در گفت و گو با كارشناس مسائل اقتصادي و بازار فولاد بررسي شد :

رديابي آثار تصميم ترامپ براي فولاد آمريكا

رديابي آثار تصميم ترامپ براي فولاد آمريكا

گروه صنایع معدنی >فولاد - خبر اعمال محدوديت و تعرفه روي واردات فولاد آمريکا هرچند هنوز محقق نشده و در مرحله تحقيق و بررسي قرار دارد به نگراني ها و تحليل هاي مختلفي در اين باره دامن زده است؛ در اين باره عنوان مي شود کشورهاي چين، برزيل، استراليا، روسيه و کشورهاي اروپايي از اين تصميم ترامپ نگران هستند و ممکن است با محقق شدن اين خبر اقدامات تلافي جويانه اي از سوي اين کشورها در حوزه فولاد صورت گيرد و اين کشورها را وارد جنگ تجاري کند.

به گزارش ماین نیوز، محسن نهاونديان فعال و کارشناس اقتصادي به بررسي زواياي خبر اعمال تعرفه واردات فولاد از سوي ايالات متحده آمريکا پرداخته و در پاسخ به اين سوال که با توجه به اعمال محدوديت بر واردات فولاد از سوي آمريکا اين تصميمي که گرفته شده چه نتايجي را در قيمت جهاني فولاد به همراه دارد، گفت: در اين باره بايد گفت هنوز تحقق اين موضوع از جانب ايالات متحده مشاهده نشده است، آمريکا از ماه آوريل شروع به بررسي «اعمال محدوديت بر واردات» کرد و هنوز مشخص نيست که آيا اعمال تعرفه را شروع کرده اند يا در مرحله بررسي قرار دارد.

قبل از رياست جمهوري دونالد ترامپ در يک کميسيون تخصصي که در ارتباط با موضوع فولاد و براي حمايت از صنعت داخلي فعاليت مي کرد يکسري مطالعات انجام شده بود. البته در اين باره اتحاديه اروپا هم روي تعرفه هاي فولادي براي چين برنامه ريزي هايي انجام داده و آن را اعمال کرده بود. با اين حال با توجه به صحبت هايي که دونالد ترامپ در کمپين هاي انتخاباتي خود داشت – به خصوص در بحث هاي مربوط به چين از قبيل مسائل ارزي و حمايت از صنعت داخل ايالات متحده - اين موضوع باعث سرعت بخشي به اعمال تعرفه از سوي ايالات متحده آمريکا شد. نهاونديان در ادامه به بررسي ميزان کلي واردات فولاد به کشور آمريکا پرداخت و گفت: بر اساس بررسي هايي کهIHS global trade atlas انجام داده 81 درصد واردات آمريکا از 10 کشور است که چين در ميان اين 81 درصد قرار ندارد و از ميان اين 10 کشور هم عمده صادرات به آمريکا از ميان کشورهاي کانادا و مکزيک است. جالب است در ميان اين 10 کشور، روابط مکزيک و روسيه با آمريکا به دليل صحبت هاي تند ترامپ تضعيف شده است و بقيه اين کشورها جزو هم پيمانان سياسي ايالات متحده هستند؛ با اين حال اگر طرح اعمال محدوديت بر واردات فولاد آمريکا محقق شود، مجددا يک چالش جديد ميان آمريکا و اين کشورها ايجاد خواهد شد.

مقابله به مثل غذايي کشورهاي واردکننده فولاد
اين فعال و کارشناس اقتصادي با اشاره به عمده ترين چالش ميان آمريکا و کشورهاي صادر کننده فولاد به آمريکا گفت: اما عمده ترين چالش ميان آمريکا و اين کشورها را در چه مي توان ديد؟ آيا در مقابل اين تعرفه هاي وارداتي کشورهاي ديگر هم روي صادرات مواد غذايي آمريکا به اروپا اعمال نظر مشترک خواهند کرد. از نظر سياسي هم آمريکا در حال حاضر شرايط با ثباتي ندارد اين موضوع را به نوعي مي توان مزيد بر علتي ديد، چراکه خيلي از کشورهايي که از اعمال تعرفه واردات فولاد آمريکا متضرر مي شوند تا حدي روش مقابله به مثل را در پيش مي گيرند.کل بهانه اي هم که در حال استفاده از آن هستند بر اساس قانون 1962 است. اين ماده اين اختيار را به رئيس جمهوري و دولت مي دهد که اگر احساس کنند منافع امنيتي کشور مورد مخاطره قرار مي گيرد بر اساس بند 232 اگر کشور به اندازه کافي آن کالا را در اختيار داشته باشد که در شرايط جنگ بتواند بدون مشکل اموراتش را سپري کند، در جهت حمايت از توليد داخل مي تواند تعرفه بگذارد که در حال حاضر در حال استفاده از اين قانون هستند.به هر صورت در حال حاضر که تنها حرف اين موضوع مطرح شده، شاخص هاي سهام فولادي آمريکا مثل AKC holding و Nicol group تغيير مثبتي داشته اند، اين در حالي است که در حال حاضر فولاد جهاني شرايط بهتري نسبت به دو سال گذشته دارد که شرايط خيلي سختي بود.

بحث قيمت داخلي بيلت در چين يکي از موضوعاتي است که روي آن مي توان تحليل هاي جالبي را بيان کرد. در اين رابطه نهاونديان بر اين باور است در حال حاضر موضوعي که وجود دارد آن است که به عنوان مثال قيمت داخلي بيلت در چين حدود 491 دلار است، از سويي اين قيمت در کشورهاي آسياي ميانه 405 تا 410 دلار است.بنابراين بيلت چين حدود 85 دلار از بازار جهاني گران تر است و با اين اعمال تعرفه ها پيش بيني نمي شود که صادرات چين دچار مازاد عرضه اي شود که نياز به عرضه در بقيه بازارها داشته باشد ولي هر چه که باشد روي بازارها و وارداتشان تاثيرگذار خواهد بود. به گفته اين کارشناس بازارهاي جهاني فولاد با توجه به شرايط اقتصاد جهاني و با توجه به اينکه کريستين لاگارد عنوان کرده که رشد اقتصادي سال جاري به هرصورت مثبت است، شاخصي را نمي بينم که به رکود فولاد در کوتاه مدت دامن بزند.
اين کارشناس و فعال اقتصادي در ادامه گريزي به تاريخ سياست گذاري هاي آمريکا زده و مي گويد: تاريخ آمريکا نشان داده که اين موضوعات قبلا هم مطرح شده است، به طوري که در زمان هاي نيکسون يا زمان دونالد ريگان اين صحبت ها مطرح شده و گويي هدف از طرح اين صحبت ها اين بوده است که طرف مقابل را به پاي ميز مذاکره بنشانند تا به درجه اي از تعامل و تفاهم دست پيدا کنند. نهاونديان مي گويد: سياست هاي دونالد ترامپ کلا منحصر به فرد است، به عنوان مثال قانون منع مهاجران که وي وضع کرده بود 5 بار از سوي دادگاه عالي ايالات متحده نقض شد. در رابطه با موضوع اعمال تعرفه روي واردات فولاد آمريکا نيز چنين حالت هايي وجود دارد و رويه هايي که جزو اختيارات رئيس جمهوري آمريکا است؛ اما روي آن موضوعات مي توانند اعمال تعرفه کنند؛ ولي با اشراف انجام نمي دهند.

در زمان رياست جمهوري جورج دبليو بوش هم روي بحث پرداخت هاي انتقالي روي محصولات کشاورزي بر خلاف رويه Wto يکسري اقدامات صورت گرفت، در بحث حمايت از شرکت هاي آي. تي هم به همين منوال و بر خلاف قوانين Wto عمل کردند که اين موضوعات به صورت هاي حقوقي مختلف در سازمان تجارت جهاني مطرح شد. با اين حال به نظر نمي آيد که اين اقدام آمريکا درخصوص «اعمال تعرفه روي واردات فولاد» با يک مطالعه کامل و دقيق انجام شده باشد. نهاونديان در پاسخ به اين سوال که اعمال اين محدوديت هاي تعرفه اي چه اثراتي را در حوزه تجاري فولاد به همراه دارد، مي گويد: سياست هاي آمريکا به هر صورت به عنوان بزرگ ترين اقتصاد جهان غير از بحث حجم اقتصادي اين کشور يک تاثيرات سياست گذاري براي بقيه کشورها دارد؛ به اين معنا که وقتي آمريکا اعمال تعرفه اش را به طور جدي عنوان مي کند، بقيه کشورها هم تحريک مي شوند که از اعمال تعرفه هاي مشابه حمايت کنند.

در اين رابطه کشورها به نوعي وارد يک جنگ تجاري مي شوند، گويي هر کشوري در پي اين است که بر اساس مزيتي که در صنعتي دارد، حتي اگر مزيت نسبي نداشته باشد از صنعت خودش دفاع کند و اين موضوع محدود به فولاد نمي شود و به بقيه عرصه ها کشيده مي شود. با اين حال با توجه به اينکه به هر صورت، چين جزو صادر کننده هاي مهم به ايالات متحده نيست تاثير زيادي هم در بازار نخواهد گذاشت؛ مخصوصا که در حال حاضر بازار فولاد با رشد خوبي در حال حرکت است و به نظر مي رسد اين سياست و اعمال تعرفه وارداتي آمريکا روي قيمت هاي فولاد اثر نخواهد گذاشت.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا