سقوط قیمت سنگ آهن متوقف شد

سقوط قیمت سنگ آهن متوقف شد

دنیای معدن - بعد از طی شدیدترین افت قیمت سنگ آهن در دو سال اخیر سقوط قیمت این محصول نزدیک به دو هفته است که متوقف شده است.

در حالی که می توان گفت بازار سنگ آهن شدیدترین روند نزولی قیمت از حدود دو ماه پیش یعنی قبل از آغاز سال نو طی کرده است و تقریبا ۵۰ دلار افت را تجربه کرده که این میزان کاهش قیمت دور از انتظار فعالان سنگ آهنی بود که بعد از بحران جهانی کاهش قیمت های محصولات معدنی داشتند نفسی تازه می کردند.

نمودارهای قیمتی نشان می دهد که در راستای همین کاهش قیمت کنسانتره سنگ آهن با عیار ۶۷ درصد فوب بندرعباس از مرز ۹۰ دلار از ابتدای سال نزدیک به ۴۵ دلار رسیده است و امروز قیمت ۴۷.۷ دلار را ثبت کرده همچنین قیمت کنتسانتره سنگ آهن با عیار ۶۶ درصد فوب بندرعباس نیز امروز به ۴۵.۷ دلار رسیده که این محصولات از هفته گذشته تاکنون رشد خفیف حدود یک دلاری را داشته اند.

این شرایط در حالی که است که پیش از نیز کارشناسان گفته بودند که سنگ آهن می بایست خود را برای این شرایط آماده می کرد چرا که برخی پیش بینی ها این کاهش قیمت را هشدار داده بودند.

علیرضا سیاسی راد -دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران- با اشاره به پیشینه قیمت سنگ آهن در جهان و هشدار نسبت به لزوم سیاست گذاری حمایتی دولت برای معادن، گفته بود: بسیاری از معادن خصوصی سنگ آهن تا اواخر سال ۱۳۹۴ و اوایل سال ۱۳۹۵ به حالت تعطیل در آمده بودند که علت آن افت جهانی بازار محصولات معدنی و همین طور سنگ آهن بود که در ادامه با شروع ایجاد تحولات قیمتی در ابتدای سال ۱۳۹۵ و ثبات نسبی که قیمت ها پیدا کردند و حتی به سمت بهبود پیش رفتند، بخشی از این معادن فعال شده اند.

وی اضافه کرد: ولی اگر سیاست های دولت در بخش معدن متناسب با موضوع نوسانات قیمتی تنظیم نشود و آن را در برنامه ریزی های خود نبیند بخش مهمی از معادن خصوصی سنگ آهن با فشارهایی که امروز در حال تحمل آن هستند از مدار تولید خارج می شود و ما برای تامین سنگ داخلی به مشکل خواهیم خورد.

این فعال معدنی همچنین از اخذ عوارض در این شرایط رکود عنوان کرد: بعد از آن ریزش بزرگ قیمت در سال ۱۳۹۴ در سال ۱۳۹۵ یک تحرکی در بازار به وجود آمد و همین شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجدد موضوع وضع عوارض صادراتی را مطرح کرد، نشان می دهد در همان زمان که عوارض وضع شد، در مصاحبه ها این موضوع را مطرح کردیم که در سال ۲۰۱۷ این اوضوع بهبود شگرفی نخواهد داشت و همه نهادهای بین المللی شرایط کنونی افت قیمت را پیش بینی می کردند. اما دوستان دولتی توجه چندانی به این داده های علمی نداشتند و حالا که این اتفاق افتاده است متوجه می شویم که موضوع وضع عوارض اتفاق خنده داری است، در حالیکه همه معادن در معرض تعطیلی هستند واقعا چه چیزی می تواند با این وضع صادر شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا