شمارش معکوس امضای نخستین قرارداد جدید نفتی با توتال فرانسه

شمارش معکوس امضای نخستین قرارداد جدید نفتی با توتال فرانسه

شمارش معکوس برای امضای نخستین قرارداد جدید نفتی در دولت یازدهم بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه با هدف توسعه فاز 11 پارس جنوبی آغاز شده است و این رویداد نقطه عطفی برای آغاز عصر جدید توسعه صنعت نفت کشورمان و اجرای سایر قراردادها به شمار می رود.


قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی قرار است امروز با حضور «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و رئیسان و مدیران عالی شرکت های توتال و سایر ذینفعان، امضا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایلنا، توافق‌نامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی در هجدهم آبان پارسال میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین سی.ان.پی سی CNPC و شرکت پترو پارس ایران، با حضور زنگنه ، «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت، «استفان میشل» مدیر توتال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و «ژو ژان تینگ» مدیر شرکت ملی نفت چین در خاورمیانه، امضا شد.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

ویژگی مهم این قرارداد، برنامه ریزی برای ساخت سکوهای تقویت فشار در پارس جنوبی برای نخستین بار در کشور است.

با توجه به افت فشار میدان گازی پارس جنوبی و کاهش تولید، قرار است در توسعه فاز 11 از طریق همکاری با شرکت های بین المللی، برای نخستین بار از فناوری های جدید برای افزایش فشار و جلوگیری از افت تولید این میدان استفاده شود.

به گفته مدیران صنعت نفت، قرار است کارشناسان ایرانی پس از بومی شدن دانش ساخت سکوهای تقویت فشار، از این تجربه در سایر فازهای پارس جنوبی استفاده کنند.

فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی دارای 30 حلقه چاه است که با نصب و راه اندازی 2سکوی تولیدی، روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز از آن برداشت می شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا