تا پایان فصل بهار به ثبت رسید؛

رشد 8 درصدی تولید در ایران خودرو

رشد 8 درصدی تولید در ایران خودرو

همزمان با انتشار آمار تازه عملکرد ایران خودرو در بورس تهران، که از رشد تولید و فروش این شرکت در بهار امسال حکایت دارد، خوش‌بینی به تداوم افزایش سود این گروه خودروساز در سال مالی 96 افزایش یافت.

 

طبق آماری که در سایت اطلاعات ناشران بورس موسوم به کدال منتشر شده، شرکت ایران خودرو در در سه ماه نخست امسال، یعنی تا پایان فصل بهار، 144 هزارو 667 دستگاه انواع خودروی سواری تولید کرد. این آمار نسبت به عملکرد ایران خودرو در مدت مشابه سال مالی گذشته، از رشدی 8 درصدی حکایت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، همزمان با انتشار آمار تازه عملکرد ایران خودرو در بورس تهران، که از رشد تولید و فروش این شرکت در بهار امسال حکایت دارد، خوش‌بینی به تداوم افزایش سود این گروه خودروساز در سال مالی 96 افزایش یافت. پیش از این گمانه زنی‌ها حکایت از آن داشت که ایران خودرو با واگذاری سهام شرکت "گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو می تواند 89 ریال دیگر سود شناسایی و به ارقام پیش بینی سود سال مالی جاری خود اضافه کند.

 

تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

رشد تولید در بزرگترین خودروساز فعال در بورس درحالی بدست آمد که با توجه به حادثه آتش سوزی در یکی از شرکت های تامین کننده قطعات در اواخر اردیبهشت ماه، این نگرانی را به‌وجود آورده بود که آهنگ رشد تولید درصنعت خودرو ایران کند خواهد شد، اما تازه ترین آمارهای ارائه شده به سرمایه‌گذاران در بورس از شتاب گرفتن روند رشد تولید و فروش خود در ایران حکایت دارد. ارقام رشد تولید ایران خودرو در حالی منتشر شده که به نظر می‌رسد در آمار عملکرد سه ماهه این شرکت، ارائه شده به بورس تهران، هنوز ارقام فروش خودروی پژو 2008 و هایما لحاظ نشده است.

 

آمار رشد بهاری ایران خودرو

آمارهای تازه منتشر شده در بازار سهام نشان می‌دهد شرکت ایران خودرو در بهار سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 هزار و 761 دستگاه خودرو بیش تر تولید کرده است. میزان تولید ایران خودرو در بهار پارسال، 133 هزار و 906 دستگاه بود. از سوی دیگر طبق آمار رسمی منتشر شده در بورس تهران، همزمان با رشد تولید، میزان فروش ایران خودرو هم در بهار سال مالی جاری نسبت به بهار پارسال رشدی 5. 8 درصدی را تجربه کرده است، ایران خودرو در بهار امسال 125 هزارو 787 دستگاه انواع خودروی سواری را در بازار فروخت. میزان فروش این شرکت در بهارسال گذشته 115 هزار و 896 دستگاه خودرو بود.

 

برنامه تازه برای اصلاح ساختار

همزمان با رشد آمار تولید و فروش در بهار امسال، گروه ایران خودرو با اعلام برنامه فروش بلوک سهام یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه‌اش عزم خود را برای اصلاح سبد دارایی‌هایش به سرمایه‌گذاران و سهامداران فعال در بورس نشان داد. گفته می‌شود واگذاری بلوک‌های سهام برخی شرکت‌های زیر مجموعه، با هدف اصلاح ساختار مالی ایران خودرو انجام می‌گیرد. ایران خودرو در تازه ترین اقدام خود برای اجرای سیاست واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه، 16 درصد از سهام خود در شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو را در تالار بورس‌ اوراق بهادار تهران واگذار می کند.

 

رشد سود از محل اصلاح ساختار

طبق برآورد تحلیل‌گران فعال در بورس ایران خودرو با واگذاری سهام شرکت "گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو می تواند 89 ریال دیگر سود شناسایی و به سود امسال بیافزاید. سود هر سهم ایران خودرو در سال 94 فقط 54 ریال بود. به این ترتیب ایران خودرو با فروش بلوک سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری بیش از کل سود سال 94 به رقم سود امسال خود خواهد افزود. طبق آمار منتشر شده در بورس تهران سود هر سهم ایران خودرو در سال مالی 95 با 172 درصد رشد به 147 ریال رسید. کامیار عطایی معاون اقتصادی ایران خودرو در نامه‌ای که به همین مناسبت به بورس تهران ارسال کرده، نوشته است: قیمت پایه برای فروش هرسهم گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو 6 هزار و 670 ریال است. به این ترتیب ارزش کل بلوک240 میلیون سهمی قابل واگذاری، 1600 میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

                                                           



*تفاوت تعداد تولید و فروش ‌مربوط به تولید هفته آخر خرداد ماه است که طبق قراردادهای منعقد شده درابتدای تیر ماه تحویل مشتریان می شود.
* مبالغ ریالی فروش مربوط به فروش محصولات نهایی است و فروش قطعات به سایت‌ها در آمار فوق منظور نشده است.
 
              
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا