تعمیق رکود تنها نتیجه افزایش قیمت آهن در مشهد

تعمیق رکود تنها نتیجه افزایش قیمت آهن در مشهد

به عقیده بسیاری از دست اندر کارانی که در حوزه مسکن فعالیت دارند افزایش قیمت آهنی که بیش از یک ماه است که به وجود آمده تنها به تعمیق رکود مسکن کمک می‌کند.

 

 

خبر کوتاه بود قیمت آهن آلات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته اما احتمالا این موضوع تبعات زیادتری به همراه داشته باشد به این معنی که دل‌نگرانی در بخشی از جامعه برای بازار مسکن ایجاد شده که شاید این نگرانی به جا هم باشد.
رکود شدید در بازار مسکن یکی از نگرانی‌های بزرگ در حوزه اقتصاد است زیرا این بخش به لحاظ ارتباطاتی که با مشاغال پسین و پیشین دارد می‌تواند حرکت مناسبی را در اقتصاد ایجاد کند اما این چند سال مشکلات رکود در بازار بسیاری از شاغلان در این حرفه‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
نگرانی‌های زیادی از این افزایش قیمت مصالح ساختمانی در میان کسانی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند به وجود آمده که این موضوع می‌تواند آثار سوء زیادی را به همراه داشته باشد.
رکود بیشتر
حسین جلیلیان سهامدار یکی از شرکت‌های ساختمانی در شهر مشهد بوده و در مورد افزایش قیمت آهن آلات در بازار مصالح ساختمانی می‌گوید: این موضوع سبب شده که سایر مصالح ساختمانی نیز افزایش قیمت داشته باشند و به همین علت قیمت تمام شده ساختمان بالا می‌رود.
وی ادامه می‌دهد: در نظر بگیرید اگر قرار بر این بوده که قیمت تمام یک ساختمان متری یک میلیون تومان به عنوان مثال باشد با این میزان افزایش به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.
این مهندس مشهدی بیان می‌کند: با این افزایش قیمت مشکلات زیادی برای سازندگان و مصرف کنندگان به وجود می‌آید زیرا هم اکنون به صورت عادی بازار در رکود هست و افزایش قیمت با توجه به قدرت خرید پایین مردم توجیهی ندارد و سبب بیشتر شدن این رکود می‌شود.
خروج تعدا زیادی از ساختمان سازان از این حرفه
م. ع از دیگر ساختمان سازان مشهدی است که در همین زمینه، می‌گوید: یکی از علل اصلی افزایش قیمت مصالح این است که هزینه‌ها هر روز بالاتر می‌رود به عنوان مثال کسانی که در حوزه استخراج آهن و یا فروش آن کار می‌کنند برای تأمین نیروی انسانی و انرژی خود باید قیمت بالاتری را بپردازند و به همین علت قیمت فروش خود را بالاتر اعلام می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: همچنین در فرآیند ساخت ساختمان نیز این موضوعات به وجود می‌آید یعنی قیمت انرژی مورد نیاز، مصالح و کارگر افزایش پیدا می‌کند اما با این حال ما محبور هستیم قیمتی که در ابتدای ساخت یک ساختمان اعلام کرده‌ایم را تا انتها نگاه داریم و این مسائل سبب می‌شود که سود کار ساختمان سازی کاهش پیدا کند.
این شهروند مشهدی خاطرنشان می‌کند: با وضعیت کنونی تنها کسانی فعالیت خود را ادامه می‌دهند که راه اصلی درآمد آنها ساختمان سازی بوده و مجبور به ادامه فعالیت در این حوزه باشند و افراد  دیگر اصلا  به این بخش ورود ندارند.
۲۰ تا ۲۵ درصد افزایثش قیمت
نعمت‌الله ظریف دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: همین حالا نیز بازار دچار اختلال بوده و مشکلات زیای برای آن وجود دارد با این وجود آهن آلات در عرض یک ماه تا ۴۵ روز گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است.
وی ادامه می‌دهد: البته بخش زیادی از افزایش قیمت این محصول به علت تأثیرپذیری آن از بازار جهانی و قیمت‌های آن است اما آهن در ساختمان سازی مانند بنزین در بقیه مشاغل است در بیانی ساده همانطور که اگر بنزین گران شود قیمت تمام اجناس بالا میرود اگر آهن آلات نیز گران شوند تمام مصالح ساختمانی نیز افزایش قیمت پیدا می‌کنند.
دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی بیان می‌کند: با وضعیتی که به وجود آمده و با توجه به اینکه هم اکنون نیز قدرت خرید مردم برای خرید مسکن بسیار پایین بوده و بازار در رکود است افزایش قیمت تنها به تعمیق رکود کمک می‌کند.
ظریف تأکید می‌کند: متأسفانه پیش‌بینی خوبی از افزایش قیمت آهن در حوزه بازار مسکن نداریم و ممکن است مشکلات این حوزه را بیشتر کند.
نباید قیمت بالا برود
سید علیرضا علویان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد مقدس با اشاره به پایین بودن حجم معامللات در حوزه مسکن می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عللی که سبب کم بودن تعداد معاملات مسکن در شهر مشهد شده کاهش قدرت خرید مردم است و حالا هم با این افزایش قیمت باز هم مشکلات مردم بیشتر می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: شاید برخی افزایش قیمت در مصالحی مانند آهن را نشانه آغاز رونق بدانند اما این موضوع در ساخت ساختمان چالش زیادی ایجاد می‌کند زیرا با همین قیمت‌ها هم ما شاهد این هستیم که ساختمان‌های ساخته شده به فروش نمی‌رسند.
گفته‌هایی که در بالا آورده شده به خوبی نشان از این دارد که مردم از سازنده تا فروشنده و خریدار از افزایش قیمت آهن که نتیجه آن افزایش قیمت تمام شده و فروش مسکن می‌شود شاکی هستندو اعتقاد دارند که این موضوع می‌تواند به طولانی‌تر شدن دوره رکود کمک کند.
تمام تحلیل‌هایی که برای بازار مسکن وجود دارد حاکی از این است که طولانی شدن دوره رکود می‌تواند سبب افزایش جهشی قیمت‌ها می‌شود که این موضوع نیز به نوبه خود مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و بازار را از حالت تعادل خارج کرده و بهتر است مسئولان زودتر وارد عمل شوند پیش از اینکه کار از کار بگذرد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا