رییس خانه اقتصاد ایران:

همراهی نظام سرمایه ای و پولی، لازمه رشد اقتصاد است

همراهی نظام سرمایه ای و پولی، لازمه رشد اقتصاد است

به گفته رییس خانه اقتصاد ایران، رشد تعداد سهامداران در بازار سرمایه نه تنها نقش‌پذیری بیشتر مردم را در پی دارد، بلکه امکان فعالیت جوانان در حوزه تخصصی بازارهای مالی را نیز فراهم می‌کند و نوید دهنده حرکت اقتصاد بر مدار درستی است که از یک سو امکان تامین منابع را برای شرکت های مختلف در بازار سرمایه فراهم می کند و از سوی دیگر منابع بانک ها را به سوی بنگاه های کوچک و متوسط سوق خواهد داد.

 

به گفته عضو هیات مدیره شرکت زرین معدن آسیا، همراهی بازار پولی و بازار سرمایه با یکدیگر از جمله زیرساخت های اساسی است که هم رونق بازار سرمایه را در پی دارد و هم به رونق و رشد اقتصاد منجر خواهد شد .

عضو هیات مدیره شرکت زرین معدن آسیا و رییس خانه اقتصاد ایران، با اشاره به پیامدهای رشد شمار سهامداران بورسی به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: رشد تعداد سهامداران در بازار سرمایه نه تنها نقش‌پذیری بیشتر مردم را در پی دارد، بلکه امکان فعالیت جوانان در حوزه تخصصی بازارهای مالی را نیز فراهم می‌کند و نوید دهنده حرمت اقتصاد بر مدار درستی است؛ این مساله از یک سو امکان تامین منابع را برای شرکت های مختلف در بازار سرمایه فراهم می کند و از سوی دیگر منابع بانک ها را به سوی بنگاه های کوچک و متوسط سوق خواهد داد.

ابراهیم جمیلی در خصوص لوازم بهبود اقتصاد ایران اظهار داشت: برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور، لازم است تمام وزرای جدید در دولت دوازدهم  روحیه کار جمعی را  در خود تقویت کنند؛ از این رو توصیه می شود رئیس جمهور تیم منسجم اقتصادی تشکیل دهد که برای وزارت خانه ها،  برنامه های دقیق قابل اجرا داشته باشند.

وی در این زمینه ادامه داد: یکی از پیامدهای عدم حضور تیم منسجم اقتصادی، عدم تحقق به موقع وعده های دولت است، که ما این موضوع را در تک نرخی شدن ارز مشاهده کردیم. بانک مرکزی در سال گذشته اعلام کرده بود که تا پایان سال ارز را تک نرخی خواهد کرد، که در عمل چنین چیزی رخ نداد.

این مقام مسوول، همراهی و همکاری نظام پولی و سرمایه ای با یکدیگر را از جمله ضرورت های زیرساختی تامین مالی از طریق بازار سرمایه تلقی کرد و اظهار داشت: بدون شک اقتصاد امروز ایران در کنار تامین مالی از طریق بازار سرمایه، نیازمند حداقل‌هایی است که روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه را تسهیل می‌کند، اما ایجاد چنین زیرساخت‌هایی نیازمند گذر زمان و صرف وقت است.

وی افزود: در این باره لازم است مدیران بانک مرکزی افزون بر بیان کلیات و اصول و پارامترها، نسبت به تغییر پارامترهای تاثیرگذار نیز اقدام کنند تا بازار سرمایه بتواند به جایگاه مناسب خود دست پیدا کند. یکی از این پارامترهای تاثیرگذار، نرخ بهره است که باید خاطرنشان کرد لازمه تامین مالی از طریق بازار سرمایه، نرخ بهره تک رقمی است. زمانی که سرمایه‌گذاران بهره مناسبی را از طریق سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به دست می‌آورند، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذار در بازار سرمایه احساس نمی‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت زرین معدن آسیا، اصلاح نظام بانکی را پیش شرط استفاده از ابزارهای طراحی شده در بازار سرمایه تلقی کرد و ابراز داشت: با اصلاح نظام بانکی و آسیب‌شناسی آن، نقاط ضعف اقتصاد کشف می شود و این موضوع به همراهی بازار پول و سرمایه می انجامد.

وی ادامه داد: مهمتر از همه در اقتصاد کنونی، عدم ساماندهی بدهی‌های دولت و بازارپذیر کردن آنها موجب مشکلات گسترده‌ای در شبکه بانکی شده است؛ که بر پایداری مالی در اقتصاد اثر منفی گذاشته است. بنابراین اصلاح نظام بانکداری یکی از الزامات مورد نیاز برای احیای اقتصاد و ایجاد تعادل بین بازار پول و بازار سرمایه خواهد بود.

جمیلی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه برای اینکه بتواند نقش جدی در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد نیاز به زمان و هماهنگی در زیرساخت‌های مطرح شده دارد.

وی معاملات اعتباری (LC) را از جمله راه کارها برای حل مساله کمبود نقدینگی خواند و عنوان کرد: در شرایط فعلی که بازار از کمبود نقدینگی رنج می برد، معاملات اعتباری یکی از راه های برون رفت از شرایط رکودی است و در این زمینه لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ به سمت معاملات ال سی تمایل پیدا کنند؛ چرا که با خریدها و فروش های اعتباری نه تنها فشار از نقدینگی کم می شود، بلکه سبب رونق بیشتر بازار نیز می شود.

رییس خانه اقتصاد ایران، در انتهای گفتگوی خود با "سنا" رشد شمار سهامداران در بازار سرمایه را نشانه حرکت اقتصاد در مدار صحیح دانست و گفت: بدیهی است رشد تعداد سهامداران در بازار سرمایه نه تنها نقش‌پذیری بیشتر مردم را در پی دارد، بلکه امکان فعالیت جوانان در حوزه تخصصی بازارهای مالی را نیز فراهم می‌کند و نوید دهنده حرکت اقتصاد بر مدار درستی است. لذا این اتفاق،  از یک سو امکان تامین منابع را برای شرکت های مختلف در بازار سرمایه فراهم می کند و از سوی دیگر منابع بانک ها را به سوی بنگاه های کوچک و متوسط سوق خواهد داد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا