وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

صادرات 80 میلیارد دلاری صنایع و معادن تا سال 1400

صادرات  80 میلیارد دلاری صنایع و معادن تا سال 1400

وزیر صنعت گفت: پیش بینی شده در سال 1400 صادرات بخش صنایع و معادن به 80 میلیارد دلار و در سال 1404 به 120 میلیارد دلار برسد، همچنین صادرات غیرنفتی در این سال ها به ترتیب 130 و 180 میلیارد دلار باشد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت، معدن و تجارت که در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است گفت: دولت تدبیر و امید بخش صنعت را با رشد منفی 10 درصد تحویل گرفت و به بیش از 6.5 درصد در سال 95 رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) محمدرضا نعمت زاده عنوان کرد: در آغاز دولت تدبیر و امید شاهد رشد منفی 10 درصدی در بخش صنعت، بوروکراسی بیش از حد، تعطیلی یا نیمه تعطیلی تعداد بسیار زیادی از صنایع، توقف طرح های سرمایه گذاری مهم، مشکلات ناشی از نابسامانی خصوصی سازی و تورم بالا بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امروز و با ایستادگی مردم در برابر تحریم ها و مشکلات و تلاش دولت، شاهد ثبات اقتصادی، باز شدن نسبی فضای جهانی، رشد مثبت تشکیل سرمایه ثابت، رشد اشتغال، افزایش تولیدات و صادرات هستیم و در 2 دوره متوالی سه ماهه سال 95 رشد بخش صنعت و معدن 10 درصد و در سال 95 به بیش از 6.5 درصد افزون شد.

این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه به برخی اقدام های انجام شده در طول چهار سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: پیشی گرفتن صادرات از واردات در سال های 94 و 95، توجه بیشتر صاحبان صنایع به تحقیق و توسعه و فناوری، تغییر تدریجی نوع ارز واردات از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: اصلاحات اساسی در تعرفه های گمرکی، تسهیل تامین هزینه های پژوهشی بخش خصوصی توسط دولت برای هدفمند کردن امر پژوهش، بخشودگی 10 درصد حقوق دولتی معادن در صورت اجرای پروژه های تحقیقاتی با سازمان ها و نهادها و معافیت 30 درصدی مالیات بر درآمد برای مدت پنج سال برای تولید برندهای خارجی با مشارکت شرکت های داخلی، سایر اقدام های انجام شده در حوزه صنعت و معدن در چهار سال گذشته است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : براساس برنامه چشم انداز بیست ساله کشور، ایران باید تا سال 1404 به یک کشور نوظهور صنعتی تبدیل شود ، اما بررسی های شاخص های بین المللی نشان می دهد که ایران تا سال 1404 نمی تواند به یک کشور صنعتی تبدیل شود اما دستیابی به شاخص های یک کشور نوظهور صنعتی امکان پذیر است.

به گفته نعمت زاده، مطابق شاخص های بین المللی باید درآمد سرانه کشور از حدود 5800 دلار کنونی به 10 هزار دلار افزایش یابد.

وی افزود: سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از 35 صدم درصد فعلی باید به حداقل نیم درصد و سرانه ارزش افزوده صنعتی از 520 دلار کنونی به حداقل هزار دلار افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم به این ارقام و شاخص ها دست یابیم، قطعا نمی توانیم ایران را در زمره کشورهای نوظهور صنعتی قرار دهیم و به این منظور به تحولات اساسی در صنعت کشورمان نیاز داریم.

وزیر صنعت گفت: پیش بینی شده در سال 1400 صادرات بخش صنایع و معادن به 80 میلیارد دلار و در سال 1404 به 120 میلیارد دلار برسد، همچنین صادرات غیرنفتی در این سال ها به ترتیب 130 و 180 میلیارد دلار باشد.

نعمت زاده ادامه داد: پیوستن به زنجیره ارزش جهانی، حمایت بی چون و چرا از تولید، کارآفرینی و تجارت، اصلاح قوانین و مقررات و همکاری بنگاه های تولیدی و اقتصادی بزرگ و کوچک با یکدیگر، سایر پیش زمینه های لازم برای تبدیل ایران به یک کشور نوظهور صنعتی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا