یارانه نقدی آبان فردا واریز می‌شود؟/ مردم یک ماه یارانه طلب دارند

یارانه نقدی آبان فردا واریز می‌شود؟/ مردم یک ماه یارانه طلب دارند

یارانه نقدی قرار است طبق روال گذشته بیست و یکم هر ماه واریز شود اما به طور میانگین با 4 تا 5 روز تاخیر واریز می شود که اکنون جمع این واریزها از ابتدای سال تاکنون به یک ماه رسیده است و اکنون مردم یک ماه یارانه نقدی طلب دارند.

به گزارش میزان، دولت برای هر وعده یارانه باید بیش از 3 هزار میلیارد تومان منابع تجهیز کند که مسئولان اقتصادی آن را به مصیبت عظما تشبیه کرده اند.

 
در حال حاضر تاخیر در واریز یارانه ها به یک ماه رسیده است و مردم یک ماه یارانه طلب دارند، آیا دولت این مبلغ را واریز می کند؟ اکنون نیز مردم منتظر هستند که یارانه نقدی این ماه نیز با 5 روز تاخیر واریز می شود؟

 
متاسفانه مسئولان اقتصادی دولت به صورت چراغ خاموش یارانه را با 4 روز تاخیر واریز می کنند و هیچ اطلاع رسانی دقیقی نیز در مورد زمان دقیق واریز یارانه صورت نمی گیرد.

 
طبق اخبار منتشر شده تعداد افرادی که از لیست یارانه بگیران حذف شده است به مرز 3 میلیون نفر رسیده است. 

 
اهدافی که در یارانه نقدی محقق نشد

 
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها به اهدافش نرسید، گفت: یکی از اهداف هدفمندی یارانه ها تحریک عرضه و تقاضا بود که محقق نشد. طرح هدفمندی یارانه ها به شیوه صحیح اجرایی نشد و در مسیری غیر از هدف خود حرکت کرد.

 
حسین گروسی ادامه داد: یکی از حداقل هایی که باید به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها محقق می شد رفع رکود بود که آن هم محقق نشد.

 
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: هدفمندی یارانه ها باید سبب تقویت تولید و توزیع عادلانه درآمد در جامعه می شد که چنین هدفی نیز تحقق پیدا نکرد.

 
این نماینده مجلس گفت: به هر حال طرح هدفمندی یارانه ها هدف های بسیار زیادی از جمله تقویت تولید و توزیع عادلانه درآمد و همچنین کاهش فاصله طبقاتی دنبال می کرد اما به خوبی به اهدافش دست پیدا نکرد.

 
ایران بدترین سیستم یارانه را دارد

 
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی میزان با بیان اینکه دولت در هدایت یارانه ها سردرگم است، گفت: پرداخت یارانه دولت تا آخر عمر و همیشگی نیست.

 
جمشید پژویان درباره مشکل دولت برای پرداخت یارانه بیان کرد: ایران بدترین سیستم یارانه موجود در دنیا را داشته و آن یارانه باز در بازار کالاهای غیرضروری و لوکس بوده است.

 
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری ادامه داد: برای نمونه، حامل های انرژی که بیشتر در سبد مصرفی خانوارهای ثروتمند بود، مشمول یارانه های دولتی می شد.

 
تلاش برای توزیع عادلانه درآمد

 
وی افزود: با مطرح و تصویب قانون هدفمندسازی یارانه ها، یارانه برخی کالاها حذف و به یارانه ثابت نقدی تبدیل شد تا بتواند عدم توزیع برابر درآمد و ناکارآمدی در پرداخت یارانه را اصلاح کند.

 
این استاد داشگاه اشاره کرد: دولت در واقع خواست یارانه را به صورت نقدی از جیب افراد ثروتمند گرفته و آن را به اقشار دهک های پایین درآمدی بدهد.

 
دولت موفق عمل نکرد

 
پژویان رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری ادامه داد: دولت نتوانست این نقل و انتقال پول را به درستی تنظیم کند و هنوز هم در هدایت مجموعه سیستم یارانه ای سردرگم است.

 
این کارشناس اقتصادی گفت: دولت نمی خواهد تا آخر عمر یارانه نقدی را پرداخت کند، بلکه اگر نظام یارانه ای اصلاح شود و به خوبی عمل کند، این امر باید منجر به کاهش هزینه های تولید در اقتصاد می شود.

 
نیازی به پرداخت یارانه نقدی نیست

 
پژویان افزود: کاهش هزینه به مثابه پرداخت یارانه به بخش تولید است و دیگر نیازی به پرداخت یارانه نقدی به این صورت نیست.

 
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری گفت: یک نظام جامع تأمین اجتماعی کافی است که بتواند پوشش لازم را برای حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر فراهم کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا