گزارش روز؛

حرکت به سمت تثبیت قیمت ها

حرکت به سمت تثبیت قیمت ها

گروه لاستیک سازی با توجه به خبر حمایتی مبنی بر اجبار خودرو سازان در استفاده از محصولات تایر سازان داخلی، شروعی مثبت داشتند که در این بین نمادهای پدرخش و پاسا از اقبال بیشتری برخوردار بودند و صف خرید را تجربه کردند.


در کل بازار، تلاش نمادها برای تثبیت قیمت هایی که در سطوح حمایتی قرار دارند محسوس است به طوریکه قدرت فروشندگان کاهش یافته و در صورت ورود خریداران شاهد نوسانات مثبت آنها هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، درگروه خودرویی که در ادامه غیبت نماد خساپا با معاملاتی فرسایشی مواجه بودند، نمادهای خلنت و خمحرکه صف خرید و نمادهای خاهن، خفناور، خودرو، ورنا و خمهر با دادوستدهای متعادل و مثبتی همراه شدند.

در گروه حمل و نقل که اکثرا شروعی متعادل داشتند، ادامه رشد قیمتی نماد حسیر چشم نوازی می کرد اما با گذشت زمان معاملات شاهد افزایش عرضه ها و نمایان شدن نوسانات منفی بودیم به طوریکه نماد حفارس صف فروش شد و مابقی هم گروهی ها افت قیمتی را تجربه کردند اما نماد حسیر همچنان با صف خرید پرحجم به کار خود پایان داد. در بورس کالا دومین عرضه سراتو رقم خورد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، امروز میزبان عرضه ۵۰ دستگاه خودرو سراتو بود همچنین رئیس شورای رقابت گفت: با مصوبه شورای رقابت سه خودروی پژو ٣٠١، ٢٠٠٨ و ٥٠٨ از قیمت گذاری خارج شدند؛ دلیل این موضوع به عدم انحصاری بودن بازار آنها مربوط می‌شود.

در گروه لیزینگی که شروعی متعادل داشتند، نماد وایران صف فروش، نماد ولیز منفی و نمادهای ولساپا، ولغدر و ولبهمن با جهش قیمتی و صف خرید به کار خود پایان دادند. گروه سرمایه گذاری اکثرا منفی بودند تا جایی که نمادهای وبیمه، ونیکی و وگستر با صف فروش مواجه شدند. معاون ارزی بانک مرکزی با اعلام اینکه شرایط برای عملیاتی شدن ارز تک نرخی آماده است، گفت: انجام فعالیت‌های تجاری و بازرگانی باید به نظام بانکی بازگردد. به همین دلیل، هماهنگی هایی در بخش کلان اقتصادی به لحاظ سیاست های مالی و بازرگانی صورت گرفته و هم اینکه آمادگی ها و مقدماتی که لازم است در بانک مرکزی و سیستم بانکی ایجاد شود نهایی شده و تقریبا آماده عملیاتی شدن است.

درگروه های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها که با معاملاتی متعادل و منفی سپری شدند، نمادهای شپدیس، شفن، شیراز، شراز، زاگرس، شفارا، شسینا و شپمچا از فشار فروش بیشتر و افت قیمتی بالاتر و نمادهای شپاس، شبندر، شپاکسا، پارسان، ساینا، شکربن و شاوان با تقاضای بالاتر و رشد قیمتی بیشتری نسبت به هم گروهی ها دنبال شدند این در حالی بود که در بازارهای جهانی، قیمت نفت با معاملاتی متعادل مواجه می باشد.

درگروه های فلزی و معدنی با معاملات بلوکی و دو طرفه در نماد ارفع شاهد تشکیل صف خرید آن در کنار نمادهای فباهنر و فلوله بودیم این در حالی بود که با ادامه رشد قیمت جهانی فلزات پایه بخصوص فلزی روی و نزدیک شدن به مرز روانی مهم  2800 دلار و ادامه کاهش ذخایر LME  لندن، پتانسیل رشد مجدد گروی سرب و روی نمایان تر شده است موضوعی که با دادستدهای مثبت گروه های فلزی و معدنی و تشکیل صف خرید نمادهای کبافق، فلوله، فباهنر، و فرآور مورد تایید قرار گرفت. در اواخر بازار با افزایش عرضه ها و نوسانات منفی برخی نمادها مواجه شدیم که موجب تشکیل صف فروش نمادهای فولاژ، فسپا، وتوکا و کدما شد، نماد کیمیا نیز جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شد.

گروه های ساختمانی و سیمانی شروعی متعادل و منفی داشتند اما با گذشت زمان با افزایش تقاضا مواجه شدند به طوریکه در انتهای بازار نمادهای ثپردیس، ثاباد، سکرد و ثغرب مثبت و نماد ثاژن بعد از انجام پولبک در کنار نمادهای ثفارس، ثرود و ثالوند با صف خرید به کار خود پایان دادند.

در گروه ماشین آلات و تجهیزات معاملاتی متعادل در جریان بود، در گروه مذکور نماد تکنو صف خرید و نمادهای تکمبا و لسرما با معاملاتی پرتقاضا و مثبت دنبال شدند همچنین درپی خرید حقوقی صندوق سرمایه گذاری کاردان در روز گذشته، شاهد تشکیل صف خرید نماد بالاس شدیم این در حالی بود که سد روانی 2000 تومان همچنان مقاومت مهم پیش روی آن محسوب می شود.

گروه لاستیک سازی با توجه به خبر حمایتی مبنی بر اجبار خودرو سازان در استفاده از محصولات تایر سازان داخلی، شروعی مثبت داشتند که در این بین نمادهای پدرخش و پاسا از اقبال بیشتری برخوردار بودند و صف خرید را تجربه کردند. با تصمیم وزارت صنعت، خودروسازان ملزم به استفاده از تایرهای تولید داخل شدند. وزارت صنعت اعلام کرد: تولیدات شرکت های لاستیک ساز کشور توسط شرکت های خودروسازی خریداری می شود و و واردات تایر بر جبران کمبود تولید داخلی صورت می گیرد. بنابراین گزارش، برای تامین نیاز خودروهای جدید شرکت های خودرو ساز داخلی که لاستیک های آنها در کشور تولید نمی شود و نیز به منظور تسهیل تولید اینگونه خودروها، مجوزهای لازم برای واردات لاستیک با برندهای مورد تایید وزارت صنعت صادر می شود.

در گروه غذایی نماد غشصفا با رشد قیمتی در کنار ادامه صف خرید نمادهای غسالم، غشهد و بهپاک دنبال شد و سایر هم گروهی ها با معاملاتی منفی دنبال شدند. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران گفت: دولت از اواخر سال گذشته بسته حمایتی برای شیرخام مصوب کرده که پرداخت مشوق صادراتی به ازای هر کیلوگرم شیرخام 300 تومان، تداوم خرید شیر مازاد از دامداران و قرار دادن پنیر در سبد رفاهی واجدین شرایط از جمله آنها است. در مورد آخرین وضعیت شیرخشک‌های انبارشده در کارخانجات لبنی هم اظهار داشت: ما طی سال‌های گذشته نهایتا 12 هزار تن شیرخشک صادر می‌کردیم اما در سال 95 شاهد گشایشی در بازارهای روسیه و عراق بودیم که 26 هزار و 500 تن شیرخشک صادر شد. وی همچنین در مورد پرداخت مشوق صادراتی لبنیات نیز گفت: تا کنون این پرداخت باید توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شود که تا کنون همان یک مرحله 200 میلیارد تومان پرداخت شده است.وی اظهار امیدواری کرد«: تا پایان سال مابقی مشوق صادراتی لبنیات پرداخت شود.

در گروه آی تی با ادامه صف خرید و رشد قیمتی نماد مداران و معاملات متعادل سایر هم گروهی ها مواجه شدیم و در پایان معاملات نماد شرکتهای بمپنا جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام، لخزر، بشهاب، دروز، پلاسک جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه تصویب صورتهای مالی، ثاباد جهت برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده انتخاب اعضای هیات مدیره و حق تقدم شرکت مهندسی نصیر ماشین با توجه به پایان مهلت پذیره نویسی متوقف شدند.

در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای فملی و شیراز با افت حدود 27 واحدی به ارتفاع 78،632 رسید که در این بین نمادهای شبندر و رانفور بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا