توضیحات اداره کار آذربایجان غربی در مورد وقایع اخیر معدن آق‌دره

توضیحات اداره کار آذربایجان غربی در مورد وقایع اخیر معدن آق‌دره

گروه معادن - در پی انتشار خبر تجمع منجر به درگیری شماری از اهالی روستای آق دره وسطی بر سر یافتن شغل در محوطه معدن طلای آق دره که در تاریخ روز پنجشنبه (۲۵ خردادماه) اتفاق افتاد، مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی آذربایجان غربی توضیحاتی مکتوبی را در اختیار ما قرار داد.

به گزارش ماین نیوز، در پی انتشار خبر تجمع منجر به درگیری شماری از اهالی روستای آق دره وسطی بر سر یافتن شغل در محوطه معدن طلای آق دره که در تاریخ روز پنجشنبه (۲۵ خردادماه) سال جاری منجر به مصدومین ۱۳ نفر شد، «رضا نقی‌زاده» مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی آذربایجان غربی توضیحاتی مکتوبی را در اختیار ما قرار داد که متن کامل آن به شرح ذیل است:

پیرو مکالمه تلفنی مورخ ۹۶/۳/۲۷ گزارش سیر جریان شرکت پویا زرکان (معدن آق‌دره) جهت مزید استحضار به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱-. اهالی روستای آق‌دره وسطی به تعداد بالغ بر ۲۰ نفر در دو مرحله از تاریخ ۹۶/۲/۲۱ درب ورودی معدن، محل آتشباری و محل ترانزیت مواد کانی با طرح درخواست اشتغال احدی از هر خانواده در معدن تجمع می‌نمایند.

۲. کارگران معدن نیز درحمایت از تداوم اشتغال و منافع شرکت و در اعتراض به حرکت اهالی، در مورخ ۹۶/۳/۷در مقابل فرمانداری حاضر و اعتراض خودرا تسلیم می‌نمایند.

۳. در حد فاصل این تجمعات، مسئولان ذیربط استانی و شهرستانی با تشکیل جلسات متعدد با تحصن کنندگان تلاش می‌نمایند آنان را مجاب نمایند که درخواست اشتغال خود را از مجاری قانونی پیگیری نمایند تا موجب اختلال در امنیت منطقه و بر هم خوردن نظام کسب و کار و تعطیلی معدن و عدم تداوم فعالیت کارگران شاغل در معدن نشوند که متاسفانه این موضوع تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

۴. مسئولین شهرستانی و استانی در مورخ ۹۶/۳/۲۵ مجددا به محل چادر اهالی روستا که در ابتدای جاده و در ورودی معدن برپا شده بود مراجعه و تعداد ۲ نفر از اهالی که در آن هنگام کنار چادرها حضور داشتند با مذاکره و درخواست مسالمت‌آمیز و به صورت خودجوش نسبت به برچیدن چادرها مبادرت می‌ورزند.

۵. پس از جمع‌آوری چادرها، مسئولین و مدیران معدن طی همان روز به طرف روستای آق‌دره حرکت نمودند که در ابتدای ورود به روستا تجمع کنندگان جلوی ماشین‌ها را گرفته و از اینکه چادرها جمکعآوری شده بودند اعتراض خود را ابراز و پس از اندکی مذاکره، شورای روستا از اهالی روستا درخواست می‌نماید در مسجد حضور یابند و پس از صحبت یکی از اعضای شورا به نام آقای نبی‌ نیکزاد که نامه‌ای را با عنوان درخواست اهالی تجمع کننده آماده نموده بودند قرائت می‌نمایند که تکرار همان درخواست اشتغال یک نفر از هر خانواده بود طرح می‌نمودند که در این حین چند نفر ازافراد داخل مسجد اعلام داشتند که دوستان ما دوباره می‌خواستند چادرها را در معدن برپا کنند که نیروی انتظامی جلوگیری کرده و به این بهانه افراد مسجد را ترک نموده و تمامی اهالی روستا حتی زنان و بچه‌ها نیز به سوی معدن هجوم بردند و به نگهبانی معدن حمله‌ور شده و پس از شکسته شیشه‌های نگهبانی و هجوم به نگهبانان تعداد ۳ نفر از کارگران نگهبانی به نام‌های «ص‌. م» ، «ع.ش» و «ح.ت» را مجروح نمودند.

۶. در همان تاریخ سرویس‌های معدن که کارگران را معدن آورده بودند با ممانعت اهالی ناچار کارگاه محل را ترک نمی‌نمایند.

۷- در حدود ساعت ۱۲ مورخ ۹۶/۳/۲۵ مسئولین معدن را ترک نمودند و تجمع همچنان با حضور زنان و مردان در مقابل معدن تداوم داشت.

۸. بعد از اینکه مسئولین معدن را ترک نمودند تعدادی از اهالی به نماینده کارگران آقای «ع.د» حمله ور و ایشان را مورد ضرب و شتم قرار داده و نامبرده به خاطر مصدومیت در بیمارستان شهدای تکاب تحت مداوا قرار گرفت.

۹. متاسفانه تجمع اهالی هنوز ادامه داشته و نامبردگان با ورود به قسمت‌های بیشتری از معدن، حاضر به ترک محل نیستند.

ملاحظات:

* اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای این رخدادها با حضور معاونین، مدیر حراست و ریاست‌های بازرسی کار و روابط کار تلاش بر حل مسالمت‌آمیز موضوع با نشست‌های مشترک با اهالی متحصن و مسئولین شهرستان را داشته است.

* در بین اهالی چند نفر نیز از کارگران سابق معدن که چند سالی است به علت عدم تمدید قرارداد و یا از مقرری بگیران بیمه بیکاری مشاهده می‌شود.

* درگیری حاصل در معدن مربوط به نزاع دسته جمعی اهالی و کارگران معدن می‌باشد و مسئولین ضمن عدم بی‌طرفی تلاش در رفع مخاصمه و رفع مشکل را صرفا ایفا و با هیچ یک از طرفین برخورد تندی نداشتند.

* در ضمن معدن ظرفیت به کارگیری تعداد افراد مدنظر اهالی را ندارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا