شرکت دولتی زغال‌سنگ هند خبر داد

۳۷ معدن زغال‌سنگ در آستانه تعطیلی

۳۷ معدن زغال‌سنگ در آستانه تعطیلی

گروه معادن >زغال‌سنگ - شرکت دولتی زغال‌سنگ هند با در اختیار داشتن ۴۱۳ معدن زغال‌سنگ این کشور از تصمیم خود برای تعطیلی ۳۷ معدن به دلیل کاهش سود اقتصادی آن خبر می‌دهد، تعدادی که هر چند چندان تاثیرگذار نمی‌نماید، اما همچنان بر ضعف موضع زغال‌سنگ در بازار جهانی تاکید دارد.

به گزارش ماین نیوز، هند در جایگاه بزرگترین تولیدکننده زغال‌سنگ جهان ۳۷ معدن خود را تعطیل می‌کند و شرکت دولتی زغال‌سنگ هند می‌گوید این تعطیلی به صرفه‌جویی مالی ۱۲۴ میلیون دلاری برای کشور می‌انجامد. این معادن قرار است پیش از ماه مارس سال آینده میلادی (اسفند۱۳۹۷) بسته شوند.دلیلی اصلی این طرح دولت هند این است که استفاده از زغال‌سنگ به دلیل افزایش رقابت با انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق دیگر از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست.

اکنون شرکت دولتی زغال‌سنگ هند ۸۲درصد از کل بخش استخراج معادن زغال‌سنگ این کشور را در اختیار دارد و اعلام کرده که بسته شدن این معادن حدود ۸ میلیارد روپیه (۱۲۴ میلیون دلار) برای کشور صرفه‌جویی اقتصادی به همراه می‌آورد. هند همچنین خبر داد در ادامه این طرح پس از ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ خورشیدی) هیچ کارخانه فرآوری زغال‌سنگ دیگری احداث نخواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ میلادی (۱۴۰۶ خورشیدی) بیش از نیمی از انرژی موردنیاز در این کشور بای انرژی خورشیدی تامین شود. یک ماه پیش نیز هند تمامی طرح‌های خود را مبتنی بر ساخت نیروگاهی ۱۴ گیگاواتی که سوخت خود را از زغال‌سنگ تامین می‌کند، لغو کرد که این اقدام بنا بر گفته تیم بروکلی تحلیلگر موسسه امریکایی اقتصاد انرژی و تحلیل‌های مالی تاثیرات عمیقی بر بازارهای جهانی انرژی خواهد داشت.

این اتفاقات در شرایطی در حال رخ دادن است که تولید برق با نور خورشید در هند رو به افزایش و هزینه‌های آن رو به کاهش است و معادن زغال‌سنگ روز به روز با قوانین سختگیرانه‌تر زیست‌محیطی روبه‌رو هستند و کاهش تقاضای زغال‌سنگ نیز به این رویه دامن می‌زند. انتظار می‌رود در امسال میلادی (تا دی امسال) ظرفیت تولید برق خورشیدی هند به ۸/۸ گیگاوات برسد و هند تبدیل به سومین تولیدکننده بزرگ زغال‌سنگ در جهان شود. در پایان سال گذشته میلادی در دی ۱۳۹۵ خورشیدی این کشور دارای ۷/۵ گیگاوات برق خورشیدی بود. به طور کلی هند برای خود مجموعه‌ای از اهداف بلندپروازانه را ترتیب داده که ظرفیت جدیدی از انرژی خورشیدی را برای خود ایجاد کند و در همین راستا نخست وزیر آن نارندرا مودی امیدوار است این کشور تا سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱خورشیدی) ۱۰۰ گیگاوات برق با انرژی خورشیدی تولید کند. در ماه‌های اخیر نرخ تجهیزات مربوط به تولید برق خورشیدی کاهش یافته و به دنبال آن حجم و سرعت آن رو به افزایش و رشد بوده و آن طور که شرکت مشاور ارنست‌اَندیانگ می‌گوید هند می‌تواند پس از چین دومین بازار مستعد دنیا برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

بنا برگفته شرکت دولتی زغال‌سنگ هند این شرکت اکنون ۴۱۳ معدن در اختیار دارد که ۱۷۶ مورد آن معادن روباز، ۲۰۷ مورد زیرزمینی و ۳۰ مورد، هم روباز و هم زیرزمینی‌اند، در نتیجه بخش عمده‌ای از تولید زغال‌سنگ هند از معادن روباز آن تامین می‌شود. به غیر از به صرفه‌نبودن از نظر اقتصادی دلایل دیگری همچون شرایط سخت زمین‌شناسی-استخراجی، در دسترس نبودن ذخایر با حجم زیاد برای هماهنگی با فناوری‌های تولید انبوه، تجربه ناکافی در مکانیزاسیون معادن زیرزمینی، وابستگی به تجهیزات وارداتی برای فناوری‌های تولید انبوه و طولانی بودن دوره باروری معدن، دیگر موانع توسعه استخراج زغال‌سنگ از معادن زیرزمینی این کشور است.


تولید زغال‌سنگ در هند از سال گذشته میلادی تاکنون ۵۵۴/۱۳ میلیون تن بود که البته برای این بازه زمانی حجم تولید ۵۹۸/۶۱ میلیون تنی تعیین و هدف‌گذاری شده بود که محقق نشد. این اقدام هند در زمینه کاهش تولید زغال‌سنگ در شرایطی گزارش می‌شود که چند روز پیش شرکت انگلیسی پی‌بی از کاهش حجم تولید زغال‌سنگ جهان در کمترین میزان خود در طول ۴۷ سال گذشته (از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون) خبر داد و همه اینها می‌تواند حکایت از این داشته باشد که خورشید زغال‌سنگ در آسمان بازار معادن جهان رو به غروب است. در این بین اما اصرار ترامپ بر موضع حمایتگرانه‌اش از زغال‌سنگ جای تعجب دارد؛ پیمان افضل دانشیار گروه معدن دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در این باره به توضیح می‌دهد: آلودگی محیط‌زیست در قرن ۲۱ مبحثی نیست که بتوان از آن به راحتی عبور کرد و آن را نادیده گرفت و در کنار آن بحران گرمایش جهانی است که زغال‌سنگ در پیدایش و رشد این دو نقش بسزایی داشته است، اما در میان انبوه معادن زغال‌سنگی که در کشورهای هند و چین وجود دارد تعطیل شدن ۳۷ معدن، پدیده چشمگیری به شمار نمی‌آید که البته زغال‌سنگ این معادن نه تنها در تولید برق که در ساخت فولاد هم کارآیی دارد، بنابراین طرح‌هایی که اعلام می‌شود و گویای تعطیل شدن معادن زغال‌سنگ در این تعداد است، بر بازار جهانی بیشتر از اثر مادی اثر روانی دارد، علاوه بر هند چین هم خبر از تعطیلی ۱۰ هزار معدن زغال‌سنگ در یک فرآیند ۵ ساله می‌دهد، حال صرف ۳۷ معدن رقم چندان تاثیرگذاری نیست، ولی جو روانی در بازار به ویژه در کوتاه‌مدت تاثیرگذار است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا