رجایی سلماسی در گفت و گو با سنا:

اعلام سود قطعی خلاف رویه بانکداری اسلامی است

اعلام سود قطعی خلاف رویه بانکداری اسلامی است

نرخ سود پرداختی بانک ها بسیار بیشتر از نرخ سود واقعی است و این عدم تناسب باعث ایجاد مشکلات زیادی در بانک ها شد و علاوه بر این بازار سهام را هم دچار رکود کرد چراکه نرخ سود ثابت بدون ریسک بسیار بالاتر از نرخ سود بازار سهام به همراه ریسک است.


نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه از سال 84 به بعد هیچ بانکی نحوه اعلام و پرداخت سود به صورت علی الحساب را رعایت نکرده، گفت: اعلام سود قطعی توسط بانک ها خلاف رویه بانکداری اسلامی است.
اله‌ویردی رجایی سلماسی، با بیان این مطلب در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص تفاهم نامه اولیه بین سیاست‌گذار و مدیران بانکی درباره کاهش سود بانکی تا سقف 15 درصد به صورت علی الحساب و همچنین پرداخت سود قطعی در پایان دوره با تاکید بر اینکه در گذشته نیز قرارداد پرداخت سود بانکی به صورت علی الحساب بود، گفت: در قانون بانکداری اسلامی بانک وکیل و سپرده گذار است و سپرده گذار به عنوان موکل، سرمایه خود را به وکیل می دهد تا با آن کار کند و پس از کم کردن حق العمل خود، سود شناسایی شده را به سپرده گذار پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه حق العمل بانک ها 3 درصد است، افزود: از آنجایی که تعیین سود قطعی مشکل است ، علی الحساب تعیین می شود و بعد از پایان دوره ما به تفاوت آن محاسبه و پرداخت می شود.

این کارشناس ارشد اقتصادی با تاکید بر اینکه این نحوه پرداخت سود به صورت علی الحساب تا سال 84 رعایت می شد، گفت: اما الان چند سالی است که بانکها سود قطعی پرداخت می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر سود پایان دوره بانک کمتر از سود علی الحساب باشد، راه حل چیست، گفت: بانک باید قبل از اعلام سود علی الحساب باید محاسبات خود را با دقت انجام دهد تا سود پیش بینی شده است از سود پایان دوره کمتر نشود. برای این موضوع بانک باید همیشه سود علی الحساب را کمتر اعلام کند.

رجایی سلماسی با اشاره به اینکه بانک مرکزی از سال گذشته در تلاش برای کاهش نرخ سود بانکی است، افزود: اما بانک ها برای کاهش این نرخ مقاومت کردند و حتی با تخطی از قانون نرخ ها را تا بالای 20 درصد نیز افزایش دادند.

وی تمام ضرر و زیان این روزهای بانک ها را به دلیل پرداخت سودهای بالا دانست و گفت: نرخ سود پرداختی بانک ها بسیار بیشتر از نرخ سود واقعی است و این عدم تناسب باعث ایجاد مشکلات زیادی در بانک ها شد و علاوه بر این بازار سهام را هم دچار رکود کرد چراکه نرخ سود ثابت بدون ریسک بسیار بالاتر از نرخ سود بازار سهام به همراه ریسک است.

این کارشناس ارشد اقتصادی درباره کاهش نرخ سود بانکی گفت: اگر این تصمیم به درستی اجرا و مدیریت شود بانکها از پرداخت سود متضرر نمی شوند و سهامداران بانکی نیز دچار ضرر و زیان نخواهند شد. در حال حاضر قیمت سهام بانک ها در بورس به کمتر از قیمت اسمی رسیده و این صنعت در بازار سهام شرایط مساعدی ندارد.

وی مشکلات امروز صنعت بانکداری را به دلیل پرداخت سودهای غیر متعارف دانست و اظهار داشت: بانک ها در حال حاضر با زیان انباشته، نداشتن ذخیره مناسب به دلیل کمبود سود و مطالبات معوق سنگین مواجهند.

به گفته رجایی سلماسی اگر سود بانکی کاهش یابد و همه بانک ها به درستی آنرا اجرا کنند به نفع بانک، بازارسرمایه، تولید و کل اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه نرخ سود بالای 20 درصد تولید را هم فلج کرد، افزود: تولید کننده سود بالای 25 درصد ندارد و به همین دلیل ترجیح می دهد تولید را متوقف و سرمایه خود را در بانک بخواباند.

نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران در خاتمه گفتگو با "سنا" تاکید کرد: اجرای صحیح این تصمیم جدید و برخورد شدید با متخلفان می تواند نظام بانکی را از بحران کنونی نجات دهد و همچنین بسیاری از مشلات اقتصاد را برطرف کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا