منافع پنهان سرمایه گذاری در حوزه «معدن»

منافع پنهان سرمایه گذاری در حوزه «معدن»

دنیای معدن - حوزه «معدن» در استان همدان سرمایه ای است که از دید سرمایه گذاران پنهان مانده است در حالیکه زمینه ای مناسب برای سودآوری و اشتغال زایی است.

هم اکنون استان همدان با دارا بودن 275 معدن و 30 نوع ماده معدنی ظرفیت های بی شماری در این حوزه دارد. معادنی همچون سیلیس، فلدسپات، معادن غنی لاشه آهکی، سنگ آهن، پگماتیت، میکا، آندالوزیت، گارنت، انواع گرانیت ها، پوزولان، سیلیس، پوکه معدنی، دولومیت، تراورتن و تالک، شن و ماسه باعث شده استان همدان یک سرزمین مستعد برای سرمایه گذاری باشد اما متأسفانه با وجود این ظرفیت های بی شمار هنوز شاهد پیشرفت چشمگیری در حوزه معدن در استان همدان نیستیم و این استان تنها مبادرت به خام فروشی می کند.

این خام فروشی از عدم سرمایه گذاری در صنایع معدنی ناشی می شود به طوریکه به نظر می رسد اقدامی برای شناساندن ظرفیت های معدنی به سرمایه گذاران صورت نگرفته تا اگر هم انجام شده ظاهرا نتیجه بخش نبوده است.

مسئولان باید در این برهه بدانند برای اشتغالزایی باید از تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها بهره برد و به قول معروف به هر دستاویزی چنگ زد تا بتوان شغل ایجاد کرد بنابراین شناساندن ظرفیت های معدنی می تواند زمینه ساز اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بالا برای استان باشد.

تنها 140 واحد معدنی در استان همدان فعال است

رئیس خانه معدن استان همدان به خبرنگار ایسنا می گوید: حدود 280 واحد معدنی در استان همدان دارای پروانه بهره برداری هستند که از این تعداد تنها 140 واحد فعال است و بقیه تعطیل هستند.

رحیم مرتضایی با اشاره به اینکه علت این خام فروشی عدم سرمایه گذاری در صنایع معدنی است، عنوان می کند: جذب سرمایه گذارانی در زمینه فرآوری بخش معدن افزایش اشتغال و ارزش افزوده در این بخش را به همراه خواهد داشت.

این مسئول با تأکید بر اینکه معادن تأمین کننده ماده اولیه صنایع معدنی هستند و زمانی که این صنایع در زمینه بازار فروش و تأمین نقدینگی دچار مشکل می شوند خرید مواد اولیه با رکود مواجه شده و مشکلات واحدهای معدنی نیز افزایش می یابد، اظهار می کند: تحقق سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن نجات دهنده خواهد بود.

40 درصد صنایع استان همدان معدنی است

رئیس خانه معدن استان همدان با بیان اینکه استان با قرار گرفتن در مسیر ایالت فلززایی سنندج سیرجان، یکی از مستعدترین مناطق از نظر کانی های فلزی است، تصریح می کند: استان همدان با داشتن بزرگ ترین ذخایر سیلیس آذرین و فلدسفات به عنوان قطب اصلی این کانی ها در کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم از جمله مزایای راه اندازی دوباره معادن تعطیل شده استان همدان است، خاطرنشان می کند: یکی از بهترین فرصت هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، نیروی انسانی تشنه کار است.

حوزه معدن، زمینه ای مناسب برای سودآوری و اشتغال زایی

یک کارشناس امور اقتصادی با بیان اینکه حوزه معدن استان همدان زمینه ای مناسب برای سودآوری و اشتغال زایی است که از دید سرمایه گذاران پنهان مانده است، به خبرنگار ایسنا می گوید: مسئولان امر باید با توجه بیشتر به این بخش زمینه های سرمایه گذاری را در آن ایجاد کنند.

علی مرادی با بیان اینکه به هر میزان که اکتشاف معادن به خوبی انجام شود، به همان میزان نیز بهره وری از معادن مطلوب خواهد بود، می گوید: بهره برداری درست و فناوری در حوزه اکتشاف با تأمین منابع مالی و ایجاد شرایط برای افراد متخصص، موجب رشد حوزه معدنی استان خواهد شد.

وی اظهار می کند: با فعال کردن ظرفیت معادن در همدان می توانیم افراد بسیاری را در حوزه های متفاوت مشغول به کار کنیم که برای این کار باید از ظرفیت استان در این بخش بهره ببریم.

روش های سنتی، هزینه معدن کاری را در همدان افزایش داده است

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه استفاده از روش های سنتی هزینه معدن کاری را در همدان افزایش داده است، به خبرنگار ایسنا می گوید: نگرش مهندسی به فعالیت های معدنی اصلی ضروری است.

محمد خاکی با بیان اینکه اغلب معادن همدان به صورت سنتی و غیرفنی بهره برداری می شود، اظهار می کند: حوزه معدن استان همدان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی درد.

وی با اشاره به اینکه باید جو مناسبی از سوی مسئولان فنی و بهره برداران در فعالیت های معدنی استان همدان ایجاد شود، اظهار می کند: هزینه های بالای مراحل مختلف معدن کاری از جمله مشکلاتی است که باید با استفاده از روش های نوین استخراج و کنار گذاشتن روش سنتی این وضعیت را بهبود بخشید.

وجود ظرفیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف معدنی در همدان

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اضافه می کند: 160 معدن مصالح ساختمانی و 53 معدن سنگ های تزئینی در استان وجود دارد که ارتباط مستقیمی با بخش مسکن دارند و به علت رکود این بخش تعطیل شده اند.

وی عنوان می کند: 125 واحد معدنی شن و ماسه در استان همدان وجود دارد که فعالیت آن ها بر اساس تقاضای بازار و فصلی است.

این مسئول با بیان اینکه در استان همدان 30 نوع ماده معدنی از 70 ماده معدنی موجود در کشور اکتشاف شده است، می افزاید: سالانه 6 تا 7 میلیون تن استخراج مواد معدنی در استان همدان انجام می شود.

خاکی با اشاره به اینکه آغاز عملیات اکتشاف و سرمایه گذاری در بخش معدن می تواند اشتغال و ارزش افزوده مناسبی برای استان به دنبال داشته باشد، بیان می کند: در مواد معدنی غیرفلزی معادن شاخصی همچون فلدسپات، سیلیس و دولومیت در استان همدان وجود دارد و همدان به عنوان یکی از قطب های تأمین سیلیس کشور محسوب می شود که نیاز بسیاری از کارخانه های مصرف کننده را تأمین می کنند.

وی عنوان می کند: افزایش صنایع تبدیلی در استان همدان به طور حتم در احیای معادن غیرفعال مؤثر خواهد بود.

وی با اعلام اینکه 40 درصد از معادن استان همدان فعال است، اظهار می کند: در سال 95 تعداد زیادی از معادن استان در حدود 60 درصد فعال بودند و معادن غیرفعال نیز به خاطر وضعیت بازار، فصلی بودن و یا اینکه در حال تجهیز قرار داشتن در این وضعیت بودند.

وی با بیان اینکه معادن غیرفعال همدان در حوزه مصالح ساختمانی و سنگ تزئینی هستند، می گوید: علت آن را در رکود در ساختمان سازی می توان یافت چرا که چرخش و رونق بخش ساختمان می تواند تعداد زیادی از واحدهای معدنی استان همدان را فعال کند و تأمین مصالح واحدهای پایین دستی می تواند رونق این بخش را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از صادرات مواد خام معدنی نداشتیم، بیان می کند: در حوزه سنگ خام صادرات نداشتیم اما به صورت فرآوری شده و کنسانتره به میزان 400 تا 500 هزار تن صادر شده است.

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه 2 هزار و 400 نفر به طور مستقیم و تعدادی نیز به صورت غیرمستقیم در حوزه حمل و نقل و خدمات در بخش معادن مشغول به کار هستند، می گوید: 275 معدن فعال در استان همدان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در زمینه مصالح ساختمانی فعالیت می کنند.

شهرستان نهاوند یکی از مناطقی است که سرشار از ظرفیت های معدنی مانند منیزیم و دولومیت است که متأسفانه به علت عدم بهره برداری درست و سرمایه گذاری ثروت های این شهرستان خام فروشی می شود که موجب شده از ارزش آوری مناسب بی بهره بماند.

منیزیم و دولومیت نهاوند خام فروشی می شود

نماینده مردم نهاوند در خانه ملت به خبرنگار ایسنا می گوید: ظرفیت های بالقوه و بالفعلی در نهاوند وجود دارد که با طرح و برنامه ریزی مناسب می تواند گام های بسیار مثبت و مناسبی برای تولید و ایجاد ظرفیت های اشتغالزایی در استان و کشور بردارد.

حسن بهرام نیا درباره ظرفیت ها و توانمندی ها استان و شهرستان نهاوند برای تولید و اشتغال در کشور، تصریح می کند: متأسفانه به علت عدم سرمایه گذاری مناسب و حمایت از سوی دولت این ظرفیت ها در شهرستان نهاوند مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نهاوند سرشار از ظرفیت های معدنی از جمله منیزیم و دولومیت است که می تواند اشتغالزایی فراوانی با صنایع وابسته و تبدیلی داشته باشد، اضافه می کند: متأسفانه به علت عدم حمایت و رسیدگی، این معادن به صورت خام مواد خود را به فروش می رسانند و از ارزش افزوده و ارزآوری آن ها استفاده نمی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ معادن منیزیم و دولومیت رتبه دوم جهانی دارد، تشریح می کند: با برنامه ریزی مدون و حمایت های جدی می توان از این منابع خدادادی به خوبی استفاده کرد تا در راستای اشتغالزایی اهالی استان و شهرستان نهاوند گام های خوبی برداشته شود.

بررسی وضعیت صنعتی و معدنی استان همدان نشان می دهد سرمایه گذاری در حوزه معدن همدان رضایت بخش نیست در حالیکه همدان به علت داشتن 30 نوع ماده می تواند به عنوان استان معدنی در کشور مطرح باشد.

از سوی دیگر آنچه مسلم است اینکه استعدادهای معدنی همدان به درستی معرفی نشده و حتی میزان سرمایه گذاری در حوزه معدن همدان قابل توجه و رضایت بخش نیست و این مشکلات سبب شده تا سرمایه گذاران در این زمینه ورود پیدا نکنند و سرمایه گذاران موجود نیز از سرمایه گذاری در بخش معدن پشیمان شوند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا