بسته خبری 96.13؛

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.



FATF
محدودیت های اعمال شده علیه ایران را تعلیق کرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن ضمن استقبال از تصمیم اخیر گروه بین‌المللی اقدام مالی (FATF) مبنی بر ادامه تعلیق محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران، عنوان کرد که این تصمیم امکان توسعه روابط بانکی و مالی با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته‌ای برجام است، تضمین می‌کند. گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) در بیانیه خود ضمن تقدیر از تهران به واسطه گام های برداشته شده در راستای بهبود شفافیت اقتصادی، تاکید کرده است که تا زمان اجرای تمامی اقدامات لازم برای رفع کاستی های شناسایی شده، ایران را به طور دائمی از فهرست سیاه خارج نمی کند.

مشاهده کل خبر


رشد انتشار صکوک در سال 2017 استثنائی است

در شش ماه نخست سال 2017 صکوک هایی با حجم بسیار بالا توسط برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس(GCC) منتشر شد که از نظر موسسه رتبه بندی S&P بعید است که چنین معاملات حجیمی در سال آتی تکرار شود. محمد داماک، رئیس بخش مالی اسلامی موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز رشد 37.7 درصدی انتشار صکوک در نیمه نخست سال 2017 را یک استثناء دانست و افزود: از نظر موسسه رتبه بندی S&P بعید است که چنین معاملات حجیمی در سال آتی تکرار شوند.

مشاهده کل خبر


آمادگی بورس کالا برای راه‌اندازی بورس ارز

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به اینکه ارزش معاملات بورس کالا در سال گذشته به 81 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده است، گفت: ارزش بازار مشتقه بالغ بر 39 هزار میلیارد تومان شد که این رقم به نوبه خود رکورد قابل توجهی در تاریخ بورس کالا بوده است. حامد سلطانی نژاد در پاسخ به این سوال که سال گذشته چه اقداماتی در بورس کالا صورت گرفت؟ اظهار داشت: در سال گذشته اقدامات بسیاری در حوزه‌های مختلف انجام شد. در حوزه بازار فیزیکی اقداماتی برای اصلاح و بهبود عملکرد بازار انجام شد. می‌توان در این میان به اصلاح بلند مدت قرارداد‌های پتروشیمی اشاره کرد که خوشبختانه در این زمینه اصلاحات انجام و موجب شد تا معاملات با قیمت‌‌های منصفانه‌ای در بورس کالا صورت گیرد.

مشاهده کل خبر


تلاش 5 نهاد ناظر آیسکو برای تبدیل عضویت ایران

بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، از تلاش کره جنوبی، یونان، انگلیس، آفریقای جنوبی و کبک کانادا برای تبدیل عضویت سازمان بورس از عضو پیوسته به عضویت عادی خبر داد. این مقام مسوول درباره اهمیت عضویت بورس ایران در آیسکو گفت: عضویت در آیسکو تأثیر چشمگیری در رونق ارتباطات بین الملل ما داشته و هم اکنون تبدیل عضویت پیوسته به عادی در برنامه های سازمان بورس و اوراق بهادار است.

مشاهده کل خبر


تامین مالی فولاد سازان با تبدیل موجودی انبارهایشان به اوراق بهادار

به گفته مدیرعامل بورس کالا، تامین مالی از بازار سرمایه، یکی از ماموریت‌های دولت است که در سال‌های اخیر به بازارهای سرمایه داده است. کارشناسان اقتصادی در این زمینه معتقدند با وجود پیشرفت‌های بازار سرمایه در این سال‌ها، فاصله زیادی برای رسیدن به جایگاه واقعی این بازار در حوزه تامین مالی در مقایسه با نظام بانکی وجود دارد. حامد سلطانی نژاد اظهار داشت: قراردادهای آینده ازجمله مهم‌ترین ابزارهای مدیریت ریسک در جهان امروز هستند که بورس کالای ایران برای نهادینه کردن و توسعه آن در بازار و اقتصاد کشور تلاش فراوانی کرده است. در ساده‌ترین حالت، پیاده‌سازی قراردادهای آتی در زنجیره ارزش محصولات، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای تامین مواد اولیه، تولید و فروش محصولات را برای صنایع فراهم خواهد کرد.

مشاهده کل خبر


عرضه گندم در بورس کالا؛ مصوبه هیئت دولت است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به چهار مزیت اصلی اجرای طرح قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی در بخش کشاورزی، گفت: اجرای این طرح به نفع کشاورز، دولت و صنعت کشاورزی است و از جمله مزیت های آن می توان به کاهش بار مالی سنگین دولت در خریدهای تضمینی اشاره کرد، همچنین زمان دریافت پول کشاورز نیز به واسطه عرضه محصول در بورس کالا به کمترین حد ممکن می رسد پس در این صورت حذف پروسه طولانی مدت پرداخت پول کالاهای خریداری شده ازسوی دولت به کشاورز مزیت بزرگی برای آنان محسوب می شود. به گفته علی اکبری، براساس تصمیم هیئت‌ دولت امسال محصول گندم استان های مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان در قالب قیمت تضمینی در بورس کالای ایران ارائه می شود.

مشاهده کل خبر


توقف چند نماد قدرت گره انداختن به معاملات را ندارد/ از عرضه نباید هراسید

یک تحلیل گر بازار سرمایه درباره کاهش چرخه نقدینگی در بازار سرمایه در پی توقف نمادها ابراز داشت: سهامدار تحت هر شرایطی و حتی در بدترین روزها دوست دارد دارایی اش را در اختیار داشته باشد تا در نهایت با شناسایی ضرر از ضرر بیشتر جلوگیری کند یا با تغییر در سبد و پرتفوی، سود سیو کند. محمدمهدی ناسوتی فرد ادامه داد: وقتی در بین بازارها نام بورس مطرح می شود نخستین نکته ای که به ذهن متبادر می شود بالا بودن قدرت نقدشوندگی این بازار است. فاکتوری بسیار مهم و تعیین کننده برای کسانی که در این بازار کار می کنند. بنابراین توقف نماد اصلی ترین ویژگی و امتیاز این بازار نسبت به سایر رقبایش را تحت شعاع قرار می دهد.

مشاهده کل خبر


برخورد تراکتوری با عرضه گندم در بورس کالا

به گفته مدیرعامل کارگزاری باهنر، طرح عرضه گندم در بورس کالا به تصویب هیات وزیران رسیده است و در حال حاضر این طرح در ۴ استان خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و مرکزی به صورت پایلوت اجرا می شود که با صلاحدید هیات وزیران به دیگر استان ها هم تسری پیدا خواهد کرد. محمود حسینی پور ادامه داد: مخالفت با عرضه گندم در بورس کالا را ناشی از ناآگاهی و بی اطلاعی از قانون دانست و گفت: البته مقاومت در برابر تغییرات اثرگذار همواره وجود داشته و عده ای در زمان ورود تراکتور به ایران جهت افزایش راندمان در کشاورزی هم مخالفت هایی از همین جنس ابراز می کردند.

مشاهده کل خبر


بهترین زمان برای عرضه اولیه "وپسا" انتخاب شده است

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: نوسان و حرکت ذات بازار سرمایه است و بورس در حالت سکون معنا نخواهد داشت. همواره عوامل متعددی مانند فضای سیاسی عرصه بین الملل، تحریم ها، انتخابات، نرخ بهره، نرخ ارز یا تورم بر عملکرد بورس ها در دنیا تاثیر گذار است در نتیجه نمی توان گفت زمان یک عرضه اولیه درست یا غلط تعیین شده است. ناصر آقاجانی، در گفتگو با "سنا"، ضمن بیان این مطلب که یکی از مهمترین اهداف بازار سرمایه حمایت، تشویق و ترغیب بنگاه های اقتصادی برای ورود به بورس است، گفت: زمانی که شرکت ها به بازار سرمایه وارد می شوند جریان نقدینگی جدیدی به این بازار تزریق می کنند.

مشاهده کل خبر


چشم انداز صنایع برتر بازار سرمایه و دلایل بنیادی بازدهی آنها

مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت و گو "سنا"، در خصوص صنایع پربازده بازار با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی صنایع کوچک بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرند گفت: به همین دلیل در بررسی بازدهی صنایع بازار به صنایع کوچکی مثل قند و شکر برخورد می کنیم. به گفته مهدی محمودی، تصمیم بانک مرکزی در خصوص واریز درآمد از تراکنش های پوز به شرکت های psp، سود آوری این شرکت ها را متحول کرد. در کنار این عامل به طور کلی آی تی، صنعت رو به رشدی است و این دلایل در کنار هم باعث افزایش چشمگیر سودآوری صنعت شد.

مشاهده کل خبر


برترین صندوق های سرمایه گذاری بهار 96

در حالی شاخص بازار سرمایه برای سه ماه اول سال 96 بازدهی 1.6 درصدی را نشان می دهد که صندوق های سرمایه گذاری بازدهی قابل توجهی را کسب کرده اند. در گروه صندوق های مشترک مختلط به ترتیب صندوق های پارس شرکت کارگزاری آبان، آسمان خاورمیانه شرکت سبدگردان آسمان و آرمان اندیش شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی بالاترین بازدهی را به خود اختصاص دادند.

مشاهده کل خبر


بهار بازار سرمایه سبز بود

شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه بیش از 1500 واحد رشد را تجربه کرد و بازدهی دو درصدی داشته است. همچنین شاخص فرابورس در همین مدت مشابه 3.2 درصد رشد کرده است. بررسی 6 شاخص منتخب بورس در فصل بهار نشان می دهد از این 6 شاخص، چهار شاخص با رشد و بازدهی مثبت همراه بوده و دو شاخص بازدهی منفی داشته است.

مشاهده کل خبر


بورس تهران و کوالالامپور کم ریسک ترین بازارهای دنیا

کم ریسک ترین بورس های دنیا در میان 18 بازار مورد بررسی متعلق به دو بورس تهران و کوالالامپور است. در منطقه خاورمیانه و در میان 4 بورس تهران، دبی، عربستان سعودی و استانبول از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه بورس استانبول با بازدهی 10 درصدی پر بازده ترین بازار بوده است. گفتنی است از 67 روز معاملاتی در این بازار 49 روز مثبت بوده است. اما این بازار نیز پس از بورس عربستان سعودی از بازار های پرریسک خاورمیانه است.

مشاهده کل خبر


نخستین سهام وقف جهان عرضه شد

مالزی برای نخستین بار در جهان در حوزه صنعت مالی اسلامی، اقدام به عرضه اولیه عمومی سهام وقف کرد. شرکت وقف‌ النور مسئولیت عرضه 850 میلیون سهام به ارزش 85 میلیون رینگیت (معادل 19.86 میلیون دلار) را برعهد دارد. درآمد‌های حاصل از این عرضه اولیه عمومی که از لحاظ شرعی مورد تایید کمیسیون اوراق بهادار مالزی است به ارتقاء بزرگترین ترمینال حمل و نقل عمومی در پایتخت ایالت جهور مالزی و بازار مجاور و خرید زمین به منظور احداث پارکینگ طبقاتی اختصاص خواهد یافت.

مشاهده کل خبر

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا