رونمایی از اسم دوم زنجانی

رونمایی از اسم دوم زنجانی

هشتمین جلسه دادگاه بابک زنجانی با قرائت شکایت شرکت HK آغاز شد که در این متن و دفاعیه به ضرر و زیان اقدامات بابک زنجانی اشاره شد.

جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی روز چهارشنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با حضور هر سه متهم برگزار شد. در این جلسه، غلامرضا صادقی‌قهاره، وکیل شرکت HK، گفت: «زنجانی در جلسات گذشته در ماهیت کیفرخواست دفاع خاصی نداشت و بیشتر به حواشی و مسائل جانبی پرداخت که در دفاع مؤثر نیست و در دادگاه مسائل حاشیه‌ای بررسی نمی‌شود بلکه اصل کیفرخواست و دفاع در برابر آن مدنظر قرار دارد. بحث ما در این پرونده وصول بیت‌المال است و هیچ طلبکاری حاضر نیست از مالی که ده‌ها معارض دارد، نگهداری کند». وکیل شرکت HK افزود: «کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا به بهانه واهی منع غنی‌سازی برای ساخت سلاح اتمی، ایران را مورد تحریم‌های ظالمانه قرار دادند تا اینکه سوم بهمن‌ماه سال ۹۰ با تشدید تحریم‌های شرکت نفت و شرکت‌های تابعه آن، بانک مرکزی و همچنین سایر بانک‌ها مشمول تحریم شدند، به‌طوری‌که حمل‌ونقل محموله‌های نفتی و مشتقات آن، بیمه حمل‌ونقل، فروش نفت در بازارهای جهانی، نقل‌وانتقالات پولی یا ارزی و همچنین عملیات بانکی با مشکل جدی مواجه شد. از طرف دیگر انباشت محموله‌های نفتی روی شناورها در آب‌های خلیج‌فارس، مقامات امنیتی را با توجه به تهدیدات نظامی آمریکا و همچنین احتمال بروز مخاطرات زیست‌محیطی نگران کرد به‌طوری‌که حتی این مسئله در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت».
زنجانی خود را قهرمان نشان داده است
صادقی گفت: «در این شرایط افرادی با سوءاستفاده از این فرصت به‌جای آنکه یار شاطر برای مردم باشند، بار خاطر شدند و در این پرونده بابک زنجانی با کمک شرکای خود و همچنین ادعاهای واهی مبنی‌بر توانایی برای دورزدن تحریم‌ها، خود را قهرمان نشان داد و مسئولان و مدیران شرکت نفت را با جعل اسناد و مدارک به امور غیرواقعی امیدوار کرد و دو میلیارد از بیت‌المال را در زمانی که کشورهای مدعی حقوق‌بشر حتی از فروش دارو خودداری می‌کردند به یغما برد».
نام دوم زنجانی
او با بیان اینکه زنجانی در جلسات گذشته و همچنین در سال‌های قبل خود را یکی از پاک‌ترین، دلسوزترین و مخلص‌ترین خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده و همچنین خود را دارای شرایط مالی فوق‌العاده در داخل و خارج از کشور نشان داده، گفت: «ر- م، مدیر بازرگانی سورینت قشم، درباره بابک زنجانی می‌گوید که او را از سال ۸۳ می‌شناسد، دو عدد شناسنامه داشت به نام‌های بابک زنجانی و محمدبابک روغنی‌زنجانی و در آن زمان فقط شرکت آرایش سورینت در کیش را اداره می‌کرد». وکیل شرکت HK افزود: «همچنین ن- ش درباره بابک زنجانی می‌گوید که بابک زنجانی در کوچه روبه‌روی مغازه من یک دستگاه آپارتمان اجاره کرده بود و در مغازه طلاسازی من مشغول بود. در زمان خدمت برای آموزش به پادگان اردکان یزد اعزام شد و پس از آن به پادگان سپاه در عشرت‌آباد منتقل شد. هرروز او را با موتور به پادگان می‌بردم و بعدازظهرها نیز با موتور به مغازه برمی‌گشتیم. درخصوص اینکه بابک زنجانی برای بانک مرکزی ارز جابه‌جا می‌کرد یا خیر، ن- ش می‌گوید از آنجایی که خودم هرروز صبح او را به پادگان می‌بردم و بعدازظهرها برمی‌گرداندم، بعید به نظر می‌رسد ارزی را به صرافی‌ها داده باشد چون در این صورت مطلع می‌شدم».
بابک هرگز  راننده نوربخش نبوده است
صادقی‌قهاره تأکید کرد: «بابک زنجانی هرگز راننده مرحوم نوربخش نبوده و هرگز مسئولان بانک‌مرکزی چنین وجوهی را در اختیار او قرار نداده‌اند و اکثر شرکت‌های او نیز با سرمایه اندکی تأسیس شدند و به‌عنوان ابزار متقلبانه از آنها استفاده شده است». او در ادامه قرائت شکایت شرکت HK از متهمان پرونده نفتی گفت: «بانک FIIB در مالزی طرف حساب ما نیست بلکه این بانک یک وسیله کلاهبرداری بوده و طرف حساب ما زنجانی است». وکیل شرکت HK تأکید کرد: «برخلاف ادعای متهم، مسئولان نفتی هرگز سراغ زنجانی نرفتند بلکه متهم با اصرار از م.ش، متهم دیگر پرونده، می‌خواهد او را به مدیران نفتی معرفی کند. م.ش به‌لحاظ آشنایی با ا.و.د، زنجانی را به او معرفی می‌کند و می‌گوید زنجانی در خارج از کشور چند بانک دارد و می‌تواند ارز جابه‌جا کند». او توضیح داد: «طبق توافق مدیران نفتی مقرر می‌شود سه محموله به قیمت ۳۰۰ میلیون‌یورو به شرکت ISO که متعلق به بابک زنجانی است داده شود که در این رابطه ا.و.د می‌گوید بابک زنجانی را اواسط اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ از طریق م.ش به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت معرفی کردند. م.ش زنجانی را این‌گونه معرفی کرد که او شرکت‌های بسیاری دارد و در حوزه نقل‌وانتقالات ارزی توانمند است و اکنون نیز آمادگی خرید نفت خام و نفت کوره را دارد. بعد از واریز وجه به مبلغ ۳۰۰ میلیون‌یورو، قرارداد سه محموله نفتی بین بابک زنجانی و صندوق بازنشستگی امضا می‌شود و این مسئله سرآغاز فریب مدیران نفتی توسط بابک زنجانی است». او در ادامه با اشاره به گزارش سازمان بازرسی اضافه کرد: «طبق این گزارش به‌رسمیت‌شناختن بانک FIIB از سوی سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی بدون بررسی کامل آن کاملا غیرمنطقی بود و باوجود اینکه سررسید اعتبار اسناد ۲۶ مردادماه سال ۹۱ بود و چندماه بعد یعنی دوم دی‌ماه سال ۹۱ بابک زنجانی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد اما او همواره با تأخیر عامدانه پول‌ها را پرداخت نمی‌کرد و بعد از تحریم نیز عنوان می‌کرد که تحریم شده است و نمی‌تواند پول‌ها را پرداخت کند».
رضا ضراب در دادگاه!
صادقی در ادامه تأکید کرد: «مطالبات ما در رابطه با نفت خام و نفت کوره است. متهم وون کره و لیر ترکیه را به‌جای پرداخت به پیمان‌کاران صرف خرید اموال و سرمایه‌گذاری کرده است. وی عمده لیرها را به حساب صرافی وابسته به رضا ضراب واریز کرده است». گفتنی است که رضا ضراب، تاجر ایرانی اهل تبریز، متولد ١٣٦٢ و همسر ایبرو گوندش، خواننده سرشناس ترکیه‌ای است که در ماجرای بحران فساد مالی ترکیه، ٢٦ آذر ١٣٩٢ در این کشور بازداشت شد. ضراب به انتقال غیرقانونی محموله‌های طلا به ایران، انتقال غیرقانونی پول از طریق یک بانک متعلق به دولت ترکیه و پرداخت رشوه به نزدیکان مقامات دولتی اقدام کرده است. همان زمان، روزنامه «هابرتک» مدعی شد: «براساس ایمیل‌های ردوبدل‌شده بین ضراب و زنجانی، ‌این ایرانی ثروتمند قصد سفر به ترکیه و دیدار با ضراب را در هتلی لوکس در آنتالیا داشته است. به گفته پلیس، بابک زنجانی و رضا ضراب هیچ‌وقت تلفنی صحبت نمی‌کردند و ارتباطشان فقط از طریق ایمیل بوده است. ‌زنجانی قرار بوده که با استفاده از یک پاسپورت جعلی از طریق بیروت وارد آنتالیا شود، اما او سفر خود را بعد از عملیات پلیس در ترکیه لغو می‌کند». این روزنامه مدعی شده بود که ضراب و زنجانی اولین‌بار سال‌ها پیش در تبریز با یکدیگر ملاقات کرده‌اند و ضراب از آن پس برای زنجانی کار می‌کرده است. سال ٢٠١٣ روزنامه «تودیز زمان» نوشت: «سه شرکت صوری در ترکیه که در مالکیت رضا ضراب هستند، در طول سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ حدود ۸۷‌ میلیارد یورو نقل و انتقالات غیرقانونی از کشورهای مختلف انجام داده‌اند که ۴۰‌ درصد این مبلغ، پولی است که به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج کرده‌اند. در یکی از پرونده‌ها، رضا ضراب با هلدینگ سورینت متعلق به بابک زنجانی ارتباط داده شده است. در ژانویه ۲۰۱۳ در فرودگاه آتاتورک ترکیه ٥/١ تن محموله طلا در هواپیمایی کشف شد که دوسوم این محموله قرار بود تحویل شرکت سورینت هلدینگ در ایران شود. این محموله بدون هیچ سندی و با پرداخت ٥/١‌میلیون دلار رشوه به برخی افراد سیاسی در ترکیه ۱۸ ژانویه راهی دوبی شد». ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، تولگا تانیش، تحلیلگر روزنامه حریت در دفتر واشنگتن، در گزارشی مدعی شد: «براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران ممکن است از ترکیه خواستار تحویل رضا ضراب برای بررسی ارتباطش با بابک زنجانی باشد». ضراب در ابتدا از زنجانی به عنوان رئیس خود نام برده بود، اما چندی بعد هرگونه ارتباط خود با او را تکذیب کرد.
زنجانی: هیچ قراردادی وجود ندارد
او گفت: «قراردادهای منعقدشده با بابک زنجانی به غیر از قرارداد فروش نفت خام، ۱۱ فقره بوده که بین زنجانی و HD منعقد شده است». در این هنگام قاضی صلواتی از بابک زنجانی سؤال کرد که آیا متهم تمایل دارد قراردادها با جزئیات خوانده شود یا خیر که زنجانی پاسخ داد: «قراردادی وجود ندارد که قرائت شود». پس از آن وکیل شرکت HK جزئیات کامل قراردادهای منعقد شده با بابک زنجانی را قرائت کرد و گفت: «جمع کل نفت کوره واگذارشده به بابک زنجانی ۱۳ میلیون و ۱۵۶ هزار بشکه به ارزش یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۸۰۷ دلار بوده است؛ البته چهار فقره محموله میعانات نفتی داشتیم که چون این محموله‌ها مسترد شده هیچ ادعایی نداریم و مطالبات ما بابت نفت خام و نفت کوره است». وکیل شرکت HK جمع کل نفت کوره و نفت خام تحویل‌شده به بابک زنجانی را یک‌میلیاردو ۵۰۰ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۷۲۶ دلار عنوان کرد و گفت: «علاوه بر آن یک‌میلیاردو ۴۲۷ میلیون، ۵۰۰ هزار یورو از وجوه شرکت نیکو از طریق بانک مرکزی برای پرداخت به پیمان‌کاران به حساب شرکت FCT متعلق به بابک زنجانی واریز شده است که از این مبلغ یک هزار و ۳۵۰ میلیون یورو با درخواست شرکت نیکو صورت گرفته و ۷۷ میلیون‌و ۵۰۰ هزار یورو با دستور شرکت میکو به بانک کندون چین واریز شده است». صادقی قهاره در ادامه به دستورهای پرداخت داده‌شده به زنجانی اشاره کرد و گفت: «جمع کل دستور پرداخت‌ها دو میلیاردو ۷۰۰ میلیون یورو بوده که متهم بدون توجه به دستورات مکرر شرکت نفت مبنی بر پرداخت پول به پیمان‌کاران وجوه دریافت‌کرده را صرف خرید اموال، دارایی، کشتی و هواپیما کرده است». وکیل شرکت HK گفت: «زنجانی قسمتی از وجوهی را که از بانک مرکزی دریافت کرده بود به متقاضیان ارز در داخل کشور ازجمله شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی فروخته  و پول آنها را به ریال صرف ساخت‌وساز و خرید اموال و املاک در داخل کشور کرده است». او افزود: «متهم همچنین ۱۹۰ میلیارد وون کره جنوبی را به بانک ملت بابت بازخرید ۶۰ درصد بانک‌های FIIB پرداخت کرده است و همچنین ۵۳ میلیارد را بابت خرید سهام بانک پارسیان به ایران خودرو داده که این کار صورت نگرفت و درنهایت ۳۰۰ دستگاه خودرو سمند از ایران خودرو دریافت کرد».
اقدام زنجانی فرصت خوبی برای عربستان و قطر بود
صادقی در ادامه شکایت شرکت HK از بابک زنجانی اظهار کرد: «برخلاف اینکه متهم مدعی است انسان مؤمن، صالح، پاک و وفادار به نظام است و حکم سابقه و تمکن مالی دارد، تمکن مورد اشاره این فرد همه از منابع مالی شرکت نیکو و HK بوده که خرج بلندپروازی‌های خود کرده است. متأسفانه وقفه‌ای که در کار پیمان‌کاران در پارس جنوبی به‌واسطه پرداخت‌نشدن وجوه از سوی بانک زنجانی ایجاد شد، ضرر بزرگی به جمهوری اسلامی وارد کرد و تعطیلی کار ایران در منطقه پارس جنوبی فرصت مغتنمی برای عربستان و قطر بود درحالی‌که زنجانی خود را خدمتگزار به جمهوری اسلامی معرفی می‌کند». صادقی افزود: «یکی از راه‌های متقلبانه زنجانی تمسک به تأیید اشخاص ثالث است. بابک زنجانی برای جلب اعتماد شرکت نفت به گواهی اشخاص ثالث مانند وزیر وقت صنعت، وزیر وقت اقتصاد و رئیس وقت بانک مرکزی متوسل شد که مصوبه‌ای را برای پرداخت وجوه مربوط به شرکت میکو نزد بانک FIIB امضا کردند». پیش از شروع دادگاه، مشاجره‌ای بین زنجانی و وکیل بانک مسکن رخ داد که زنجانی به وکیل بانک مسکن گفت پولی را که توقیف کردید، برگردانید تا پولتان را بدهم. وکیل بانک مسکن نیز پاسخ داد ما همین الان پولمان را می‌خواهیم و شما را به خیر و ما را به سلامت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا