گزارش مجمع پتروشیمی جم

گزارش مجمع پتروشیمی جم

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم در ۱۰:۳۰ صبح روز یکشنبه ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ با حضوز ۹۰ درصدی سهام داران برگزار گردید، مجمع این شرکت پس از قرائت گزارش هیئت مدیره و همچنین بررسی بندهای حسابرس در خصوص عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ شرکت کار خود را با تصویب صورت های مالی سال گذشته و همچنین تقسیم سود ۱۵۷۰ ریالی به ازاء هر سهم به پایان رسانید.

 

مجمع  عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم در ۱۰:۳۰ صبح روز یکشنبه ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ با حضوز ۹۰ درصدی سهام داران برگزار گردید، مجمع این شرکت پس از قرائت گزارش هیئت مدیره و همچنین بررسی بندهای حسابرس در خصوص عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ شرکت کار خود را با تصویب صورت های مالی سال گذشته و همچنین تقسیم سود ۱۵۷۰ ریالی به ازاء هر سهم به پایان رسانید.
از جمله اهم موارد ذکر شده در خصوص فعالیت های شرکت میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
طی آمارهای ارائه شده توسط مدیرعامل محترم شرکت پتروشیمی جم، واحد الفین مجتمع با ظرفیت ۱،۳۲۰،۰۰۰ تن اتیلن و ۳۰۶ هزار تن پروپیلن در سال بعنوان یکی از بزرگترین واحد های الفین کشور و جهان میباشد. همچنین مطالعاتی در خصوص پروژه PHD/PP برای افزایش ظرفیت واحد های الفین براورد شده است. که کلیه اقدامات لازم  جهت بهره برداری طرح مذکور در سال جاری انجام شده است. شرکت جم در نظر دارد با بهره برداری از این پروژه، پروپان دریافتی را با حاشیه سود مناسب به پلی پروپیلن تبدیل نماید گفتنی است که شرکت هایی چون نیسان و مکنزی نیز FS طرح را تایید نموده و ایران را برای بهره برداری از این طرح در موقعیت استراتژیک و مناسبی میدانند. هزینه این سرمایه گذاری تقریبا ۷۰۰ میلیون یورو برآورد شده که شرکت به دنبال تهیه فاینانس های خارجی با نرخ های مناسب میباشد.گفتنی است که اجرای این طرح تولید واحد الفین را تا ۱۰ درصد و واحدهای پلیمری را تا ۴۰ درصد افزایش میدهد.
همچنین شرکت مذکور با استقرار شرکت توسعه پلیمر پاد جم، شروع به انتقال دارایی ها و همچنین انتقال پروژه ABS/Rubber  را از شرکت جو به این شرکت نموده است با وجود مشکلات ایجاد شده و همچنین بند شماره ۱۰ حسابرس در خصوص انتقال این پرژه به شرکت پاد جم (بند حسابرس: مانده ابتدای سال پروژ های در جریان شرکت شامل فاز دو مجتمع مشتمل بر یک واحد ABS با ظرفیت تولید ۱۹۰ هزار تن، و یک واحد Rubber با ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن لاستیک SB بوده که پیش بینی گردیده بود در پایان سال مورد گزارش ۹۰ درصد تکمیل گردد، لیکن حدود ۳۸ درصد پیشرفت داشته است....) مدیر عامل محترم  شرکت علت انتقال این پرژه به شرکت را اول  چابکی بیشتر در جهت بهره برداری و تکمیل طرح مذکور و همچنین، ورود شرکت پاد جم به بورس اوراق بهادار پس از تکمیل پروژه ها جهت تامین مالی برای سایر طرح های شرکت عنوان نمود .
واحد HDPE با تولید سالیانه ۳۰۰،۰۰۰ تن محصول، یکی از بزرگترین واحد های پلیمری در ایران میباشد.همچنین از جمله افتخارات پتروشیمی جم کسب عنوان بزرگترین صادرکننده محصولات پلیمری در گروه محصولات پلی اتیلن سنگین در ایران محسوب میشود .
از جمله مطالبات وصول نشده شرکت نیز مربوط به فروش محصولات به شرکت پارس سبا هنگ کنگ مبلغ ۱،۹۰۹ ملیارد میباشد که طی پیگیری های لازم ۹۰۰ میلیارد ریال آن باقی مانده است. گفتنی است که وصول مطلبات ارزی که حاصل از فروش محصولات از آذر ماه ۱۳۹۳ که ناشی از اقدامات کارگزار بوده است هنوز وصول نشده و اقدامات قضایی و پیگیری های این مورد نیز توسط وکلا شرکت در دست اقدام میباشد(مربوط به بند ۱ حسابرس شرکت)
شرکت پتروشیمی جم طی قرارداد FACA ، متعد شده کلیه ماده اولیه پتروشیمی مهر را تامین نماید اختلاف حساب شرکت به علت عدم وجود قرار داد و اختلاف در نحوه محاسبه اتیلن میباشد، شرکت مهر نرخ اتیلن را با در نظر گرفتن هزینه حمل محاسبه مینماید که این باعث کاهش نرخ اتیلن میگردد در صورتی که شرکت پتروشیمی جم قرارداد فروش را بدون در نظر گرفتن نرخ هزینه حمل در نظر داد، لذا اختلاف محاسبه نرخ با ازا هر تن ۱۰۰ دلار میباشد.
فرمول محاسبه نرخ اتیلن در شرکت پتروشیمی جم به صورت زیر میباشد:
نرخ اتیلن= نرخ CFR  - هزینه حمل
هزینه حمل معادل ۲۰۰ دلار عنوان شد.
از جمله اقدامات برجسته سال مالی گذشته  به کسب رکورد بیشترین میزان تولید محصولات با سر جمع تولید ۲،۴۰۴،۱۷۰ تن، ثبت رکورد بیشترین مقدار تولید واحدهای بوتادین (۸۷،۹۶۲تن) پلی اتیلن سنگین (۲۷۵،۶۶۷ تن) و جایگزینی کاتالیست واحد پلی اتلن سبک خطی در شرایط تحریم در صرفه جویی ارزی و سود آوری چهارده میلیون دلاری سالانه و همچنین حفظ  و تثبیت مالکیت خط اتان در راستای تامین حفظ پایدار خوراک کوره های گازی  اشاره نمود این در حالی است که کمبود خط اتان موجود در کشور باعث شده شرکت فقط از ۴ کوره گازی خود به جای ۵ کوره استفاده نماید.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا