آمادگی گمرک برای تبادل شناسه کالا در سامانه جامع تجارت

آمادگی گمرک برای تبادل شناسه کالا در سامانه جامع تجارت

یک مقام مطلع گمرکی از آمادگی کامل گمرک برای تبادل شناسه کالا در سامانه جامع تجارت طبق دستورالعمل خبر داد، گفت: شناسه واردات سیگار هنوز اجرایی نشده است.

 

با اشاره به دستورالعمل ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا برای گروه کالاهای گروه کالاهایی داروی انسانی، مواد مخدر و مواد تحت‌کنترل، مکمل‌های دارویی و غذایی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی، فرآورده‌های زیستی انسانی و فرآورده‌های طبیعی، سنتی و گیاهی ابلاغی از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: توافق انجام‌شده برای اجرای این موضوع و وظایف گمرک در دو محور خلاصه می‌شود که به شناسه کالا و کد رهگیری باز می‌گردد.
وی با اشاره به اینکه متولی اجرای دستورالعمل یادشده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تصریح کرد: برای محموله‌های وارداتی شناسه کالا ثبت و کد رهگیری واحد مصرف کالا در نظر گرفته شده است، مثلاً برای هر بسته سیگار یک کد رهگیری صادر می‌شود.
این مقام آگاه گمرکی با بیان اینکه از دستورالعمل مفصل مباحث شناسه و ثبت شناسنامه توضیح داده شده است، یادآور شد: بر اساس زمانبندی ذکر شده، واردات و حتی کالاهای تولید داخل باید شناسنامه‌دار شده و دارای شناسه باشند.
وی افزود: از اواخر مردادماه ثبت سفارش و واردات کالاهای مشمول دستورالعمل بدون شناسنامه و ثبت شناسه امکان‌پذیر نیست و بازرگان باید فرایندهای آن را در وزارت صنعت انجام دهد.
به گفته این مقام آگاه، گمرک الزام دارد اطلاعات شناسه را از سامانه جامع تجارت دریافت کند و در حال حاضر آمادگی کامل برای تبادل داده وجود دارد، البته شروع این تبادل از اواخر تیرماه خواهد بود و مقدمات هماهنگی‌های لازم پیش‌بینی شده تا فرایند اجرایی هرچه سریع‌تر انجام شود.
وی ادامه داد: اطلاعات شناسه را باید سامانه جامع تجارت در اختیار گمرک قرار دهد که به شیوه الکترونیکی و بدون دخالت نیروی انسانی است تا گمرک اعلام کند کالای موردنظر با مشخصات ثبت شده به کشور وارد شده و حقوق و عوارض را پرداخت کرده است.
این مقام مسئول در خصوص اینکه باید برای واردات سیگار تبادل اطلاعات میان گمرک و وزارت صنعت یعنی سامانه جامع تجارت انجام شود، گفت: یک کد رهگیری میان دخانیات و گمرک وجود داشت و اکنون نیز انجام می‌شود. براساس دستورالعمل جدید هنوز تبادلی در سامانه تجارت برای سیگار وجود ندارد، درحالی‌که الزام دستورالعمل به ثبت شناسه از تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال جاری بوده است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا