مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی مطرح کرد:

کاهش ۱۰هزار میلیارد تومانی هزینه های دولت در خرید گندم با عرضه در بورس کالا

کاهش ۱۰هزار میلیارد تومانی هزینه های دولت در خرید گندم با عرضه در بورس کالا

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی گفت: پس از گذشت بیش از ۲ سال تجربه موفق در خصوص قیمت تضمینی روی ذرت و جو، سرانجام وقت آن رسید که تجربه خوب این طرح ملی در مورد بزرگترین و مهمترین کالای کشاورزی که گندم است اجرا شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،حسین خزلی خرازی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالای ایران گفت: پس از گذشت بیش از ۲ سال تجربه موفق در خصوص قیمت تضمینی روی ذرت و جو، تمرین فعالان درگیر در این موضوع از جمله بورس کالا، کارگزاران، انبارهای عرضه کننده و خود کشاورزها و سازمان های جهاد کشاورزی استانهای درگیر، سرانجام وقت آن رسید که تجربه خوب این طرح ملی در مورد بزرگترین و مهمترین کالای کشاورزی که گندم است اجرا شود.
مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی افزود: معاملات قیمت تضمینی گندم مثل سایر معاملات قیمت تضمینی کمک می کند که فعالان بازار گندم همچون کارخانه های آرد و مصرف کننده های آرد به عنوان خریدار و همچنین اتحادیه های کشاورزی با عنوان عرضه کننده گندم خودشان در تعیین قیمت این محصول مشارکت کنند؛ این اتفاق که در بستر بورس کالا صورت می گیرد به بسیاری از مشکلات دولت در حوزه خرید، انبار کردن، حمل و نقل و هزینه های سنگین در این زمینه پایان می دهد.
خزاری اظهار کرد: بنابراین دولت از تصدی گری این چرخه خارج می شود و این روند به طور کامل توسط فعالان بازار گندم انجام می شود. در این بین دولت براساس آماری که بورس کالا اعلام می کند، مابه التفاوت قیمت گندم فروخته شده در بورس و با نرخ تضمینی را مستقیم به کشاورز تحویل می دهد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، دولت با این مکانیزم یک سوم منابعی که قبلا در خرید تضمینی محصولات از جمله گندم صرف می کرد را در طرح قیمت تضمینی هزینه می کند که این امر طی سال گذشته روی دو محصول جو و ذرت تجربه شد و امسال گندم نیز به این چرخه اضافه شده است.
مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی گفت: بنابراین این کار امسال به صورت آزمایشی برای گندم ۴ استان شروع می شود و امید می رود در سال های بعد به تمام گندم تولیدی کشور که حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن در سال می رسد و گردشی بالای ۱۵،۱۶ هزار میلیارد تومان خواهد داشت را از طریق بورس کالای ایران و سیاست قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کند؛ به این ترتیب دولت تقریبا با یک سوم این ۱۵هزار میلیارد تومان، روند خرید گندم از کشاورزان را ساماندهی می کند و دو سوم دیگر را خود فعالان بازار خرید و فروش گندم و آرد تامین می کند.
خرازی فراگیر شدن طرح قیمت تضمینی در بخش کشاورزی را نیازمند فرهنگ سازی، سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه نهادهای مرتبط دانست و افزود: نکته مهم و اصلی در اجرای قیمت تضمینی، شبکه و زیرساخت اساسی ارتباطی بین کشاورز، انبار، کارگزار، بورس و بانک است. روی این شبکه باید سرمایه گذاری شود و از آن جایی که این طرح ملی و استراتژیک به قیمت غذای مردم ارتباط دارد، باید دولت از بافت ارتباطی بین نهادهای مذکور حمایت کند. به عبارتی برای اجرای کامل طرح قیمت تضمینی باید از لحاظ نرم افزاری، سخت افزاری، مخابراتی و قوانین و مقررات و از سوی دیگر هم آموزش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی روی آن نیاز است.
منبع:ایسکانیوز

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا