معادن کوچک باید تجمیع و کنسرسیوم تشکیل دهند / صادرات فولاد از 200 هزار تن به 6 میلیون تن رسیده است/ سیستم بانکی باید پروانه بهره برداری را به عنوان وثیقه بپذیرد

معادن کوچک باید تجمیع و کنسرسیوم تشکیل دهند / صادرات فولاد از 200 هزار تن به 6 میلیون تن رسیده است/ سیستم بانکی باید پروانه بهره برداری را به عنوان وثیقه بپذیرد

دنیای معدن - رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: قیمت محصولات معدنی در سال جاری روند روبه رشدی داشته؛ اما معادن کوچک باید تجمیع شوند و کنسرسیوم تشکیل دهند تا هزینه‌ها کاهش یابد.

مهدی کرباسیان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ( 19 تیرماه) با موضوع " خام فروشی مواد معدنی و علت آن" گفت: معادن جایگاه ویژه ای در سیاست های اقتصاد مقاومتی دارند و تعداد کشورهایی که در دنیا از نعمت معدن برخوردارند زیاد نیستند.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ بحران جدی در دنیا اتفاق افتاد که افت قیمت داشتیم و در نتیجه آن، معادن کوچک ما دچار مشکل شدند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۴ تا ۵ معدن بزرگ سنگ آهن و همین تعداد معدن بزرگ مس در کشور وجود دارد و بیشتر معادن کشور، کوچک و متوسط است.

کرباسیان با اعلام اینکه در ۷ طرح بزرگ فولادی، ۲ میلیارد یورو فاینانس جذب شد، تاکید کرد: در ابتدای دولت یازدهم، صنایع معدنی کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردند که تلاش کردیم و بسیاری از این مشکلات رفع شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن اظهار کرد: آلومینیوم جنوب، یک میلیارد دلار فاینانس جذب کرده است؛ ضمن اینکه کنسرسیوم روی مهدی آباد نیز، یکی از شرکت های معتبر را برای سرمایه گذاری در کشور متقاعد کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تعامل جهانی و ارتباطات در جذب سرمایه گذاری خارجی نقش بسزایی دارد؛ در این میان، سال ۹۴با بیمه های مطرح دنیا رابطه اقتصادی و جابجایی پول را برقرار کردیم.

کرباسیان با اشاره به آثار به برجام در حوزه معدن گفت: میزان استقبال بعد از برجام در بخش معدن و صنایع معدنی قابل توجه بود؛ اما از تبعات احتمالی هراس داشتند. با اقدامات اخیر دولت و قراردادهای جدید، فضای خوبی برای استقبال خارجی ها برای سرمایه گذاری در کشور ایجاد شده است.

این مقام مسئول در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه سیستم بانکی باید پروانه بهره برداری را به عنوان وثیقه بپذیرد، اضافه کرد: برای تکمیل طرح ها کمبود منابع وجود دارد و سیستم بانکی توان حمایت ندارد، دولت از سال گذشته حمایت ویژه‌ای را آغاز کرده است.

وی در تشریح وضعیت تولید فولاد و دیگر اقدامات دولت یازدهم در بخش معدن گفت: صادرات فولاد از 200 هزار تن به 6 میلیون تن رسیده است.

کرباسیان افزود: حدود هفت میلیارد دلار و معادل بیش از ۵۰ میلیون تن، کل صادرات معدنی کشور در سال ۹۵ بود. در هشتاد سال گذشته، حدود یکصد هزار کیلومتر مربع کار اکتشاف معدن که اکثرا روباز نیز هستند، در کشور انجام شده است، در حالیکه در دولت یازدهم، بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف پهنه های معدنی صورت گرفت.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن و بیش از ۳۵۰ میلیون تن زغالسنگ و حدود 50 تن طلا به ذخایر معدنی کشور اضافه شد.

کرباسیان با اشاره به ضرورت حمایت دولت و مجلس در اکتشاف و تامین زیرساخت های لازم تصریح کرد: 30سال بود که معدن تیتانیوم کشف شده بود اما پس از گذشت سال ها توانستیم این معدن را فعال کنیم. یکی از لطمات در حوزه معدن از تحریم ها، نبود تکنولوژی و فراوری بود که در یک سال و نیم گذشته از تکنولوژی روز استفاده می کنیم و توانمندی ها افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد: معادن در کشور به بزرگ، متوسط و کوچک طبقه بندی می شوند که تعداد معادن بزرگ محدود است و معادن کوچک و غیر فعال نیز باید به سمت کنسرسیوم و تجمیع بروند تا بتوانند هزینه ها را کاهش دهند و دولت نیز با حمایت از این معادن، هزینه های زیر ساخت و سربار آن ها را کمتر کند.

وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاری خارجی سازو کار خود را دارد اولین سازو کار آن تعامل جهانی و ارتباطاتی است که باید با سیستم بانکی و بیمه ای دنیا برقرار شود که اواخر سال گذشته پس از سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه با بیمه های صندوق ضمانت صادرات ساچه، کوفاس و هرمس آلمان و کره جنوبی توانستیم رابطه اقتصادی و جابجایی پول برقرار کنیم و وارد چرخه اخذ وام، سرمایه گذاری و مجوزها شویم.

 

داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این گفت و گو نیز طی سخنانی گفت: قانون در گذشته به جای آن که مانع از خام فروشی شود این کار را تشویق می کرد که خوشبختانه در قانون رفع موانع تولید مصوب مجلس؛ به این موضوع رسیدگی و بر جلوگیری از خام فروشی تاکید شد.

وی افزود: به ازای هر یک شغل در بخش فولاد 17 شغل غیر مستقیم در این صنعت ایجاد می شود گفت: در سال گذشته 20 میلیون تن سنگ آهن دانه بندی با قیمت 30 دلار صادر شد که اگر آن را به ورق یا میلگرد تبدیل می کردیم هفت برابر قیمت سنگ آهن دانه بندی شده آن را می فروختیم.

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از طریق تماس تلفنی با این برنامه به تشریح دلایل عدم جذب سرمایه گذاری خارجی در این حوزه پرداخت و گفت: اولین مشکل به حوزه فضای کسب و کار به خصوص اعطای مجوز مربوط می شود.

وی ادامه داد: دومین مشکل در این حوزه این است که، بر خلاف بسیاری از کشورها در بحث مالکیت برای خارجی ها مشکلاتی داریم که از اشتیاق آن ها در این حوزه می کاهد.

سلاح ورزی افزود: همچنین عمده معادن بزرگ شناسایی شده در اختیار دولت است و معادن آنچنانی نداریم که برای خارجی ها جاذبه داشته باشد ضمن آنکه زیر ساخت ها به صورت کافی در حوزه معدن وجود ندارد؛ یکی از عمده ترین زیرساخت ها بحث حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی است که خیلی گسترش پیدا نکرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: ایمیدرو رقیب بخش خصوصی نیست ، این مجموعه اخیرا دو اقدام خوب درخصوص واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفته است به طوری که در حوزه مشارکت در سرمایه گذاری ها اکثر سازمان ها فعال هستند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا