پیش‌بینی‌‌ساخت‌وساز در ماه‌های‌پایانی‌سال

پیش‌بینی‌‌ساخت‌وساز در ماه‌های‌پایانی‌سال

بازرس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران گفت: در صورت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، بلافاصله و با گذشت یکی دو ماه بعد از کاهش سود تسهیلات، اثرات مثبت در بازار ساخت‌وساز دیده می‌شود.

محمدمهدی مافی، در رابطه با وضعیت ساخت‌وساز در ماه‌های باقی‌مانده از سال 94 گفت: در دو حالت می‌توان وضعیت ساخت‌وساز را پیش‌بینی کرد، حالت اول با توجه به شرایط فعلی است و حالت دوم زمانی است که تغییر و تحولی در میزان بهره بانک‌ها ایجاد شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد،او در ادامه گفت: اگر اتفاق خاصی در بانک‌ها نیفتد، احتمالاً شرایط به همین صورت ادامه پیدا می‌کند و اتفاق خاصی نمی‌افتد، اما اگر بهره بانکی تغییر کند، آن زمان می‌توان امیدوار بود که بازار ساخت‌وساز یک مقدار بیشتر رونق پیدا می‌کند.

مافی اظهار کرد: نرخ بهره در بازار پولی و بانکی دارای چند نوع است که از این موارد می‌توان به بهره بین بانکی و بهره تسهیلات بانکی اشاره کرد که بهره بین بانکی رقمش خیلی بالاست و باید به صورت دستوری کاهش پیدا کند و بهره تسهیلات بانکی که 20 درصد است و خود بانک‌ها هم به صورت داوطلبانه قرار است کاهش دهند، اگر بهره بین بانکی به صورت دستوری و بهره تسهیلات بانکی نیز داوطلبانه کاهش پیدا کند، آن زمان می‌توان امیدوار بود که بازار ساخت‌وساز یک مقدار بیشتر رونق پیدا می‌کند.

او در ادامه بیان کرد: البته آن چیزی که به نظر می‌رسد این است که بانک‌ها تمایلی به کاهش بهره ندارند.

بازرس انجمن صنفی انبوه‌سازان گفت: عوامل دیگری هم در این مساله موثر هستند، بحث‌های مربوط به استقرار مفاد برجام و عملی شدن معاهدات طرفین که البته اینها شرایط بالادستی هستند، اما در شرایط اقتصادی، کاهش نرخ سود بانک‌ها یکی از عوامل تعیین‌کننده است.

مافی در ادامه بیان کرد: اگر تغییرات در سود بانک‌ها رخ دهد، بلافاصله و با یک مدت زمان بسیار کمی در حد یکی دو ماه این کاهش سود تسهیلات تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا