نائب رئیس کمیته معدن مجلس خبرداد

بازگشت ۶۰درصد از منابع بهره مالکانه به معادن در برنامه ششم

بازگشت ۶۰درصد از منابع بهره مالکانه به معادن در برنامه ششم

گروه معادن - نائب رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تولید ارزش افزوده و اشتغال‌زایی پایدار از محاسن رونق معادن بوده و باید طبق برنامه‌های توسعه‌ای، رشد امکانات برای سرمایه‌گذاری بهتر در این حوزه سرعت بگیرد.

به گزارش ماین نیوز، علی اسدی‌کرم نائب رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اولویت‌های حوزه معادن تاکید کرد: معادن به‌عنوان یکی از بخش‌های مولد و تولیدی در اقتصاد همواره نیازمند رشد و توسعه است اما به‌دلیل نبود توجه کافی مسئولین اقتصادی به این بخش، معادن همانند حیاط خلوت دولتی شد که تنها نفت را برای درآمدزایی می‌دید.

وی ادامه داد: رونق کم معادن و صنایع وابسته به آن تنها به‌خاطر توجه ناکافی به ورود سرمایه‌گذار به این حوزه بوده اما با تفاوت نگاه دولت و مجلس و تغییر مدیریت حاکم اقتصادی، اینبار سعی در تامین مالی پروژه‌های معدنی و صنایع زیرمجموعه آن بوده تا سهم معادن به صورت کامل در اقتصاد محقق شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه باید درآمدزایی معادن، ابتدا در خود آن هزینه شود، گفت: تولید ارزش افزوده و اشتغال‌زایی پایدار از محاسن رونق معادن است و باید طبق برنامه‌های توسعه‌ای، رشد امکانات برای سرمایه‌گذاری بهتر در این حوزه سرعت بگیرد؛ در همین راستا، نمایندگان مجلس با هدف اهتمام به برنامه ششم توسعه، بیش از 60درصد از بهره مالکانه معادن را برای توسعه به این حوزه بازگرداندند.

اسدی‌کرم اضافه کرد: بهره مالکان معادن تقریبا بالغ به رقمی حدود دو هزار میلیارد تومان است که سالانه به خزانه کشور واریز می‌شد اما از این پس 1200میلیارد تومان از همین منابع برای توسعه معادن اختصاص داده می‌شود.

نماینده مردم در خانه ملت با انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری کافی در معادن تصریح کرد: پس از انقلاب، سرمایه‌گذاری در اکتشاف معادن به نرخ رشد بسیار کمی مواجه شد که ورود بخش‌خصوصی با آن شرایط دیگر مقرون‌به‌صرفه نبود و همین زمینه ورود دولتی‌ها را بیش‌ازپیش آسان کرد؛ در حال حاضر مشکل ما در سرمایه گذاری است و اگر سرمایه گذاران داخلی ورود نکردند، باید از سرمایه گذاری خارجی برای بخش معدن استفاده کنیم.

وی افزود: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال این بودیم از بهره مالکانه‌ای که به حساب خزانه وارد می شود، درصدی به اکتشاف اختصاص یابد.

اسدی‌کرم در پایان خاطرنشان کرد: نقطه ایده‌آل حوزه معادن با برنامه‌های اقتصادی فاصله فراوانی دارد چراکه سرمایه‌گذاران داخلی در یک فضای رقابتی نمی‌توانند به حوزه معادن کشور ورود کنند اما اگر همین سرمایه‌گذاران داخلی از سوی دولت حمایت شوند، طبیعتا با سرمایه‌گذاری و توسعه می‌توانند باعث ایجاد ارزش افزوده بالایی در این بخش شوند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا