شمارش معکوس برای پایان انتظار ۱۱ ساله نی ریزی ها/ پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه فولاد

شمارش معکوس برای پایان انتظار ۱۱ ساله نی ریزی ها/ پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه فولاد

دنیای معدن - پروژه ساخت کارخانه فولاد نی ریز بعد از ۱۱ سال انتظار به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس شهریور ماه امسال به بهره برداری می رسد.

روند اجرایی طرح افتتاح کارخانه فولاد نی ریز از سال 1385 توسط شرکت ملی فولاد ایران آغاز شد اما این شرکت بعد از 8 سال به دلیل عدم تامین سرمایه لازم برای تکمیل این پروژه و طولانی شدن پروژه تصمیم به واگذاری سهام این کارخانه به بخش خصوصی کرد.

در سال 93 شرکت سرمایه گذاری غدیر نی ریز 65 درصد سهام این شرکت را خریداری کرد و 35 درصد باقی مانده سهام نیز در اختیار سازمان ایمیدرو است.

این طرح که یکی از طرح های هفت گانه فولاد کشور است در زمینی به مساحت 500 هکتار در ناحیه قطرویه شهرستان نی ریز در حال احداث است و با بهره برداری از آن 800 هزار تن به ظرفیت تولید سالانه فولاد کشور افزوده می شود. این کارخانه قابلیت افزایش ظرفیت تولید سالانه تا یک میلیون تن را نیز دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از این طرح به عنوان یکی از سه طرح مهم اقتصاد مقاومتی استان فارس نام می برد و می گوید: این طرح با سرمایه گذاری 625 میلیارد تومانی تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

علی همتی از پایان انتظار 11 ساله مردم نی ریز برای تاسیس این کارخانه سخن می گوید و می افزاید: کارخانه فولاد نی ریز شهریورماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته فرماندار نی ریز با افتتاح این کارخانه 800 جویای کار به صورت مستقیم وارد بازار کار می شوند، استاندار فارس در بازدیدی که سال گذشته از این پروژه داشته است، بر استفاده از نیروهای بومی در این کارخانه تاکید کرده و گفته است: شرایط اجتماعی شهرستان نی ریز و استان فارس اقتضا می کند که اولویت استخدام نیروی کار این کارخانه ابتدا از نیروهای بومی شهرستان نی ریز و سپس نیروهای استان فارس باشد.

سید محمدعلی افشانی دانشگاه شیراز را یکی از بهترین دانشگاه های کشور دانسته و افزوده است: این دانشگاه در رشته هایی مانند متالوژی و مکانیک بهترین متخصصان را تربیت کرده است و لازم است در چنین پروژه های اقتصادی از این نیروهای کارآمد استفاده شود.

وی معتقد است که ساخت کارخانه فولاد نی ریز هزینه های مختلفی مانند تامین آب، عبور مرور ماشین آلات سنگین را برای شهرستان نی ریز در پی داشته است بنابراین فواید این کارخانه نیز باید به همین شهرستان و مردم آن برسد.

با ساخت راه آهن شیراز _ گل گهر شهرستان نی ریز نیز به خطوط ریلی کشور متصل می شود و اتصال به خطوط ریلی برای تامین مواد اولیه کارخانه نی ریز یک مزیت محسوب می شود، به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس تاکنون تنها 100 کیلومتر از این پروژه 349 کیلومتری ساخته شده و در حال حاضر ساخت این پروژه 7 ساله با مشکل مالی روبه رو است.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله گزارش هایی به بیان مشکلات و توانمندی های شهرستان ها و روستاهای استان فارس بپردازد. مردم مناطق مختلف استان می توانند مشکلات و توانمندی های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا