کاهش هزینه‌ها، استراتژی جدید شرکت‌های بزرگ معدنی برای مقابله با رکود

جای خالی تحقیق و توسعه در بنگاه‌های معدنی

جای خالی تحقیق و توسعه در بنگاه‌های معدنی

گروه معادن - راهکارهای بسیاری برای کاهش هزینه و صرفه‌جویی در منابع مالی و حتی زمان وجود دارد و جهان امروز نیز در حال پیداکردن و بکارگیری روش‌های مختلف برای آن است.

به گزارش ماین نیوز، در بخش معدن نیز این موضوع مورد توجه قرار دارد زیرا از یکسو قیمت مواد معدنی رو به کاهش می‌رود و از طرفی صنایع به این مواد نیاز دارند.

بنابراین شرکت‌ها و فعالان این حوزه سعی می‌کنند که با استفاده از روش‌های مختلف به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات برسند و بتوانند در بازار رقابتی مواد معدنی دوام بیاورند. به گفته کارشناسان و فعالان این بخش یکی از راهکارهایی که می‌تواند موجب کاهش قیمت و افزایش بهره‌وری شود استفاده از تحقیق و توسعه است. همچنین استفاده صحیح و مناسب از نیروی انسانی اعم از متخصص و عمومی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی شود.

حضور در بازار رقابتی با کاهش قیمت تمام‌شده

محمدجعفر صادقی‌پناه رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران درباره راهکارهایی که منجر به کاهش هزینه‌های تولید مواد معدنی و فعالیت‌های این بخش می‌شود اظهار کرد: هم‌اکنون در جهان برای کاهش هزینه‌های تولید مواد معدنی تلاش بسیاری می‌شود. زیرا قیمت مواد معدنی در حال کاهش است و رقابت در بازار جهانی شدت گرفته است. بنابراین باید تمام مواردی که می‌تواند زمینه‌ساز ورود ایران به بازار جهانی محصولات معدنی شود را در دستور کار قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع کشور اعم از دولتی و خصوصی با افزایش قیمت تمام‌شده محصولات خود روبه‌رو هستند اعلام کرد: باید سعی کنیم تا حد امکان قیمت تمام‌شده مواد را کاهش دهیم. در صنایع مختلف شاهدیم که قیمت تمام‌شده محصول از قیمت فروش آن بالاتر است و باعث می‌شود تا ادامه فعالیت غیرممکن شده و درنهایت باعث تعطیلی آنها شود. بنابراین هر شکلی که بتوان قیمت تمام‌شده محصول را کاهش داد باید مدنظر قرار گیرد.

صادقی‌پناه با تاکید بر این موضوع که کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی برای تولید مستلزم برنامه‌ریزی است در ادامه گفت: تمامی بنگاه‌ها باید روی این موضوع تمرکز کنند و در بدو ورود ماده معدنی اولیه به سیستم تا خروج محصول نهایی و حتی برای حمل‌ونقل آنها سعی کنند قیمت تمام‌شده را کاهش دهند یا از طریق افزایش بهره‌وری زمینه را برای کاهش قیمت تمام‌شده فراهم کنند.

صادقی‌پناه گفت: با این حال نکته اینجاست که هر قدر هم قیمت مواد معدنی در بازار کاهش یابد برخی از هزینه‌ها ثابت خواهد بود؛ بنابراین می‌توان با افزایش تولید، بهره‌وری را افزایش و قیمت تمام‌شده را کاهش داد.

نبود واحد تحقیق و توسعه در بنگاه‌های معدنی و اقتصادی

رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران معتقد است که راهکارهای مختلفی برای کاهش هزینه‌های تولید وجود دارد. از جمله تحقیق و توسعه که در بیشتر بنگاه‌های اقتصادی جای آن خالی است. در حالی که اگر این واحدهای اقتصادی نسبت به ایجاد یک واحد تحقیق و توسعه و استخدام کارشناسان مربوط اقدام کنند، می‌توان به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری امیدوار شد.

وی افزود: تحقیق و بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر قیمت‌های تمام‌شده و مشخص کردن میزان هزینه‌ها برای هر بخش از کار و اینکه کدام هزینه‌ها رقم بالاتری را به خود اختصاص داده و چه روشی را باید برای کاهش آن در پیش گرفت همگی از طریق واحد تحقیق و توسعه فراهم به‌دست می‌آید.

او ادامه داد: در جهان روش‌های فرآوری تغییرات بسیاری داشته و دلیل آن، کمک به کاهش قیمت تمام‌شده محصول است. روش‌های استخراج و درجه‌بندی آنها نیز برای برداشت مواد معدنی تغییر کرده است. استفاده از ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری‌های نوین، مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب همگی منجر به اقتصادی‌تر شدن قیمت‌ها شود.

توجه به نیروی انسانی

عباسعلی ایروانی، مدیرکل دفتر نظارت بر امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره راهکارهایی که می‌تواند هزینه‌های تولید در بخش معدن را کاهش دهد اظهار کرد: برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری در گام نخست باید به نیروی انسانی توجه داشت و ساختار آنها را متناسب با فعالیت‌های‌شان انتخاب کرد.

او در ادامه گفت: هزینه‌های تولید و راه‌های صرفه‌جویی تنها به استفاده صحیح از منابع انسانی محدود نشده و می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین به هدف خود رسید. زیرا ماشین‌آلات و تجهیزاتی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند قدیمی و مستهلک هستند و کارآیی لازم را ندارند و همین امر باعث کاهش بهره‌وری و افزایش قیمت نهایی محصول می‌شود. عوامل دیگری همچون نبود تجهیزات در بازار داخلی نیز منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود.

ایروانی گفت: قیمت تمام‌شده محصولات معدنی موضوعی اجرایی است و دولت نمی‌تواند در این موضوع ورود پیداکند و این فعال بخش معدنی است که با انتخاب راهکار و روش اجرایی مناسب می‌تواند قیمت تمام‌شده را به نسبت قابل‌توجهی کاهش دهد. حال اگر بهره‌بردار و فعال معدنی در تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز کمک بخواهد و دولت امکان کمک به آنها را داشته باشد دریغ نخواهد کرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: در صورتی که فعالان و بهره‌برداران معدنی نسبت به پرورش نیروهای متخصص اقدام کرده و آنها را برای اجرای عملیات‌های مختلف به کار گیرند علاوه بر افزایش بهره‌وری، از به‌وجود آمدن هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شود. همچنین باید متناسب با میزان ظرفیت کاری از نیروی‌انسانی استفاده کرد.

او ادامه داد: برای هر فرد فعال در بخش‌های مختلف کاری، سرانه تولید متناسب با استانداردهای تعریف شده وجود دارد. حال اگر سرانه تولید فرد از حد استاندارد کمتر باشد منجر به کاهش بهره‌وری و قیمت تمام‌شده محصول می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا