ظرفیت معدنی ایران برای خلق شاخص های اقتصادی نجومی

ظرفیت معدنی ایران برای خلق شاخص های اقتصادی نجومی

دنیای معدن - ارزش بیش از ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی کشف شده ایران به صورت درجا حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

البته این مقدار تا ۱۰ برابر هم قابل افزایش است و اگر این منابع به بستری برای تولید ثروت تبدیل شود، می تواند شاخص های نجومی در کارنامه اقتصاد ملی ثبت کند.
ذخایر معدنی کشف شده کشور به ۶۰ میلیارد تن می رسد، اما هنوز بخش مهمی از عرصه های معدنی مورد اکتشاف قرار نگرفته است.
با توجه به جمعیت تحصیل کرده دانشگاهی در حوزه معدن می توانیم در آینده این بخش را به عنوان پویاترین بخش اقتصاد ملی و بین المللی مطرح کنیم که در آن صورت ایران در تولید ثروت های معدنی هم رتبه های تک رقمی را خواهد داشت.
اگر چه ایران کشور معدن خیزی محسوب می شود، اما هنوز متناسب با رتبه های ذخایر معدنی که در جهان تک رقمی است نتوانسته ایم در تولید ثروت های معدنی هم به این جایگاه برسیم که اگر این فاصله را از بین ببریم و ذخایر معدنی به بستری برای تولید ثروت های پایدار در ایران اسلامی تبدیل شود، در آن صورت اقتصاد معدنی به راهبر اقتصاد ملی و بین المللی تبدیل خواهد شد.
ایران با قرار گرفتن بر روی رگه های ارزشمند منابع معدنی هفت درصد ذخایر معدنی کل جهان را به خود اختصاص داده است.
عملیات شناسایی ذخایر معدنی کشور در پهنه ای به گسترده صد هزار کیلومتر مربع انجام شده که این تن ها هفت درصد پهنه سرزمینی کشور است، عملیاتی که منجر به شناسایی ۶۸ ماده معدنی شده است و با اکتشافات جدید این تنوع مواد معدنی تا ۸۰ قلم افزایش می یابد، از مس و روی گرفته تا سنگ آهن که شاخص ترین ماده معدنی کشور است.
ایران هم اکنون پانزدهمین تولید کننده فولاد و نهمین تولید کننده سیمان است، همچنین رتبه دهم تولید سنگ آهن، رتبه بیست و چهارم تولید آلومینیوم، رتبه نهم در تولید مس و دومین تولید کننده سنگ های تزئینی جهان به ایران اختصاص دارد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا