در همایش روز صنعت و معدن در اصفهان مطرح شد

کنسرسیوم‌های صنایع معدنی، راهبرد توسعه صنعت فولاد

کنسرسیوم‌های صنایع معدنی، راهبرد توسعه صنعت فولاد

گروه صنایع معدنی - بیست و دومین همایش نکوداشت روز صنعت و معدن در استان اصفهان با حضور دکتر رضا رحمانی قائم مقام وزیر و معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ رسول زرگرپور استاندار اصفهان، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، مهندس فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، بهرام سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه و رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان اصفهان، محمدرضا برکتین رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، مهندس احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعی از مسئولان استان، فعالان اقتصادی و مدیران عامل شرکت‌ها و کارخانه‌های استان در محل برگزاری همایش‌های نگین نقش جهان اصفهان برگزار شد.

تکمیل زنجیره فولاد برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی
به گزارش ماین نیوز، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین در سخنانی به مزیت‌های صنعتی استان اصفهان به ویژه در تولید و صادرات صنایع معدنی اشاره کرد و خواستار تکمیل زنجیره فولاد و بالا بردن بهره‌وری در این صنعت مهم شد.رضا رحمانی با قدردانی از فولاد مبارکه افزود: اکنون تکمیل زنجیره فولاد یکی از شاه‌بیت‌های اقتصاد مقاومتی است. وی با تاکید بر این مهم که فولاد مبارکه، پایه صنعت فولاد کشور است اظهار کرد: اقدامات بسیار مهمی در جهت توسعه تولید و دستیابی به اهداف چشم‌انداز برنامه توسعه کشور ازسوی فولاد مبارکه انجام شده که قابل ستایش است.

قائم مقام وزیر و معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد صنعت کشور در استان اصفهان قرار دارد، به اهمیت و لزوم توجه هر چه بیشتر به طرح رونق تولید و نوسازی صنایع که یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است تاکید کرد و افزود: در استان اصفهان حدود ۳۲۰ واحد صنعتی وجود دارد که به نوسازی تجهیزات و خطوط تولید خود نیاز مبرم دارند؛ بنابراین زمان را نباید از دست داد زیرا اصفهان پیشران و لکوموتیو صنعت کشور است. رحمانی در همین زمینه خاطرنشان کرد: تاثیر صنعت اصفهان بر کشور به گونه‌ای است که اگر صنعت در اصفهان بازسازی شود، حرکت کند و رونق گیرد، تمامی صنایع و صنوف کشور رونق می‌گیرند. باید با نوسازی خطوط تولید، افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های تولید، شرایطی فراهم کنیم تا توان رقابت با سایر رقیبان بیش از پیش فراهم شود.

وی از تخصیص منابع مالی قابل توجهی از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی و بازسازی صنایع خبر داد و گفت: برای این منظور کارخانه‌هایی که تجهیزات آنها در داخل موجود است باید از محل داخل اقلام موردنیاز خود را تامین کنند در غیر این صورت اگر تجهیزات موردنیاز آنها در داخل کشور موجود نبود، این شرایط برای آنها فراهم خواهد شد که بتوانند از منابع بیرونی نسبت به این کار اقدام کنند.معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اهمیت نگاه صادرات محور به تولید تصریح کرد: اینکه پیش از هر چیز باور کنیم تحریک طرف تقاضا با در نظر گرفتن بازار داخل و صادرات امکانپذیر است یک اصل است، در دنیا نیز همین گونه است. بدون تردید شکوفا شدن هر صنعت، متاثر از دو عامل فناوری و صادرات است.

وی در زمینه اقدامات دولت برای حمایت از صادرات با بیان اینکه امسال دولت با جدیت هرچه تمام‌تر از صنایع صادرات‌محور حمایت خواهد کرد، گفت: برای سال ۹۶ دولت بسته حمایتی خوبی در نظر گرفته که از آن جمله می‌توان به سپرده‌گذاری در بانک توسعه صادرات و بسته‌های تشویقی دیگر اشاره کرد.


دولت از فولاد مبارکه حمایت می‌کند
دکتر رسول زرگرپور استاندار اصفهان در ادامه این آیین در سخنانی به اهمیت فولاد در استان و کشور اشاره کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا فولاد مبارکه با کمترین مسئله و مشکلات در زمینه اشتغالزایی، صادرات و توسعه سرمایه ملی با موفقیت به کار خود ادامه دهد.وی گفت: فولاد مبارکه، دیگر یک شرکت استانی و ملی نیست. گستره تاثیرگذاری این شرکت در بخش اشتغالزایی، صادرات و ارزآوری برای کشور، این شرکت را به یک بنگاه اقتصادی بین‌المللی تبدیل کرده است.استاندار اصفهان تصریح کرد: از آنجایی که حرکت این شرکت همواره روبه جلو بوده و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است، دولت نیز تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این شرکت با کمترین مسئله و مشکلات همچنان در زمینه اشتغالزایی، صادرات و توسعه سرمایه ملی با موفقیت به کار خود ادامه دهد.زرگرپور از مرکزیت اصفهان در کشور، موقعیت مناسب جغرافیایی و قرار گرفتن استان در شاهراه‌های ترانزیتی کشور در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب، قدمت طولانی فعالیت در بخش صنعت، تنوع و گستردگی محصولات تولیدی، استقرار صنایع مادر به عنوان قوای محرکه بخش صنعت، صنایع پایین‌دستی وابسته و همچنین از ظرفیت بالقوه و بالفعلی که در زمینه رشد و توسعه و بالندگی در عرصه‌های صنعت، معدن و تجارت استان فراهم کرده است، به عنوان بخشی از مزیت‌های انتسابی و ویژه بخش صنعت، معدن و تجارت در این استان نام برد.

وی در ادامه افزود: در اهداف کلان، استانی که رتبه نخست توسعه یافتگی صنعتی و معدنی کشور را داراست، با دیدگاهی زیست‌محیطی و فراتوسعه‌ای، بازسازی و نوسازی صنایع، گسترش صنایع با فناوری پیشرفته، توسعه صنایع دانش‌بنیان، صادرات خدمات فنی مهندسی در صنایع مختلف و جذب و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن استان را به عنوان اولویت‌ها قرار داده است.وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت حفظ فرصت‌های شغلی موجود تاکید و اظهار کرد: باید از صنایع مولد حمایت کرد تا در ادامه نیز بتوان علاوه بر حفظ فرصت‌های شغلی موجود، فرصت‌های شغلی جدیدی را فراهم آورد.

نقش فولاد مبارکه در تامین مواد اولیه واحدهای بالادستی و پایین‌دستی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در بخش دیگری از این آیین گفت: فولاد مبارکه با ایجاد واحدهای بالا و پایین‌دستی، نقش ارزنده‌ای در تولید، رونق اقتصادی و اشتغالزایی کشور دارد.

در این آیین اسرافیل احمدیه گفت: فولاد مبارکه با سرمایه زیاد در بخش فولاد کشور و به منظور توسعه روزافزون این صنعت، پا را فراتر از جغرافیای استان گذاشته و نقش ارزنده‌ای در تولید، رونق اقتصادی و اشتغالزایی کشور دارد.وی ادامه داد: این شرکت را می‌توان با قاطعیت، موفق‌ترین شرکت کشور نامید، بنابراین می‌طلبد که با حمایت‌های تعرفه‌ای و تسهیل صادرات، شرایطی فراهم کنیم تا این گروه فولادسازی کشور همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.وی با بیان اینکه در بخش معدن، حدود ۷۹۲ واحد معدنی وجود دارد که ظرفیت استخراج آنها حدود ۴۷ میلیون تن بوده و برای افزون بر ۹ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، افزود: در زمینه بخش تجارت و بازرگانی ۲۴ اتاق اصناف در استان وجود دارد که ۶۰۱ اتحادیه صنفی دارند و درنهایت چیزی حدود ۱۶۰ هزار واحد صنفی را راهبری می‌کنند.احمدیه خاطرنشان کرد: استان اصفهان از نظر تعداد معادن سنگ‌های تزئینی و آهک و همچنین از نظر فعالیت‌های ساختمانی و تولیدی هم رتبه نخست کشور را دارد.


تاکید بر ضرورت تکمیل زنجیره تولید فولاد
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، خواستار تشکیل کنسرسیوم صنایع معدنی و تکمیل زنجیره تولید فولاد شد. بهرام سبحانی در همایش روز صنعت و معدن استان اصفهان گفت: امروز میزان مصرف فولاد شاخص توسعه‌یافتگی در کشورهای پیشرفته است و تشکیل کنسرسیوم صنایع معدنی و تکمیل زنجیره تولید فولاد با هدف افزایش بهره‌وری و رشد تولید ضروری است.وی افزود: معدن و صنایع معدنی جایگزین خوبی به‌جای نفت در اقتصاد کشور هستند و یکی از شاخص‌های کمّی برای تشخیص توسعه‌یافتگی جوامع، اندازه‌گیری مصرف فولاد آنان است. برای تولید یک میلیون تن فولاد، اکتشاف در معدن، استخراج و فرآوری انجام می‌شود و در ادامه این زنجیره، مواد استخراج شده تبدیل به فولاد شده و در همه صنایع ازجمله خودروسازی، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، صنایع مواد غذایی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به مزیت‌های تولید فولاد در کشور گفت: ماده اولیه و انرژی برق و گاز در کشور ما فراهم است و خوشبختانه نیروی جوان و متخصص نیز در این زمینه وجود دارد.او با اشاره به اینکه در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور پیش‌بینی شده است افزود: در دو سال گذشته که سخت‌ترین شرایط برای فولاد در دنیا بود و تولیدکنندگان بزرگ با چالش جدی مواجه شدند، اگر فولاد مبارکه توانست از این پیچ عبور کند به این دلیل بود که کل فرآیند تولید فولاد را در مجموعه خود داشت و پراکندگی در مراحل وجود نداشت. بنابراین برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید به این نکته توجه شود که واحدهای پراکنده کاربردی نیستند و دیر یا زود از گردونه تولید خارج می‌شوند؛ بنابراین ظرفیت‌های بزرگ لازم است. وی با تاکید بر اینکه در انتخاب فناوری باید پاسخگوی بازار جهانی باشیم و محصول مطلوب داشته باشیم خاطرنشان کرد: این نکات باید موردتوجه قرار گیرد و خواه ناخواه باید با اقتصاد دنیا رقابت کنیم. وی با اشاره به مزیت‌های کسب بازارهای صادراتی در همه بخش‌های صنعتی کشور اظهار کرد: اگرچه فولاد مبارکه به دلیل تامین حداکثری بازار داخل در سال ۹۵ صادرات خود را نسبت به سال ۹۴ کاهش داد، اما مهم است که نیمی از صادرات فولاد مبارکه به دلیل کیفیت بالای محصولات شرکت به اتحادیه اروپا که بزرگترین تولیدکننده فولاد است، انجام شده است.

فولاد مبارکه نماد توانمندی صنعت ایران است
سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان در همایش روز صنعت و معدن استان اصفهان از فولاد مبارکه به‌عنوان نماد توانمندی صنعت و صنایع معدنی ایران نام برد و گفت: کاری که مدیرعامل فولاد مبارکه و همکاران ایشان در این شرکت انجام داده و می‌دهند برای همه مردم ایران باعث افتخار است.سهل‌آبادی افزود: فولاد مبارکه باعث سربلندی صنعت کشور است. عملکرد مدیریت و کارکنان این شرکت قابل تقدیر است؛ شرکتی که توانسته است در این شرایط سخت، هر روز از نردبان رشد و ترقی بالا رود و کاری که دکتر سبحانی و همکاران ایشان در این شرکت انجام داده و می‌دهند برای همه مردم ایران باعث افتخار است.وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی خواسته تمامی فعالان اقتصادی است و باید مجلس و دولت با همکاری یکدیگر تغییراتی در نظام بانکی کشور ایجاد کنند، افزود: باری که بر دوش صنعت از نظر بهره اضافه می‌شود برای صنعت قابل تحمل نیست. آمارها را باید در دوره‌های مختلف مورد بررسی قرار داد که چند درصد از کارخانه‌ها با این بهره به کار می‌افتند یا تعطیل می‌شوند.سهل‌آبادی گفت: قرار بود ۳۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به صنعت برسد که هنوز ریالی از آن نرسیده است.

فولاد مبارکه چشم و چراغ کشور است
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه بزرگترین واحد صنعتی کشور و منطقه خاورمیانه است، گفت: فولاد مبارکه به عنوان مولود انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرد و اکنون نیز به جایگاهی رسیده که در حال طی کردن مراحل توسعه خود یکی پس از دیگری است.حمیدرضا فولادگر با تاکید بر اینکه برنامه‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه امروز باعث تکمیل هرچه بیشتر زنجیره صنعت فولاد کشور شده است، افزود: تاثیر فولاد مبارکه در معادن، تولید فولاد خام، تولید ورق‌های ویژه در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی و به طور خلاصه در صنایع بالا و پایین دست به گونه‌ای است که این شرکت به چشم و چراغ کشور مبدل شده است؛ بنابراین باید کمک کنیم که این شرکت هر روز توانمندتر از گذشته به کار و فعالیت خود ادامه دهد.فولادگر ادامه داد: مسائل درباره صنایع باید در جایگاه خود مورد بررسی قرار گیرند.

به طور مسلم برای سازمان‌ها و کارخانه‌هایی مانند فولاد مبارکه نباید حاشیه‌سازی کرد. به یقین اگر به چنین صنعتی لطمه وارد شود، نه تنها چند هزار شغل مورد تهدید قرار می‌گیرد بلکه به چندصد واحدی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به فولاد مبارکه وابسته شده‌اند، زیان وارد می‌شود؛ بنابراین باید مسائل را به گونه‌ای مدیریت کنیم که نه تنها فولاد مبارکه دچار مشکل نشود، بلکه بستری شود که این شرکت بتواند هر روز موفق‌تر از گذشته به اقتصاد کشور خدمت و کمک کند.وی ادامه داد: بخشی از مسائل صنعت و تولید در کشور به مسائل اقتصادی کشور گره خورده و تاثیر تصمیماتی که در این حوزه گرفته می‌شود آنقدر وسیع است که به سرعت خودش را به پایین‌ترین مراحل تولید هم می‌رساند؛ بنابراین باید دقت و مراقبت‌های لازم در این زمینه انجام شود.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در زمینه رکود درباره مسائل تولیدی و صنعت کشور نباید دیدگاه‌های سیاسی حاکم شود چون همه در یک کشتی نشسته‌ایم و باید تمام تلاش‌مان را بکنیم که به مقصد و ساحل برسیم و از موانع عبور کنیم، چیزی نباید مانع ما شود. اگر تحریمی علیه نظام تشدید شود برای همه مضر است. ما درحال‌حاضر راهی جز اقتصاد مقاومتی نداریم. رشد اقتصادی کشور می‌گوید سهم عمده نرخ رشد در فروش نفت است. نزدیک به ۹ واحد مربوط به نفت و نزدیک به ۲ واحد مربوط به بخش‌های دیگر اقتصاد است که در این ۲ واحد باید ببینیم سهم صنعت چقدر بوده و برای پیشرفت آن تلاش کنیم.گفتنی است؛ در پایان این آیین با اهدای لوح تقدیر از تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی نمونه کشور قدردانی شد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا