مدیر عامل شرکت توانیر:

اعداد و ارقام وضعیت انرژی نگران‌کننده است

اعداد و ارقام وضعیت انرژی نگران‌کننده است

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: اعداد و ارقامی که به لحاظ وضعیت انرژی در ایران داریم نگران‌کننده است، چرا که در سال 1384 کل انرژی عرضه شده به نسبت نفت خام 1.2 میلیارد بشکه معادل نفت خام بوده که این مقدار به 1.7 در سال 1392 رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آرش کردی در نشست تخصصی نمایشگاه بین‌المللی برق با بیان این‌که اگر با همین روند پیش برویم در سال 1404 باید کل انرژی تولید شده را در داخل کشور مصرف کنیم، اظهار کرد: در بحث بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری قانونی به نام رفع موانع تولید داشتیم که ماده 12 آن ظرفیت‌های مناسبی را پیش‌روی بخش دولتی و غیردولتی گذاشته که می‌تواند وضعیت مطرح را در بخش انرژی بهینه کند.

وی با بیان این که با کاهش تلفات فنی شبکه به زیر 10 درصد می‌توانیم شاهد صرفه‌جویی بزرگی در مصرف سوخت باشیم، ادامه داد: در بخش کاهش تلفات باید به سمت ترانس‌هایی با بازدهی بالا برویم و با توجه به این‌که تلفات فنی شبکه معضل بزرگی است، باید با اصلاح ولتاژ اصلاح سطح کابل‌ها، بحث اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه میزان تلفات را کاهش دهیم.

مدیر عامل شرکت توانیر میزان تولید نیروگاه‌ها را ظرف مدت 17 روز یک میلیارد کیلووات ساعت عنوان کرد و گفت: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها، میزان مصرف انرژی و اموراتی است که در انرژی برق صورت می‌گیرد و اعداد و ارقام ما در توسعه شبکه در بخش بار و اقلام مطلوب است، اما بهره‌وری و بازدهی‌ تاسیسات و مصرف جای کار دارد.

کردی ادامه داد: در نیروگاه‌های کشور 94.6 درصد از کل انرژی که در سال 1393 تولید کردیم از سوخت فسیلی استفاده شده که در حقیقت از 68 میلیارد لیتر سوخت معادل استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی 58 تا 62 درصد راندمان را ارائه می‌دهد و 7000 مگاوات از طریق بخار به شبکه اضافه می‌شود، گفت: باید به این مساله توجه کرد که این میزان قانع‌کننده نیست و ما نیازمند ورود تکنولوژی‌های بالاتری هستیم به‌طوری که بتوانیم 60 درصد به میزان راندمان‌ها اضافه کنیم.

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به انرژی‌های تجدید‌پذیر در جهت اصلاح مصرف سوخت افزود: سالانه 1000 مگاوات در این عرصه باید فعالیت داشته باشیم و برای سال 1400 نیز تولید کشور در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر به 100 هزار مگاوات برسد.

کردی ادامه داد: باید کاهش مصرف در نیروگاه‌ها و توسعه انرژی‌های نو مورد توجه جدی قرار بگیرد.علاوه بر این نیز باید میزان تلفات نیز کاهش پیدا کند.

وی اعداد و ارقام موجود در بخش انرژی را زیبنده کشور ندانست و تاکید کرد: میزان شدت انرژی در بخش کشاورزی، خانگی، عمومی و تجاری به ترتیب 3.2، 1.6، 1.8 و 1.5 برابر متوسط جهانی است.

مدیر عامل شرکت توانیر اظهار کرد: برخی معتقدند که بهره‌وری زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت‌های حامل انرژی واقعی شود، اما نمی‌توان این موضوع را تنها راه‌حل عنوان کرد، چرا که ما باید بدانیم که به چه نحوی انرژی را در کشورمان استفاده می‌کنیم.

کردی با اشاره به رایزنی‌های وزارت نیرو با وزارت صنعت در خصوص اصلاح الگوی مصرف در صنایع گفت: 38 صنعت در کشور ملزم به رعایت اصلاح الگوی مصرف شده‌ است همچنین در مرحله‌ی بعد نیز قرار است به سراغ ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی برویم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا