تولید زغالسنگ برخلاف توافق جهانی، افزایش یافت

تولید زغالسنگ برخلاف توافق جهانی، افزایش یافت

سه کشور برتر تولیدکننده زغالسنگ جهان تولید خود را در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ افزایش دادند،‌ این در حالی است که طبق توافق پاریس،‌ تولید سوخت های فسیلی باید کاهش می یافت.

 

به نقل از وب سایت ماینینگ کشورهای چین، آمریکا و هند در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۲۱میلیون تن زغالسنگ تولید کردند که حاکی از رشد ۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
افزایش تولید در سال جاری میلادی برخلاف توافق سال ۲۰۱۵پاریس برای کنترل انتشار گاز دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای است. اخیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از خروج این کشور از توافق مذکور خبر داد. امریکا با افزایش تولید ۱۹درصدی پیشتاز تولید این ماده معدنی در ۵ماهه نخست سال جاری میلادی شد در حالی که سال گذشته کاهش ۱۹ درصدی تولید زغالسنگ در امریکا و ۷.۹درصدی در چین از دلایل افت تولید جهانی اعلام شد.
از دلایل افزایش تولید در سه کشور چین، امریکا و هند می توان به تغییر سیاست های چین، تغییر در بازار های آمریکا و فشار مستمر هند برای تولید برق و همچنین نقش ترامپ به عنوان عامل موثر در افزایش تولید زغالسنگ در امریکا اشاره کرد.
سال گذشته اما تولید جهانی زغالسنگ ۶.۲درصد کاهش یافت و به ۳.۶ میلیارد تن رسید که کمترین میزان از سال ۱۹۵۰ تاکنون به شمار می آید.
کاهش تقاضای جهانی زغالسنگ
گزارش اخیر وب سایت بی پی گلوبال از کاهش تقاضای زغالسنگ امریکا در سال ۲۰۱۶ به ۳۵۸میلیون و ۴۰۰هزار تن یعنی پایین ترین میزان ۴۷ سال گذشته خبر داد. چین نیز طی مدت مذکور شاهد کمترین میزان مصرف این ماده معدنی در ۶ سال اخیر بود. در مجموع می توان گفت مصرف زغالسنگ درتمامی قاره ها به جز افریقا با کاهش همراه بوده است.
دیگر اخبار روزهای اخیر نیز حاکی از کاهش تقاضای این سوخت فسیلی است. دولت چین از ابتدای ماه جولای واردات زغالسنگ را به بنادر کوچک این کشور ممنوع کرد تا عرضه را در تابستان دشوار کرده و قیمت این ماده معدنی را افزایش دهد.
شرکت زغالسنگ هند Coal India نیز در جدیدترین گزارش خود از تعطیلی ۳۷ معدن تا مارس ۲۰۱۸ به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم توانایی رقابت با منابع انرژی تجدیدپذیر خبر داد.
همچنین دولت چین متعهد است که تولید گازهای گلخانه ای خود را تا سال ۲۰۳۰کاهش داده و در این راستا سال گذشته صدها معدن را تعطیل و ساعات کاری دیگر معادن را نیز کاهش داد. این اقدامات با هدف کاهش عرضه و افزایش قیمت زغالسنگ صورت می گیرد. این در حالی است که دولت چین از آن زمان تا کنون تولید این ماده معدنی را افزایش داده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا