رشد چهاردرصدی تولید معدنی مس جهان در چهار سال آینده

رشد چهاردرصدی تولید معدنی مس جهان در چهار سال آینده

بی.ام.آی پیش‌بینی کرده است که، تولید معدنی مس جهان، با پشتوانه بازارها و هزینه‌های عملیاتی پایین، به‌طور متوسط ۴.۱درصد در سال، بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ رشد خواهد کرد؛ چراکه پروژه‌های بزرگ فراوانی وارد خط تولید خواهند شد.

 

مؤسسه تحقیقاتی بی‌.ام‌.آی در گزارشی که اخیراً منتشر کرده، با اشاره به این‌که رشد تولید مس جهانی در چهارسال آینده از پشتوانه بازارهای اصلی با هزینه‌های عملیاتی پایین و پروژه‌های قوی برخوردار خواهد شد، می‌نویسد: از لحاظ حجم، ما انتظار داریم تولید مس جهانی از ۲۰ میلیون تن در ۲۰۱۷ به ۲۳.۷ میلیون تن تا ۲۰۲۱ صعود کند.» با وجود این، این شرکت تحقیقاتی اشاره می‌کند که عواملی همچون ناآرامی‌های کارگری در آمریکای لاتین و مذاکرات فریپورت مک‌موران با دولت اندونزی برای از سرگیری صادرات مس از معدن گراسبرگ، ممکن است چشم‌انداز تولید معدنی مس ۲۰۱۷ را در مخاطره جدی قرار بدهند و منجر به تولیدی پایین‌تر از حد انتظار بشوند.
این گزارش در ادامه، به آینده تولیدات کشورهای بزرگ تولید‌کننده مس تا سال ۲۰۲۱ می‌پردازد و در این‌باره می‌گوید: سهم شیلی در بازار جهانی این فلز آهسته آهسته از ۲۷.۲درصد در ۲۰۱۷ به ۲۴.۷درصد در ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت.
بی‌.ام‌.آی در ادامه گزارش خود با بیان این‌که بخش مس چین؛ به دلیل چالش سیر تنزلی عیارهای سنگ معدن و روند کند بهبود قیمت که شرکت‌های معدنکاری در این کشور با آن روبه‌رو می‌باشند؛ رشد تولید یک‌نواختی را تجربه خواهد کرد، می‌نویسد: پیش بینی بی‌.ام‌.آی این است که تولید مس چین، که سهمی ۹درصدی در بازار جهانی دارد، از ۱.۸ میلیون تن در ۲.۱۷ به ۲ میلیون تن تا ۲۰۲۱ افزایش یابد. این مؤسسه تحقیقاتی رشد چشمگیری برای امریکا در نظر نمی‌گیرد و بر اساس بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که، تولید مس ایالات متحده امریکا تنها از ۱.۴ میلیون تن در سال جاری به ۱.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.
مؤسسه تحقیقاتی بی‌.ام.آی تاکید می‌کند که از میان کشورهای بزرگ تولید کننده مس پرو به رشد تولید قوی خود ادامه خواهد داد؛ چون پروژه‌های جدیدی در این کشور وارد خط تولید خواهند شد. کل تولید مس پرو در ۲۰۱۶ از ۲ میلیون تن گذشت که در نتیجه از چین به‌عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ این فلز در جهان پیشی گرفت. در نهایت، بی‌.ام.آی پیش‌بینی می‌کند که، تولید مس پرو از ۲.۶ میلیون تن در ۲۰۱۷ به ۳.۷ میلیون تن تا ۲۰۲۱ صعود خواهد کرد، یعنی از نرخ رشد متوسط ۱۰.۲ درصد در سال برخوردار خواهد بود.
بی‌.ام.آی در گزارش خود با نگاه خوشبیانه‌ای به آینده تولید مس کنگو اشاره و پیش‌بینی می‌کند که، تولید مس جمهوری دموکراتیک کنگو با پشتوانه سرمایه‌گذاری مستمر در ذخایر پرعیار این کشور به رشد پایداری در ۲۰۱۷ باز خواهد گشت. این کشور سهم خود را در بازار سنگ معدن مس جهان، که در ۲۰۱۶ به ۴.۷درصد تنزل یافت، تا ۲۰۲۱ مجدداً به پنج‌درصد خواهد رساند.
بی.ام.آی در قسمت پایانی گزارش خود با جمع‌بندی وضعیت تولید کشورهای مختلف در چهارسال پیش رو می‌نویسد: انتظار می‌رود که شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان با حاشیه سود گسترده باقی بماند، هرچند که بخش مس این کشور با چالش‌های جاری، روند نزولی عیار سنگ معدن، کمبود آب شیرین و ناآرامی‌های کارگری دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا