با حضور مدیران عامل بورس کالا و فرابورس صورت گرفت:

گشایش رسمی نماد بورس کالا در تابلوی الف بازار پایه فرابورس

گشایش رسمی نماد بورس کالا در تابلوی الف بازار پایه فرابورس

روز یکشنبه 8 اسفند ماه در نشست یک دیدار، یک عرضه در محل شرکت فرابورس ایران و با حضور مدیران عامل بورس کالا و فرابورس، نماد بورس کالای ایران در تابلوی الف بازار پایه فرابورس، بطور رسمی گشایش یافت.

روز یکشنبه 8 اسفند ماه در نشست یک دیدار، یک عرضه در محل شرکت فرابورس ایران و با حضور مدیران عامل بورس کالا و فرابورس، نماد بورس کالای ایران در تابلوی الف بازار پایه فرابورس، بطور رسمی گشایش یافت.

به گزارش بورس نیوز به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران» امیر هامونی مدیرعامل فرابورس پس از خیر مقدم به مسئولان و خبرنگاران حاضر در این نشست گفت: بازار پایه فرابورس به ۳ بخش الف، ب و ج تقسیم می‌شود که تابلو الف مربوط به نهادهای مالی از جمله بورس‌ها است و بورس کالای ایران اولین بورسی است که سهام آن در تابلوی الف فرابورس پذیرش شده و کشف قیمت خواهد شد.

سپس دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با تقدیر از همکاری شرکت فرابورس که با جدیت و سرعت، پذیرش بورس کالا را در دستور کار قرار داد، گفت: گشایش رسمی نماد بورس کالا در تابلوی الف بازار پایه فرابورس کمک می کند تا ما یک گام دیگر به سمت شفافیت بیشتر پیش برویم .

دکتر سلطانی نژاد افزود: همانگونه که بورس ها بازاری برای ایجاد شفافیت در حوزه معاملات اعم ازکالا و اوراق بهادار هستند، بنابراین این حق همه سهامداران و ذی نفعان این بورس ها است که خواستار معامله و کشف قیمت سهام بورس ها در یک مکانیزم شفاف باشند.

وی ادامه داد: از زمانی که بحث شرکتی شدن بورس ها به وجود آمد در بسیاری از کشورها نیز مشاهده شده بورس ها در بورس های دیگر پذیرش می شوند و شرکتی شدن آن ها این امکان را به وجود آورد تا بورس ها از ساختار عضو گرا به ساختار شرکتی تغییر یابند که در این ساختار به عملیات بورس به عنوان یک کسب و کار نگاه می شود و همچنین در سطح منطقه ای و کشور در حوزه عملیات بورس ها، رقابت هم به وجود می آید.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، معیار سنجی سهام بورس ها از سوی کارشناسان باعث می شود تا مدیران بورس ضمن دریافت بازخوردها، به نحو بهتری به فعالیت های خود ادامه دهند. اما نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که بورس ها ماموریت اول و اصلی شان، بحث شفاف سازی و روان سازی انجام معالات چه در حوزه اوراق بهادار و چه در حوزه بورس کالا است و همچنین ماموریت دیگرشان نیز پوشش ریسک و تامین مالی است .

رشد ۲۱۰ درصدی حجم معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا

وی در ادامه به تشریح عملکرد و برنامه های بورس کالا پرداخت و افزود: اگر نگاهی به آمار معاملات بورس کالا طی سال ۹۵ داشته باشیم از ابتدای سال تا چهارشنبه اخیر که مقایسه شده با مدت مشابه سال قبل مشاهد می کنیم که در اکثر حوزه ها با رشد حجم و ارزش معاملات رو به رو بوده ایم. در این مدت، حجم محصولات صنعتی و معدنی درصد قابل قبولی افزایش پیدا نکرده اما ارزش آن افزایش قابل توجهی داشته است و این رشد به صنایع پایین دستی منتقل شده و آن ها استفاده بهتری از بورس داشته اند.

در حوزه محصولات کشاورزی کارهای بسیار جدی انجام شد و این اقدامات منجر شد تا شاهد رشد ۲۱۰ درصدی در حجم معاملات باشیم و ارزش آن نیز رشد ۱۸۶ درصدی را تجربه کند. حوزه کشاورزی پتانسیل های زیادی دارد و علی رغم تلاش های بسیار زیادی که برای رونق این حوزه صورت گرفت این بازار جای پیشرفت دارد.

وی سپس گفت: در حوزه محصولات پتروشیمی نیز در کنار تعاملات خیلی خوبی که با صنایع بالا دستی و پایین دستی داشتیم موجب شد تا معاملات محصولات پتروشیمی از رشد قابل قبولی بر خوردار شود و ما یک رشد ۳۶ درصدی در ارزش و رشد ۲۹ درصدی در حجم معاملات را طی سال ۹۵ تجربه کردیم.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: توجه به نیاز صنایع پایین دستی و بالا دستی منجر به توسعه رینگ محصولات پتروشیمی شده، اگر چه در تالار فرآورده های نفتی تنها شاهد رشد حجمی معاملات بوده ایم و از لحاظ ارزش به دلیل افت بهای نفت شاهد افت ۹ درصدی بوده ایم. از سویی دیگر در بازار فرعی نیز رشد خوبی را شاهد بوده ایم و در حوزه طلا نیز به همین ترتیب بخش قابل توجه شمش طلای تولیدی در کشور در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که اگر به آمار معاملات نگاهی بیاندازیم خواهیم دید ۶۲۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی طی سال ۹۵ در بورس کالای ایران به عدد ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا و به ارزش بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید گفت: این ارقام طی سال گذشته روی ۲۰ میلون تن و ۲۷ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه گفت: در حوزه بازار مالی نیز طی سال ۹۵ رشد بسیار خوبی را شاهد بودیم و همچنین در حوزه قراردادهای آتی نیز رکوردهایی که در سالجاری ثبت شد، رکورد هایی تاریخی است که از جمله آنها می توانم به ثبت رکورد معامله ۷۳۵ هزار سکه در یک روز معاملاتی اشاره کنم.

وی با اشاره به راه اندازی قراردادهای اختیار معامله در روزهای پایانی آذر ماه گفت: حدود ۳۶ هزار قرارداد اختیار معامله خرید و فروش بر روی سکه طلا نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفت و در حقیقت ابزارهای جدیدی که بورس کالای ایران به عنوان ابزارهای تبدیل اوراق بهادار سازی دارایی ها در سال ۹۵ معرفی کرده است، همگی با موفقیت روبرو شدند.

وی افزود: با نگاهی به آمار معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی نیز می توان دریافت که بورس کالا در راه اندازی این ابزارها نیز رشد های قابل قبولی را تجربه کرده است بطوریکه ارزش قراردادهای سلف موازی استاندارد رشد بیش از یک هزار درصدی و گواهی سپرده کالایی افزایش ۱۸۷ درصدی را در سال ۹۵ به ثبت رسانده است.

ارزش ۵ هزار میلیارد تومانی بازار مالی بورس کالا

سلطانی نژاد سپس گفت : در مجموع ارزش بازار مالی بورس کالا طی این مدت به رقم ۵ هزار میلیارد تومان را تجربه کردیم که نسبت به سال گذشته رشد بالای ۹۰۰ درصدی را تجربه کرد.

وی در ادامه به اقدامات بورس کالای ایران طی سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی را طی این سال شاهد بودیم که در دو محصول جو و ذرت انجام شد که بالغ بر یک میلیون و۱۰۰ هزار تن جو و عددی نزدیک به ۶۰۰ هزار تن ذرت مورد معامله قرار گرفت . بر اساس این ماده قانونی، ۸۵ هزار کشاورز وارد فرآیند بورس شدند و ضمن کاهش بار مالی دولت، کشاورزان توانستد محصول خود را در بورس کالای ایران به فروش برسانند و ما به التفاوت پولشان را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه راه اندازی قراردادهای اختیار معامله سکه طلا منجر به تکمیل زنجیره‌ ابزارهای مالی موجود بر پایه سکه طلا در کشور است گفت: این امر موجب تنوع بخشیدن به سبد ابزارهای مالی در دسترس سرمایه گذاران و پرتفوی سرمایه گذاری صندوق‌های کالایی شده است.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: ارتقای سامانه های عملیاتی نیز طی سال ۹۵ پروژه های مهمی در بخش IT بورس کالای ایران انجام شد که از جمله مهمترین آنها می توان به راه اندازی سامانه معاملات اختیار معامله اشاره کرد. همینطور بورس کالای ایران در سال ۹۵ موتور معاملات آتی را ارتقا داد تا هم سرعت معاملات و هم ظرفیت موتور معاملاتی افزایش پیدا کند . در حوزه معاملات فیزیکی، نیز بورس کالا شاهد توسعه و ارتقاء سامانه جامع معاملات TTS بود که در کنار راه اندازی تابلوی جدید معاملات، دسترسی به این سامانه برای معامله‌گران تسهیل شد. پروژه ی بزرگ دیگری که در حوزه فعالیت فناوری اطلاعات راه اندازی شد، تولید سامانه اطلاعات کشاورزان و همینطور ایجاد ارتباطات الکترونیکی لازم جهت اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی بود.

وی در ادامه افزود: طی یهمن ماه نیز معاملات گواهی سپرده زعفران برای نخستین بار و بطور رسمی بین نماینده اتحادیه مرکزی تعاون روستایی به عنوان خریدار و اتحادیه تعاون روستایی استان خراسان رضوی به عنوان فروشنده در شهر مقدس مشهد افتتاح شدکه امکان ورود کشاورزان به معاملات و فروش محصولات ، تسهیل در فروش محصول و دریافت سریع وجه، امکان انجام معاملات در سطح خرد و کلان، عرضه مستمر و کشف نرخ روزانه و کاهش هزینه های جابه جایی محصول از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا است.

وی سپس به ایجاد بستر لازم برای انعقاد قراردادهای بلندمدت محصولات پتروشیمی در بورس کالا در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: اقدامات لازم برای رفع نیاز مجتمع های پتروشیمی به منظور عرضه بلند مدت کالاها در قالب عقد قراردادهای بلندمدت طی امسال فراهم شد. شرکت‌ها متمایل بودند تا به منظور توانایی برای برنامه ریزی بلند مدت تولید، وارد قراردادهای بلند مدت شوند و کالاهایی را تولید کنند که مشتری داشته باشد و این را با قراردادهای بلند مدت تضمین کنند. با قراردادهای بلند مدت در بورس کالا،‌ تولیدکنندگان مطمئن هستند و می دانند چه کالایی را در چه بازه زمانی تولید کنند و به این ترتیب در زمان های رکودهای فصلی با مشکل مواجه نمی شوند. از طرف دیگر،‌ عرضه کنندگان محصول در بورس کالا، نگرانی برای تعیین قیمت در قراردادهای بلند مدت داشتند که این موضوع نیز در بورس کالا مرتفع شده است. به این شکل که قرارداد بلند مدت با مصرف کننده بسته می‌شود و قیمتش هم قیمتی است که برای بازارعمده فروشی در بورس کالا استخراج شده است.

وی سپس گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در این بورس طی سال ۹۵ می توانم به گسترش بازار فرعی، عرضه گندم صادراتی، عرضه و معامله شکر، راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته که (۲۱ اسفند) سال جاری شاهد آن خواهیم بود، معاملات جوجه یک روزه، تامین مالی ۲۶۵۰ میلیارد تومانی گندم توسط دولت جهت پرداخت پول کشاورزان، تامین مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت پتروشیمی شیراز، تامین مالی ۱۲۰ میلیاردتومانی گل گهر،تنظیم بازار محصولات خصوصا در حوزه پتروشیمی، شکر، راه اندازی سامانه جامع معاملات فیزیکی، فراهم سازی و توسعه زیرساخت های اجرای ماده ۳۳ و توسعه تالار کشاورزی اشاره کنم.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان به اقدامات این بورس در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: راه اندازی بازار مشتقه ارزی، توسعه طرح قیمت تضمینی در حوزه گندم،راه اندازی معاملات سوآپ کالایی،ایجاد ابزار پوشش ریسک بازار ساخت مسکن،راه اندازی معاملات خرده فروشی ، توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی با دارایی های جدید، راه اندازی دارایی های پایه جدید در معاملات آتی، اختیار و همچنین صندوق های کالایی،معاملات حراج دوطرفه در بازار فیزیکی ،افزایش تامین مالی شرکت ها از طریق اوراق سلف موازی استاندارد،اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید،عرضه سنگ آهن، گسترش نقش بورس کالا در تنظیم بازار محصولات اساسی، عرضه کود اوره کشاورزی در بورس و توسعه صادرات از طریق بورس کالای ایران با اولویت کشورهای همسایه از جمله اقداماتی هستد که بورس کالای ایران طی سال ۹۶ در راستای راه اندازی آن ها در مسیر شفافیت گام بر خواهد داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا