طرح تیتانیوم پس از دو دهه وقفه، آغاز می شود

طرح تیتانیوم پس از دو دهه وقفه، آغاز می شود

دنیای معدن - عملیات ساخت دو کارخانه در بخش تیتانیوم، هفته جاری به طور رسمی آغاز می شود. این برای نخستین بار است که طرح به تاریخ پیوسته «تیتانیوم کهنوج» به مرحله اجرایی می رسد. طرح احداث کارخانه های تولید کنسانتره تیتانیوم با ظرفیت تولید 130هزار تن و سرباره تیتانیوم با ظرفیت تولید 70هزار تن، طبق برنامه زمان بندی شده در این هفته آغاز می شود. طرح تیتانیوم کهنوج از جمله پروژه هایی است که ایمیدرو در دولت یازدهم آن را در اولویت فعال سازی قرار داد. این پروژه مربوط به دهه 70 است که تاکنون مجالی برای اجرایی شدن پیدا نکرده بود اما اینک با برنامه ریزی های صورت گرفته و در نهایت مشخص شدن برندگان مناقصه این دو پروژه، به مرحله اجرا رسیده است. فناوری ساخت و تامین مالی، از جمله مهمترین دلایل راکد ماندن این طرح بوده است که بخش فناوری آن توسط کنسرسیوم داخلی-خارجی و بخش مالی آن نیز با استفاده از اوراق مشارکت تامین شده است. طرح تیتانیوم که در شهرستان کهنوج در جنوب استان کرمان و در نزدیکی بندرعباس واقع شده، با بهره گیری از ذخایر قابل توجه تیتانیوم ایجاد می شود. طبق مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته میزان ذخیره زمین شناسی این ناحیه به 400 میلیون و ذخیره قطعی به 160 میلیون تن می رسد. در حال حاضر تنها طرح پایلوت تیتانیوم در کهنوج فعالیت دارد که مقدمه ای برای ایجاد طرح اصلی به شمار می آید. احداث و راه اندازی این پروژه، علاوه بر اینکه ایران را در ردیف کشورهای تولید کننده این ماده با ارزش معدنی قرار می دهد، سبب رشد اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز می شود.

طرح احداث کارخانه های تولید «کنسانتره تیتانیوم» با ظرفیت تولید 130هزار تن و «سرباره تیتانیوم» با ظرفیت تولید 70هزار تن، طبق برنامه زمان بندی شده در این هفته آغاز می شود. 

طرح تیتانیوم کهنوج از جمله پروژه هایی است که ایمیدرو در دولت یازدهم آن را در اولویت فعال سازی قرار داد. این پروژه مربوط به دهه 70 است که تاکنون مجالی برای اجرایی شدن پیدا نکرده بود اما اینک با برنامه ریزی های صورت گرفته و در نهایت مشخص شدن برندگان مناقصه این دو پروژه،‌ به مرحله اجرا رسیده است.


فناوری ساخت و تامین مالی،  از جمله مهمترین دلایل راکد ماندن این طرح بوده است که بخش فناوری آن توسط کنسرسیوم داخلی-خارجی و بخش مالی آن نیز با استفاده از اوراق مشارکت تامین شده است.


طرح تیتانیوم که در شهرستان کهنوج در جنوب استان کرمان و در نزدیکی بندرعباس واقع شده، با بهره گیری از ذخایر قابل توجه تیتانیوم ایجاد می شود. طبق مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته میزان ذخیره زمین شناسی این ناحیه به 400 میلیون و ذخیره قطعی به 160 میلیون تن می رسد.


در حال حاضر تنها طرح پایلوت تیتانیوم در کهنوج فعالیت دارد که مقدمه ای برای ایجاد طرح اصلی به شمار می آید. احداث و راه اندازی این پروژه، علاوه بر اینکه ایران را در ردیف کشورهای تولید کننده این ماده با ارزش معدنی قرار می دهد، ‌سبب رشد اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز می شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا