نفت را نقد می فروشیم

نفت را نقد می فروشیم

اقتصاد > انرژی - اقتصاد نیوز نوشت:وزیر نفت اخیرا صحبت از روشی تازه در فروش نفت کرده بود. وی مساله دریافت کل پول فروش نفت پیش از تحویل محموله را به میان کشیده بود. سوالی که مطرح می‌شود، چگونگی انجام چنین روشی آن هم در شرایط پابرجا بودن تحریم‌های نفتی است

آن‌طور که برنامه‌های ایران برای پساتحریم نشان می‌دهد، ایران در نظر دارد در دو بازه زمانی، یک میلیون بشکه تولید ضربتی را در دستور کار قرار دهد. برهمین اساس هم تاکنون مقامات نفتی ایرانی پیام‌هایی را به بازار جهانی نفت ارسال کرده‌اند تا به قول خودشان، «بازار جهانی نفت در انتظار بشکه‌های نفت ایران باشد.»

 مساله اجرا شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها همیشه محل صحبت‌های فراوانی بوده است. آن‌طور که جلسات مختلف دادگاه بدهکار بزرگ نفتی نشان می‌دهد، نفت ایران در دو دولت گذشته به فروش رفته اما با روش‌هایی که یا بدهی برای ایران به بار آورده یا فساد که هر دوی اینها حالا گریبان دولت یازدهم را گرفته است.

در این میان اخیرا بیژن زنگنه، وزیر نفت عنوان کرده که ایران مدتی است روش جدیدی را برای فروش نفت خود در نظر گرفته تا از این طریق، به طلب‌های خود اضافه نکند و بتواند بخشی از پول خود را احیا کند. روشی که زنگنه از آن صحبت می‌کند به این صورت است که پول معامله قبل از تحویل محموله نفتی از سوی ایران دریافت می‌شود. چگونگی انجام چنین معامله‌ای درست همان چیزی است که چندان نمی‌توان شفاف از آن صحبت کرد ،چرا که با وجود باقی ماندن وضعیت تحریم‌های نفتی و مشکلاتی که ممکن است در نقل و انتقالات مالی ایجاد شود، این کار برای ایران دشوار است.

اما برخی کارشناسان معتقدند که این روش می‌تواند عملی باشد به شرط آنکه نفت خود را زیرقیمت به مشتری بدهیم. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در این رابطه معتقد است که آنچه وزیر نفت بیان کرده است می‌تواند شبیه به معاملات «فیوچر» باشد که پول با تضمین بخشی از سود خریدار، دریافت می‌شود. حسن خسروجردی در این رابطه گفت: اگر منظور وزیر این باشد که معاملاتی شبیه به فیوچر انجام شود، در این صورت باید درصدی از محموله را همان ابتدا بپردازیم. یعنی هم تضمین بخشی از سود و هم تخفیف به نرخ روز در چنین معاملاتی وجود دارد.

خسروجردی در عین حال این مساله را نیز مطرح کرد که آنچه که وزیر نفت از آن صحبت کرده، شبیه به معاملات فیوچر نمی‌تواند باشد، چرا که دریافت کل پول آن هم به صورت نقد، مرسوم و عملی نیست. 

صحبت‌های این کارشناس در حالی است که چندی پیش وزیر نفت عنوان کرده بود:«از اردیبهشت ماه سال 93 به روشی دست یافتیم تا پول را پیش از تحویل محموله دریافت کنیم که سبب شد به طلب ما چیزی اضافه نشود.»

ایران پیش از این در دریافت مطالبات نفتی خود از مشتریان بین‌المللی با مشکلات بسیاری روبرو بود؛ تا جایی که تازه‌ترین گزارش یک سایت نزدیک به دولت نشان از آن داشت که 11 کشور چیزی در حدود 13 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستند که این بدهی تنها در حوزه خرید نفت از ایران بوده است. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا