منتشر شد؛

گزارش هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به مجمع عمومی

گزارش هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به مجمع عمومی

پیگیری نحوه راه اندازی سامانه پس از معاملات شرکت (IRPT) سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اعتراض به عوارض کسب و پیشه صنعت کارگزاری و پیگیری این معضل از دیوان عدالت اداری، شهرداری تهران، شورای شهر تهران، وزارت کشور و کمسیون اصل 90 مجلس و شرکت در مجمع فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیا از اقدامات کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در سال 95 بود.


گزارش هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار منتهی به سال 95 جهت ارائه به مجمع عمومی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گزارش هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به مجمع عمومی در 120 صفحه و 5 بند شامل مقدمه، اهداف، فعالیت ها، کارکنان و اهم اقدامات تدوین و تنظیم شده است.

در این گزارش آمده است با توجه به ماهیت تخصصی مالی در بازار سرمایه، مشکلات مربوط به کارگزاران و به طریق اولی بازار سرمایه جز با برگزاری جلسات مداوم و تشریک مساعی همه ارکان تصمیم گیر در این بازار حل و فصل نخواهد شد لذا هیات مدیره و دبیرکل کانون، در راس این نهاد در سالی که گذشت برای  پیگیری و حل مشکلات در این بازار جلسات متعددی برگزار کردند تا موانع و مشکلات صنعت کارگزاری رفع شود. در طول سال 1395، 482 جلسه و در مجموع 939 ساعت برای حل و فصل مسائل بازار سرمایه توسط هیأت مدیره و دبیرکل کانون تشکیل شده است.

همچنین در سال 95 مجموع 4.626 نامه وارده و صادره در اتوماسیون اداری این کانون ثبت شده که در حالی که طی 3 سال گذشته این حجم مکاتبات صورت نگرفته است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است یکی از مواردی که در بازار سرمایه حاشیه‌های فراوانی را برای شرکت‌های کارگزاری داشت، عرضه‌های اولیه بود. در روش پیشین تخصیص عرضه های اولیه، تنش‌های فراوانی میان کارگزار، سرمایه‌گذار، بورس‌ها و شرکت ‌های نرم‌افزاری ایجاد می شد و علاوه بر آن شیوه تخصیص قبلی افزایش تخلفات در بازار را در برداشت و به صورت غیرمستقیم منجر به افزایش هزینه‌های شرکت‌های کارگزاری نیز می شد. بر همین اساس  کانون کارگزاران با مشارکت  سازمان بورس و اوراق بهادار،  شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران  عرضه اولیه به روش ثبت سفارش (Book building) که مدلی رایج و تجربه شده در بورس‌های بین‌الملل است را اجرا کردند. پس از تغییر شیوه عرضه های اولیه در تاریخ 20 دی 95  کانون کارگزاران طی نامه ای خطاب  به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار از این اقدام تقدیر کرد.

پیگیری نحوه راه اندازی سامانه پس از معاملات شرکت (IRPT) سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اعتراض به عوارض کسب و پیشه صنعت کارگزاری و پیگیری این معضل از دیوان عدالت اداری، شهرداری تهران، شورای شهر تهران، وزارت کشور و کمسیون اصل 90 مجلس و شرکت در مجمع فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیا از دیگر اقدامات این کانون در سال 95 بود.

برای دریافت متن کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا