جمهور تأکید کرد:« موضوعات مربوط به روابط ایران و آمریکا در دو مسیر مستقل در حال پیگیری است و نباید پیوندی میان این دو قائل شد.  بهرامی‌‌ارض‌اقدس با اشاره به این دو مسیر مستقل، گفت: یکی از این دو مسیر به قطع‌نامه‌ها و تحریم‌های مربوط به مسئله هسته‌ای بازمی‌گردد که در قالب طرح توافق با ١+٥ مسیر خود را طی می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا آن را تصویب کرده و رئیس‌جمهور آمریکا نیز آن را ابلاغ کرده است. همچنین در مجلس ایران نیز تصویب شده و مسیر اجرائی خود را طی می‌کند و امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود. لغو تحریم‌های ناشی از مسائل هسته‌ای در زمره این توافق است».

 وی با اشاره به مسیر دومی که باید مورد مذاکره قرار گیرد گفت: «برخی از مشکلات به مسائل هسته‌ای ایران مرتبط نیست و حتی قطع‌نامه‌ها و تحریم‌هایی خارج از چارچوب مسائل هسته‌ای مطرح بوده که آن نیز روال خود را طی می‌کند. از ابتدا هم بنا بود که این مذاکرات فقط در قالب مسائل هسته‌ای و در این چارچوب باشد و به مسائل و مشکلات دیگر میان ایران و آمریکا نپردازد. او تأکید کرد نباید پیوندی بین این دو موضوع قائل شد، چراکه ممکن است مسائل مربوط به برجام را در کشور تحت‌تأثیر قرار دهد».

علی‌نقی خاموشی، رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران در این رابطه گفت: «حل مشکل ایران و آمریکا فعلا ادامه دارد و نباید از مشکلاتی که در بین مذاکرات رخ می‌دهد دلخور شد. تحریم ناشی از «وضعیت فوق‌العاده ملی آمریکا» نیز حل خواهد شد اما نیازمند مذاکره است.  به گفته خاموشی این یک دعوای داخلی در آمریکاست و اوباما این درخواست را به کنگره داده اما نه برای رأی‌گرفتن، زیرا او فکر می‌کند که رأی نمی‌آورد. نظر اوباما این است که کنگره نظر منفی دهد تا این تحریم ادامه نیابد، اما ممکن است با توجه به آنچه در گذشته اوباما درباره ایران خطاب به کنگره گفته بود مبنی بر اینکه روابط آمریکا با ایران هنوز عادی نشده است، احتمالا این وضعیت باز هم در کنگره رأی خواهد آورد».

خاموشی درباره اینکه آیا تمدید این وضعیت اثر سوئی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت نیز گفت: «وضعیت اقتصاد ایران مثل قبل خواهد بود با این تفاوت که اروپا دیگر از این تحریم‌ها تبعیت نمی‌کند».

22339

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا