یک هفته با رویدادهای تالار نقره ای؛

اجرای طرح "قیمت تضمینی" ماموریت ویژه دولت به بورس کالا

اجرای طرح

در هفته گذشته علاوه بر عرضه سراتو و زعفران در بورس کالا و همچنین پیگیری مبادله کالا با یونان ، اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالا و قیمت تضمینی گندم صورت گرفت و در نهایت هم هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه خود با عرضه ذرت ، جو و برنج به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا موافقت کرد.

 

 

موافقت دولت با عرضه ۳ محصول به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالا، از مهم ترین اتفاقات هفته گذشته موافقت هیات دولت با عرضه ۳ محصول به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا بود به طوری که هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور، با اجرای سیاست قیمت تضمینی برای محصولات ذرت، جو و برنج، افزایش شفافیت معاملات، کاهش بار مالی دولت و افزایش رضایتمندی کشاورزان و خریداران این محصولات، با عرضه محصولات ذرت و جو در کل کشور و برنج (صرفاً در استان های مازندران و گیلان) در بورس کالای ایران موافقت کرد.

 سازمان برنامه و بودجه کشور هم موظف شد مابه ‌التفاوت قیمت تابلوی بورس با قیمت تضمینی محصولات فوق‌الذکر را بعلاوه کارمزد معامله در بورس، به تفکیک از محل اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور تأمین و پرداخت کند.

هیات وزیران همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس ایران را مکلف کرد نسبت به بسترسازی و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی اقدام کند.

طبق این مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مکلف شد از طریق بانک‌های عامل معادل ۷هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در اختیار شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور قرار دهد و شرکت مذکور هم مجاز شد با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی با قیمت معامله شده در بورس کالا اقدام کند.

 

حل اصلی ترین مشکل گندمکاران با تصمیم جدید دولت

در هفته گذشته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار نظری در خصوص قیمت تضمینی گندم کرد و با مثبت خواندن عرضه گندم در بورس کالا گفت: از جمله مزایای عرضه گندم بر اساس طرح قیمت تضمینی، شفافیت قیمت و کیفیت محصول است.

علی شاعری در خصوص مصوبه هیئت دولت برای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم ۴ استان در بورس کالای ایران گفت: عرضه گندم در بورس کالا اقدام مثبت و کارشناسی است؛ چرا که از مزایای اصلی عرضه گندم براساس طرح قیمت تضمینی، شفافیت قیمت و کیفیت محصول است، به‌طوری ‌که خریداران به واسطه عرضه گندم در بورس از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت‌تری به عرضه‌هایی که از طریق بورس انجام می‌شود، روی می‌آورند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین مشکلات اصلی گندمکاران را مطالبات معوق دانست و افزود: به طور یقین با عرضه گندم در بورس کالا می‌توان به رفع مشکلاتی که در حال حاضر در پرداخت مطالبات گندمکاران وجود دارد کمک شایانی صورت گیرد و مطالبات گندمکاران در کوتاه‌ترین زمان پرداخت شود.از مزایای دیگر طرح قیمت تضمینی خارج شدن خرید گندم از انحصار دولت و حضور گسترده بخش خصوصی اشاره کرد.

 

پیگیری مبادله کالا با یونان از طریق ظرفیت بورس کالا

در هفته گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از کمیسیون مشترک اقتصادی و شورای تجاری ایران و یونان خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی و شورای تجاری مشترک بین ایران و یونان بحث همکاری های اقتصادی در زمینه هایی مانند خرید و فروش سهام، و مبادله کالا از طریق ظرفیت بورس کالا را پیگیری می کند، البته توافقاتی برای تسهیل روابط بانکی ایران با یونان، توسعه گردشگری و همچنین حمل و نقل دریایی صورت گرفت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:با رایزنی های انجام شده با نایب رئیس پارلمان یونان، توافقی صورت گرفت که کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و یونان تشکیل شود.

پورابراهیمی در ادامه گفت: در دیدار با قائم مقام وزیر امورخارجه یونان همچنین توافقی برای تشکیل شورای تجاری مشترک بین ایران و یونان صورت گرفت.

 

هیچ منع قانونی برای ورود کالاهای اساسی به بورس کالا وجود ندارد

مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت:هیچ منع قانونی برای عرضه گندم در بورس کالا وجود ندارد و امروز خرید تضمینی دیگر محصولات اساسی مانند ذرت و جو در بورس کالا و در قالب قانون قیمت تضمینی انجام می‌شود.

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه عرضه گندم برای صادرات از طریق بورس کالا انجام می‌شود، درباره منع قانونی عرضه محصولات اساسی در بورس کالا که در قانون افزایش بهره‌وری به آن اشاره شده است، گفت: هیچ منع قانونی برای عرضه بورسی گندم وجود ندارد و امروز خرید تضمینی دیگر محصولات اساسی مانند ذرت و جو در بورس و در قالب قانون قیمت تضمینی انجام می‌شود.

وی درباره اجرای طرح عرضه محصول گندم به بورس گفت: عرضه محصولات کشاورزی براساس قانون افزایش بهره وری انجام می شود و طبق آن قرار است محصول گندم ابتدا در استان های خراسان شمالی، مرکزی، سمنان، زنجان و اردبیل از مهرماه عرضه شود و پس از آن در سراسر کشور اجریی می شود.

 

کاهش ۱۰هزار میلیارد تومانی هزینه های دولت با عرضه گندم در بورس کالا

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی گفت: پس از گذشت بیش از ۲ سال تجربه موفق در خصوص قیمت تضمینی روی ذرت و جو، سرانجام وقت آن رسید که تجربه خوب این طرح ملی در مورد بزرگترین و مهمترین کالای کشاورزی که گندم است اجرا شود.

حسین خزلی خرازی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالای ایران گفت: معاملات قیمت تضمینی گندم مثل سایر معاملات قیمت تضمینی کمک می کند که فعالان بازار گندم همچون کارخانه های آرد و مصرف کننده های آرد به عنوان خریدار و همچنین اتحادیه های کشاورزی با عنوان عرضه کننده گندم خودشان در تعیین قیمت این محصول مشارکت کنند.

به گفته وی، دولت با این مکانیزم یک سوم منابعی که قبلا در خرید تضمینی محصولات از جمله گندم صرف می کرد را در طرح قیمت تضمینی هزینه می کند که این امر طی سال گذشته روی دو محصول جو و ذرت تجربه شد و امسال گندم نیز به این چرخه اضافه شده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی گفت: بنابراین این کار امسال به صورت آزمایشی برای گندم ۴ استان شروع می شود و امید می رود در سال های بعد به تمام گندم تولیدی کشور که حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن در سال می رسد و گردشی بالای ۱۵،۱۶ هزار میلیارد تومان را  خواهد داشت از طریق بورس کالای ایران و سیاست قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کند. به این ترتیب دولت تقریبا با یک سوم این ۱۵هزار میلیارد تومان، روند خرید گندم از کشاورزان را ساماندهی می کند و دو سوم دیگر را خود فعالان بازار خرید و فروش گندم و آرد تامین می کند.

 

تقویت و ثبات بازار خرما با عرضه در بورس کالا

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: تقویت و ثبات بازار خرما با عرضه این محصول در بورس کالا امکان پذیر است؛ زیرا خرما محصولی دو وجهی است که علاوه بر مشتریان داخلی در بازار بین المللی نیز صاحب برند است.

حبیب الله نیکزادی پناه درباره عرضه محصولی همچون خرما در بورس کالا گفت:با توجه به ساختار و عملکرد بورس کالای ایران حرف و حدیث‌های نرخ خرما با ارائه این محصول ارزآور در بورس کالا پایان می یابد و همچنین اظهار نظرهای غیر کارشناسی نیز از بازار این محصول رخت می بندد.

وی ادامه داد: مشخص شدن مبدا تولید،قیمت گذاری شفاف و مولفه های اقتصادی داخلی از دستاوردها و مزیت های عرضه خرما در بورس کالا است.

 

دومین عرضه «سراتو» در بورس کالا

در روز سه شنبه ۱۳ تیرماه ۵۰ دستگاه خودرو سراتو برای دومین بار در بورس کالای ایران عرضه شد که با استقبال خریداران مواجه شد.

بنابراین در این روز۵۰ دستگاه خودروی سراتو محصول شرکت سایپا با قیمت پایه ۸۷۲میلیون و ۶۰۴هزار و ۴۴۶ ریال در بورس کالای ایران عرضه و کل آن معامله شد.زمان تحویل ۵۰ دستگاه خودروی سراتو یک هفته و در تاریخ ۲۱ تیرماه خواهد بود.

این خودرو ۲۰۰۰cc آپشنال EFS با رنگ های سفید ۲۰دستگاه، نقره ای ۱۰دستگاه، قرمز ۱۰دستگاه و آبی ۱۰دستگاه در بورس کالا معامله شد.

 

تالار کشاورزی زعفرانی شد

همچنین در روز ۱۳ تیر ماه ۲ نماد معاملاتی جدید زعفران با نام مشرق زمین متعلق به شهر تربت حیدریه در بورس کالای ایران بازگشایی و در سه نوبت معاملاتی فروخته شد.

بنابراین ۲ کیلو زعفران رشته ای درجه یک و ۲ کیلو زعفران ممتاز عرضه و در تالار کشاورزی معامله شد.زعفران رشته ای ممتاز با قیمت ۴۸ هزار و ۳۲۰ ریال و زعفران رشته ای درجه یک نیز با قیمت ۴۵ هزار و۴۲۰ ریال در سه نوبت معاملاتی فروخته شد.

غلامرضا کریمی مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین به مزایای عرضه زعفران در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تعریف زنجیره کامل برای این محصول، زعفران باید در جایی کشف قیمت شود که بهترین محل از نظر قانون مداری، بورس کالای ایران است زیرا در بورس کالا می توانیم برای این محصول ثبات قیمت ایجاد کنیم تا خریدار، صادر کنند و مشتری خارجی از اصالت محصول اطمینان داشته و روند ثابت قیمتی را دنبال کنند.

کریمی تاکید کرد: بنابراین عرضه این محصول در بورس کالای ایران باعث ثبات قیمت و در اختیار گرفتن میزان تقاضای محصول از داخل و خارج از کشور می شود؛ همچنین با عرضه در بورس کالا معاملات آن قانونمند شده و محصول استانداردی تولید می شود.

 

۴ مزیت مهم راه اندازی بازار آتی ارز در بورس کالا

یک کارشناس ارشد بازارهای مالی به ضرورت راه اندازی بازار آتی ارز در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ایجاد مرجعی برای کشف قیمت ارز، افزایش نقدشوندگی بازار و شفافیت بازار ارز از مزیت های راه اندازی بازار آتی ارز در بورس کالا است ؛از سوی دیگر، با راه اندازی بازار آتی ارز در بورس کالا، ابزاری برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز فراهم می‌شود.

میثم رادپور درباره ضرورت ایجاد بازار مالی ارز گفت: بازارهای مالی با کارکردهایی همچون کشف قیمت، افزایش نقدشوندگی و کاهش هزینه‌ معاملات از مجرای تسهیل فرآیند انعقاد قراردادهای مالی، به ارتقای بهره ‌وری سرمایه در سطح اقتصاد خرد و افزایش تولید ناخالص داخلی در سطح کلان اقتصادی کمک می‌کنند.

به گفته وی، بانک مرکزی می تواند با بهره گیری از بازار آتی ارز، از دخالت های دستوری در بازار ارز فاصله گرفته و براساس سازوکار بازار به اعمال سیاست های خود بپردازد، در غیر این صورت نرخی که در بازار آتی تعیین می‌شود، بیش از اینکه نماینده‌ برهم‌ کنش‌های شمار زیادی بازیگر بازار باشد، نماینده‌ سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا