گهر زمین بزرگترین معدن سنگ آهن به زودی وارد بورس می شود

گهر زمین بزرگترین معدن سنگ آهن به زودی وارد بورس می شود

دنیای معدن - گهر زمین بزرگترین معدن سنگ آهن کشور با ظرفیت ۶۴۳ میلیون تن پس از طی مراحل، به زودی وارد بورس می شود.

تعدادی از مدیران، فعالان بازار سرمایه، شرکت های سرمایه گذاری و خبرنگاران روز پنج شنبه 15 تیر 96 از معدن گوهرزمین بزرگترین معدن سنگ آهن کشور در سیرجان استان کرمان بازدید کردند.

سهامداران این معدن شامل گل گهر ۳۰ درصد، شرکت مدیریت و سرمایه گذاری امید ۲۸ درصد، شرکت سرمایه گذاریتوسعه معادن و فلزات ۲۰ درصد و شرکت سرمایه گذاری غدیر ۲۲ درصد است و این شرکت در حال حاضر به صورت سهامی خاص فعالیت دارد، ولی به گفته مدیران به زودی وارد بورس شده و تبدیل به سهامی عام می شود.

در این مراسم، دلاوریان مدیر روابط عمومی شرکت گوهرزمین گفت: ذخیره این معدن حدود 643 میلیون تن برآورد می شود که به عنوان بزرگترین معدن سنگ آهن ایران شناخته شده است.

همچنین مهندس پناهی مدیر معدن افزود: این معدن از سال 1383 شروع به فعالیت کرده و طی سال گذشته با عملیات باطله برداری و خاک های مازاد، هم اکنون بیش از 3 میلیون و 650 هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولیدشده که از این رقم 2 میلیون تن در داخل کشور به مصرف رسیده و یک میلیون و 650 هزار تن آن صادر شده است.

وی افزود: این معدن با هدف تولید سالانه 10 میلیون تن گنداله و 15 میلیون تن سنگ آهن به بهره برداری رسیده است که این محصول برای 3 کارخانه 2.5 میلیون تنی خوراک تهیه خواهد کرد.

مدیر معدن گهر زمین گفت: منطقه گل گهر در سیرجان استان کرمان بیش از 1.1 میلیارد تن ذخایر سنگ آهن دارد که از آن رقم 60 درصد در معدن شماره 3 یعنی گهرزمین است.

وی افزود: تاکنون بیش از 71 هزار مترمربع خاک از این معدن برداشته شده و هزینه جاری بهره برداری از این معدن از سال 83 تاکنون یک هزار میلیارد تومان بوده و میزان سرمایه گذاری در آن 500 میلیارد تومان بوده است. تاکنون 2 کارخانه هرکدام به ظرفیت 6 میلیون تن راه اندازی شده و در حال حاضر 3 هزار و 100 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معدن مشغول کار هستند.

وی افزود: گودال معدن در حال حاضر به ابعاد 1.5 در 1.5 کیلومتر است که عمق آن به حدود 190 متر رسیده و پیش بینی می شود تا برداشت آخرین لایه های سنگ آهن، عمق معدن به 430 متر خواهد رسید که البته با توجه به شیب لایه سنگ اهن و گستردگی آن ، در آینده مجبور خواهیم شد به صورت زیرزمینی از معدن برداشت کنیم.

وی افزود: گهرزمین بزرگترین معدن روباز خاورمیانه می شود که ظرفیت تولید آن 15 میلیون تن در سال برای کنسانتره و 6 میلیون تن برای گندله خواهد بود و در حال حاضر واحدهای فرآوری آن در مرحله آغاز بهره برداری است.

پناهی افزود: در حال حاضر 80 تراک (کامیون های غول پیکر معدنی) به ظرفیت 100 تن در معدن شب و روز کار می کنند و سنگ آهن گهرزمین بهترین کیفیت در منطقه را دارد.

این مهندس معدن افزود: در حال حاضر عملاً سرمایه گذاری انجام شده در معدن بازگشت خورده است و از نقطه سر به سر هزینه و فایده عبور کرده است.

پناهی با بیان اینکه قیمت سنگ آهن در بازار افت کرده، گفت: در عین حال، تولید این معدن کاسته نشده و در سال 96 رکورد تولید شکست و وابستگی کشور به ْْآهن و فولاد به حداقل کاهش پیدا خواهد کرد.

وی عیار سنگ آهن گهرزمین را 53 تا 54 درصد اعلام کرد و گفت: عیار کنسانتره در انتهای خط تولید به حدود 68 درصد می رسد که نسبت به نُرم نهایی یعنی 70 درصد رقم بسیار بالایی به شمار می رود.

پناهی در مورد عنصر مزاحم در معدن گهرزمین گفت: در معادن دیگر فسفر به عنوان عنصر مزاحم است که در اینجا گوگرد به عنوان عنصر مزاحم شناخته می شود و همچنین برای جداسازی خاک های باطله از سنگ آهن، از روش فلوتاسیون یا شناورسازی استفاده می شود.

وی افزود: امسال 90 میلیون تن باطله برداری خاک از معدن انجام شده و کل خاک برداشته شده از معدن در اطراف سایت در زمینی به مساحت 2.5 در 2.5 کیلومتر تخلیه شده که هم اکنون تپه ای به ارتفاع 60 متر ایجاد شده که پیش بینی می شود این تپه پس از انباشت خاک، به ارتفاع 120 متر برسد.

وی هدف اصلی معدن در درازمدت را تولید سالانه 90 میلیون تن کنسانتره اعلام کرد و گفت: امسال پیش بینی می شود 15 میلیون سنگ آهن با عیار 60 تا 70 درصد تولید شود.

پناهی در مورد بازدهی گفت: برای تولید یک تن سنگ آهن باید 4 تا 5 تن باطله برداری از معدن صورت گیرد و نسبت به واقعه ای در این معدن یک به چهار است. همچنین هر تراک پس از 7 سال کارکرد مداوم باید جایگزین شود و در حال حاضر معدن گهرزمین دستور خرید تراک های غول پیکر 150 تنی دارد و تاکنون 240 میلیون تن خاک باطله از معدن برداشت شده است.

پناهی افزود: این معدن یک سنگ شکن غول پیکر به ظرفیت 3400 تن در ساعت دارد که محصول آن برای خوراک رسانی به 5 خط تولید گندله سازی هرکدام به ظرفیت 2.5 میلیون تن را تأمین می کند.

وی تأکید کرد: همچنین ماهانه حدود 3.5 میلیون لیتر گازوئیل در ماشین آلات معدن مصرف می شود.

پناهی در مورد نرخ سود تسهیلات دریافتی برای بهره برداری از معدن گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی 18 و 20 درصد است و سال گذشته 210 میلیارد تومان تسهیلات بانکی گرفتیم که 100 میلیارد تومان از بانک دی دریافت شد که تعدیل شده، 50 میلیارد تومان از بانک ملت بود که 57 ماهه تقسیط شد و 80 میلیارد تومان از بانک دیگر دریافت شد.

پناهی در مورد اثر تحریم بر کار معدن کاری گفت: تحریم ها اثراتی بر سرمایه گذاری داشته اما نباید سرمایه گذاری انجام شده را رها کنیم و برای ما هم سرمایه گذاری و هم اشتغالزایی مهم است و در حال حاضر حدود 4 هزار خانواده از محل این معدن ارتزاق می کنند.

وی افزود: برای سرمایه گذاری خط گنداله سازی به ظرفیت 5 میلیون تن با همکاری یک شرکت آلمانی و یک شرکت داخلی 113 میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و 42 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی انجام شده و در حال حاضر حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در مورد نسبت فروش به سرمایه در این معدن گفت: یک هزار و 230 میلیارد تومان فروش داشته ایم که حدود 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و البته هزینه های چند سال، باطله برداری از معدن تا رسیدن به لایه سنگ آهن در کل دوره تولید معدن سرشکن خواهد شد و طی سه سال خاک های باطله از معدن برداشت شده است.

وی افزود: سال 95 فروش داخلی کنسانتره 197 هزار و 500 تن بوده با توجه به اینکه پارسال اولین سال بهره برداری از این معدن و رسیدن به محصول نهایی بود، حدود 260 هزار یورو هم صادرات داشته ایم و در حال حاضر حمل و نقل مشکل اصلی معدن است که اگر حمل و نقل ریلی حل شود، 90 درصد محصول ما یعنی کنسانتره آهن صادر می شود.

پناهی در مورد ذخیره کنسانتره سنگ آهن در معدن گوهرزمین گفت: در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون تن کنسانتره به صورت دپو شده در معدن داریم که هر روز ده ها کامیون به مقصد بندرعباس برای صادرات و همچنین به مقصد فولاد مبارکه و فولاد خوزستان از این معدن بارگیری می شود.

 کنسانتره آهن در معدن گهرزمین با درجه خلوص 68.5 درصد آهن تولید می شود که درجه خلوص بسیار بالایی است و پس از آن تبدیل به گندله می شود.

وی افزود: آب مورد نیاز برای تولید کنسانتره در طول خط تولید از چندین حلقه چاه کشاورزی خریداری شده تأمین می شود و مصرف آب 36 لیتر در ثانیه یا 126 مترمکعب در ساعت است. همچنین 2 دستگاه کاتالیست کپس و ام پی سی برای کف سازی در فرایند تولید کنسانتره استفاده می شود و در مرحله دوغاب کنسانتره، گوگرد از آن جدا می شود و پس از آن، مرحله رطوبت گیری انجام می شود که میزان رطوبت کنسانتره به 8 درصد می رسد و میزان گوگرد در سنگ آهن گهرزمین زیر یک صدم درصد است.

در این بازدید حسن امین زاده مدیر پروژه گندله سازی گفت: این پروژه دارای دو بخش سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که در بخش خارجی 82 میلیون یورو و در سرمایه گذاری داخی تاکنون 220 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که دارای پیشرفت فیزیکی 49 درصدی است و تاکنون 6 هزار تن اسکلت فلزی نصب شده که این رقم به 10 هزار تن خواهد رسید.

امین زاده ظرفیت نهایی کارخانه گنداله سازی را 5 میلیون تن در سال اعلام کرد، که پیش بینی می شود، طی یک سال و نیم آینده به بهره برداری برسد.

وی افزود: با راه اندازی خط گنداله سازی سود معدن 1.5 برابر تولید کنسانتره خواهد شد و تأمین مالی سرمایه گذاری در این معدن از سوی سهامداران انجام می شود.

همچنین در این بازدید، از سوی کارشناسان اعلام شد: حداقل ارزش مجوز معدن 3 هزار و 400 میلیارد تومان است و ارزش روز معدن گل گهر 6500 میلیارد تومان برآورد می شود و امیدواریم در آینده نزدیک سهام شرکت سنگ آهن گهرزمین در بورس عرضه شود. کارشناسان اعلام کردند طی چهار تا پنج سال آینده، گهرزمین می تواند جایگاه مناسبی در صنعت سنگ آهن کشور داشته باشد.

دلاوریان در مورد حمل و نقل ریلی گفت: در یک فرایند سرمایه گذاری بین شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات، سرمایه گذاری امید، شرکت گل گهر و گوهرزمین و شرکت کشتیرانی، یک شرکت جدید جاده ریل سرمایه گذاری می شود که در حال حاضر مدیرعامل این شرکت هم انتخاب شده و در حال تکمیل است و قرار است 70 درصد از محصولات این معدن توسط حمل و نقل ریلی به بندر و کارخانه ها منتقل شود و 2 شرکت گل گهر و گوهرزمین 80 درصد سنگ آهن کشور را تولید خواهند کرد.

وی فاصله معدن گهرزمین تا بندرعباس را 310 کیلومتر عنوان کرد و گفت: خط آهن تا یک و نیم کیلومتری معدن وجود دارد و احتیاج به ریل گذاری جدید تا رسیدن به خط آهن است.

دلاوریان در مورد مشکل آب گفت: همان گونه که ارزش آب در کویر مانند طلاست، برای حل مشکل آب پروژه انتقال آب خلیج فارس به معدن گوهرزمین، گل گهر و مس سرچشمه در دسترسی است، همچنین از سفره های آب زیرزمینی و چاه های موجود در منطقه که بسیاری از چاه ها خریداری شده و آب به کارخانه منتقل می شود، همچنین در سامانه تصفیه آب و استفاده از پساب آب شهر سیرجان و انتقال آن به کارخانه، برای تأمین آب مورد نیاز خط تولید استفاده می شود.

وی پیش بینی کرد: معدن گهرزمین تا شش ماه آینده با مشکل کم آبی مواجه نخواهد شد.

دلاوریان در مورد استفاده از تجهیزات به روز در استخراج معدن، گفت: تجهیزات جدید دنیا در معدن استفاده می شود و سعی در کاهش هزینه تولید داریم.

وی افزود: فاضلاب سیرجان مترمکعبی 6 هزار تومان و آب خلیج فارس طبق محاسبه مترمکعبی 10 هزار تومان هزینه برای معدن خواهد داشت. در حال حاضر مصرف آب این معدن 35 لیتر در ثانیه است که پیش بینی می شود با توسعه خطوط تولید، این رقم به 250 لیتر در ثانیه برسد.

مدیر روابط عمومی گهرزمین گفت: منطقه گوهرزمین و گل گهر قبلاً زیستگاه عشایر بوده و رئیس طایفه آن 2 دختر به نام های «گلی» و «گهر» داشته که هم اکنون این دو معدن به نام های گل گهر و گهر زمین شناخته می شوند، آن پدر فوت کرده ولی آن 2 دختر هم اکنون در سنین بالا زندگی می کنند.

در جریان بازدید از خط تولید کنسانتره، برخی از کارگران معدن اعلام کردند، بدون داشتن بیمه به صورت روزمزد روزی 40 هزار تومان حقوق باید دریافت کنند که متأسفانه از اردیبهشت 96 به این طرف حقوق دریافت نکرده اند.

این کارگران اعلام کردند با داشتن زن و فرزند و هزینه های زندگی، دارای مشکل بوده و از مسئولان و مدیران معدن تقاضا دارند نسبت به پرداخت به موقع حقوق و دستمزد آنها اقدام نمایند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا