عبده تبریزی:

تجدید ساختار در نهادهای مالی/ پیشنهاد کاهش دستوری نرخ سود بانکی

تجدید ساختار در نهادهای مالی/ پیشنهاد کاهش دستوری نرخ سود بانکی

حسین عبده تبریزی گفت: در حال حاضر، عدم تعادل در کل بازارهای مالی را شاهد هستیم که به بازارهای دیگر نیز گسترش پیدا کرده و آن هم به رابطه بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم مرتبط است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش فوری و دستوری نرخ سودبانک‌ها، ضرورت اول اقتصاد است، گفت: نهادهای پولی که وضعیت مناسبی ندارند باید تجدیدساختار کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از ایبنا، حسین عبده تبریزی در این خصوص افزود: در حال حاضر، عدم تعادل در کل بازارهای مالی را شاهد هستیم که به بازارهای دیگر نیز گسترش پیدا کرده و آن هم به رابطه بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم مرتبط است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: نرخ سود بانکی هم اکنون، نرخ غیر تعادلی است که حاصل فعالیت نهادهای مالی غیرقانونی و برخی موسسات مالی مشکل دار است. نرخ سود بالا باعث شده که کار کردن معنای خود را از دست بدهد چون کسانی که نرخ سود را دریافت می کنند فرض می کنند که ریسکی وجود ندارد و این نرخ سود بدون ریسک از نرخ سود کسب و کار بالاتر رفته و از این نظر ما مشکل اساسی در کشور داریم و تا این مسئله حل نشود اصولا ما نرخ رشد مناسبی را نخواهیم داشت.

عبده تبریزی ادامه داد: به نظر می رسد اگر نتوانیم این مسئله را حل کنیم با نرخ رشد مناسب اقتصادی مواجه نخواهیم شد. بانک مرکزی مطرح می کرد که این مشکل را از طریق بازار بین بانکی می تواند حل کند و از همان روز ما گفتیم این مشکل از طریق بازار بین بانکی حل نمی شود و امروز سال ها از این بحث گذشته است؛ چون این مشکل حاصل عناصر خاصی است که در بازار پولی است و این عناصر تابع متغیرهای بازار نیستند، بلکه یا وضعیت نقدینگی آنها بسیار تضعیف شده و یا اینکه اصلا مجوز فعالیت ندارند ولی در بازار حضور دارند.

وی تاکید کرد: از این نظر نرخ غیرتعادلی باعث شده که کار کردن در کل اقتصاد چندان مفهوم اقتصادی نداشته باشد. حال اینکه تولید کننده مسکن پولش را در بانک بگذارد باعث می شود بانک ها نرخ سودی را بدهند که در توانشان نیست و شرایط تضعیف آنها بیشتر می شود؛ بنابراین اولین کاری که در اقتصاد کلان باید صورت بگیرد این است که بتوانیم نرخ سود را دستوری کاهش دهیم و به نهادهای پولی مختلفی که وضعیت مناسبی ندارند فشار بیاوریم که بروند تجدید ساختار کنند .البته کار مشکلی است ولی باید انجام شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: قطعا اگر ما این مشکل را به سرعت حل نکنیم، وضعیت فعلی به اقتصاد ایران تحمیل می شود که به یک معنا ثبات را تضعیف می کند و حاصل نرخ سود بانکی بالایی است که هم اکنون سیستم بانکی پرداخت می کند و در توان و ظرفیت خود ندارد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا